JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937


Atelierové foto ing. Karel Mika Klasický anglický motocykl sportovního charakteru,
v luxusním příplatkovém provedení s dvouvývodovou hlavou motoru a horem vedenými výfuky.

Výrobce:
B.S.A. (Birmingham Small Arms) England
Technické údaje BSA 500 "Empire Star"
Typ: M 23

Motor: jednoválcový čtyřtakt OHV
Vrtání: Ø 82 mm
Zdvih: 94 mm
Obsah: 496 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Výkon / otáčky: 23 ks (17 kW) při 5.400 ot.min.
Ventilový rozvod: OHV zcela uzavřený
Válec motoru: litinový, speciálně vzduchem kalený
Hlava válce: příplatková dvouvýfuková
Výfuky: příplatkové horem vedené
Píst: z lehké hliníkové slitiny
Karburátor: Amal 274 - Ø 1+1/8"
Elektrická výzbroj: Lucas 6 V
Zapalování: Lucas dynamo-magnetové
Elektrické vybavení: 6 Volt Lucas s ampérmetrem v nádrži
Baterie: 6V / 14 Ah
Mazání: oběžné se suchým karterem a manometrem v nádrži
Olejová nádrž: pod sedlem
Primární převod: řetězem ½ x .305 in v olejové lázni
Sekundární převod: řetězem 1/2" x 1/2"

Převodovka: oddělená, BSA 4-rychlostní s nožním řazením (vpravo)
Převody:
1.stupeň 1 : 14,3
2.stupeň 1 : 9,9
3.stupeň 1 : 6,3
4.stupeň 1 : 4,8

Rám: jednoduchý trubkový, letovaný do mufen, s oky pro připojení sidecaru
Přední vidlice: trubková paralelogramová s třecím tlumičem pérování a řízení
Pérování vpředu: centrálním spirálovým pérem s třecím tlumičem
Pérování vzadu: nemá (pevný rám)

Přední brzda: čelisťová bubnová, ovládaná bowdenem od pravé páčky na řidítkách
Zadní brzda: čelisťová bubnová, ovládaná táhlem od brzdového pedálu (vlevo)
Kola: 40-drátová
Přední ráfek: 2,15 x 20" prohloubený
Zadní ráfek: 2,15 x 19" prohloubený
Přední pneu: 3,25 - 20" (alternativně 3,00 - 20")
Zadní pneu: 3,25 (alternativně 3,50) - 19"

Parametry:
Rozvor: 1.370 mm
Délka: 2.170 mm
Šířka: 700 mm
Výška: 1.160 mm
Váha: 180 kg
Objem nádrže: 3,5 gall.
Spotřeba: 3,0 l / 100 km
Max. rychlost: 124 km/hod. (77 mph)
Atelierové foto ing. Karel Mika Motocykl byl získán 20. ledna 2021 v pojízdném, zčásti renovovaném a průběžně opravovaném stavu z Dánska prostřednictvím firmy Classic-Motorcycles.cz Pavla Šillera a byl přihlášen pod registrační značkou 6E 0090.

Ne všechny detaily, např. ovládací páčky řidítek, jsou originálního provedení, ale nahrazené v průběhu používání původním majitelem obdobnými díly z anglické produkce.
Atypické je uzemnění + pólu baterie.
foto ing. Karel Mika Číslo motoru KM23.5.96. je vyraženo na levé straně karteru, těsně pod přírubou válce.
Atelierové foto ing. Karel Mika Protože byl stroj registrován v EU (datum první registrace 30.6.1937), nebyly problémy s jeho přihlášením na normální (bílou) registrační značku v České republice.
Sdružená koncová svítilna ani odrazka nejsou původní, ale namontoval je již předchozí majitel a to kvůli dovybavení brzdovým světlem, které stroj v době svého vzniku v roce 1937 neměl.
foto Karel Mika Ač je značně mrazivý leden, první seznámení se strojem je hřejivé. Stav odpovídá očekávané představě i popisu prodejce, motor ochotně chytá a jde pravidelně. Takže spokojenost...
foto Karel Mika Ještě společné foto s Pavlem Šillerem - a může se nakládat a spolu s přáteli Miloněm Dvořákem, Michalem Hojdou, Karlem Mikou a Pavlem Hochem absolvovat s čerstvým přírůstkem do sbírky cestu domů, do Českých Budějovic.
foto Karel Mika Ač se jedná o stroj příplatkový (na přání dvouvýfuková hlava válce a sportovní výfuky vedené vrchem), majitel pravděpodobně považoval tachometr (který byl rovněž za příplatek) za zbytečný. Stroj tudíž nemá ani náhon v brzdovém štítu předního kola.
Tlakoměr oleje i ampérmetr v přístrojové desce na nádrži jsou funkční, zpětné zrcátko Lucas bylo doplněno výrobkem brněnské firmy Oldtimer Replica přítele Jiřího Hořice z Brna.
foto Jana Heřmanová foto Jana Heřmanová 2021
Petr Hošťálek při prvním seznamovacím výletu s tímto novým strojem do sbírky (na Fort Hazardu - březen 2021) - foto J. Heřmanová
foto ing. Karel Mika Již při prvním svezení shledal Petr Hošťálek stroj poněkud lenivější, přidušený a Petr Sojka, zkušený budějovický specialista na "angličany" okamžitě zjistil, že karburátor je o čtvrt palce menšího průměru, než by u tohoto stroje měl být.
Pavel Šiller s úsměvem ujistil, že žádný problém, sáhl do vlastních zásob a poskytl AMAL příslušné velikosti a v natolik dobrém stavu, že po namontování nebyl třeba ani seřizovat.
V té chvíli se BSA začala chovat jako opravdu "ostrá" pětistovka.
2022
Tradiční prvomájový "Okruh Českobrodský - 2022".
Na startu s popisovanou BSA 500 OHV Empire Star Petr Hošťálek se startovním číslem 72, z chodníku obřadu našlapování přihlíží přítel PhDr. Honza Králík.
BSA absolvovala nejen okruh, ale i cestu tam a zpět po ose.
foto Hošťálek foto Hošťálek 2022 - European Indian Fest

O víkendu 9.-12. června byl Petr Hošťálek požádán o uspořádání výstavy historických motocyklů v rámci doplňkového programu Evropského setkání motocyklů Indian na českobudějovickém Výstavišti, kde BSA Empire Star byla jedním z exponátů.

2022 - Cesta kolem Světa

se jela 27. srpna a Petr Hošťálek ji absolvoval na BSA 500 (1937) spolu s Miloněm Dvořákem, který jel na BMW R47 1927. Cíl byl v autokempu Chlum u Třeboně a oba stroje jely celou trasu úžasně a bez závad.
foto Richard Hryciow foto Jan Martof 2022 - Závod do vrchu Soběšice
O víkendu 30. září 2022 si Petr Hošťálek s BSA zajel tradiční závod do vrchu Brno-Soběšice - tentokrát v nádherně stylovém svetru, upleteném jednou z přítelkyň...
První záběr je z depa, druhý z okamžiku startu, právě odmávnutého ředitelem závodu Karlem Kupkou.
V současné době je stroj vystaven v nové exposici DEPO-MOTO-ART v Plzni.