|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 ZETOR 15 - traktor JAWA 350 ccm typ 361 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937Klasický anglický motocykl sportovního charakteru, v luxusním příplatkovém provedení s dvouvývodovou hlavou motoru a horem vedenými výfuky. Výrobce: B.S.A. (Birmingham Small Arms) England
Technické údaje BSA 500 "Empire Star"
Typ: M 23 Motor: jednoválcový čtyřtakt OHV Vrtání: Ø 82 mm Zdvih: 94 mm Obsah: 496 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Výkon / otáčky: 23 ks (17 kW) při 5.400 ot.min. Ventilový rozvod: OHV zcela uzavřený Válec motoru: litinový, speciálně vzduchem kalený Hlava válce: příplatková dvouvýfuková Výfuky: příplatkové horem vedené Píst: z lehké hliníkové slitiny Karburátor: Amal 274 - Ø 1+1/8" Elektrická výzbroj: Lucas 6 V Zapalování: Lucas dynamo-magnetové Elektrické vybavení: 6 Volt Lucas s ampérmetrem v nádrži Baterie: 6V / 14 Ah Mazání: oběžné se suchým karterem a manometrem v nádrži Olejová nádrž: pod sedlem Primární převod: řetězem ½ x .305 in v olejové lázni Sekundární převod: řetězem 1/2" x 1/2" Převodovka: oddělená, BSA 4-rychlostní s nožním řazením (vpravo) Převody: 1.stupeň 1 : 14,3 2.stupeň 1 : 9,9 3.stupeň 1 : 6,3 4.stupeň 1 : 4,8 Rám: jednoduchý trubkový, letovaný do mufen, s oky pro připojení sidecaru Přední vidlice: trubková paralelogramová s třecím tlumičem pérování a řízení Pérování vpředu: centrálním spirálovým pérem s třecím tlumičem Pérování vzadu: nemá (pevný rám) Přední brzda: čelisťová bubnová, ovládaná bowdenem od pravé páčky na řidítkách Zadní brzda: čelisťová bubnová, ovládaná táhlem od brzdového pedálu (vlevo) Kola: 40-drátová Přední ráfek: 2,15 x 20" prohloubený Zadní ráfek: 2,15 x 19" prohloubený Přední pneu: 3,25 - 20" (alternativně 3,00 - 20") Zadní pneu: 3,25 (alternativně 3,50) - 19" Parametry: Rozvor: 1.370 mm Délka: 2.170 mm Šířka: 700 mm Výška: 1.160 mm Váha: 180 kg Objem nádrže: 3,5 gall. Spotřeba: 3,0 l / 100 km Max. rychlost: 124 km/hod. (77 mph)
Motocykl byl získán 20. ledna 2021 v pojízdném, zčásti renovovaném a průběžně opravovaném stavu z Dánska prostřednictvím firmy Classic-Motorcycles.cz Pavla Šillera a byl přihlášen pod registrační značkou 6E 0090.
Ne všechny detaily, např. ovládací páčky řidítek, jsou originálního provedení, ale nahrazené v průběhu používání původním majitelem obdobnými díly z anglické produkce. Atypické je uzemnění + pólu baterie.
Protože byl stroj registrován v EU (datum první registrace 30.6.1937), nebyly problémy s jeho přihlášením na normální (bílou) registrační značku v České republice.
Sdružená koncová svítilna ani odrazka nejsou původní, ale namontoval je již předchozí majitel a to kvůli dovybavení brzdovým světlem, které stroj v době svého vzniku v roce 1937 neměl.
Ač je značně mrazivý leden, první seznámení se strojem je hřejivé. Stav odpovídá očekávané představě i popisu prodejce, motor ochotně chytá a jde pravidelně. Takže spokojenost...
Ještě společné foto s Pavlem Šillerem - a může se nakládat a spolu s přáteli Miloněm Dvořákem, Michalem Hojdou, Karlem Mikou a Pavlem Hochem absolvovat s čerstvým přírůstkem do sbírky cestu domů, do Českých Budějovic.
Ač se jedná o stroj příplatkový (na přání dvouvýfuková hlava válce a sportovní výfuky vedené vrchem), majitel pravděpodobně považoval tachometr (který byl rovněž za příplatek) za zbytečný. Stroj tudíž nemá ani náhon v brzdovém štítu předního kola.
Tlakoměr oleje i ampérmetr v přístrojové desce na nádrži jsou funkční, zpětné zrcátko Lucas bylo doplněno výrobkem brněnské firmy Oldtimer Replica přítele Jiřího Hořice z Brna.
2021
Petr Hošťálek při prvním seznamovacím výletu s tímto novým strojem do sbírky (na Fort Hazardu - březen 2021) - foto J. Heřmanová
Již při prvním svezení shledal Petr Hošťálek stroj poněkud lenivější, přidušený a Petr Sojka, zkušený budějovický specialista na "angličany" okamžitě zjistil, že karburátor je o čtvrt palce menšího průměru, než by u tohoto stroje měl být.
Pavel Šiller s úsměvem ujistil, že žádný problém, sáhl do vlastních zásob a poskytl AMAL příslušné velikosti a v natolik dobrém stavu, že po namontování nebyl třeba ani seřizovat. V té chvíli se BSA začala chovat jako opravdu "ostrá" pětistovka.
2022
Tradiční prvomájový "Okruh Českobrodský - 2022". Na startu s popisovanou BSA 500 OHV Empire Star Petr Hošťálek se startovním číslem 72, z chodníku obřadu našlapování přihlíží přítel PhDr. Honza Králík. BSA absolvovala nejen okruh, ale i cestu tam a zpět po ose.
2022 - European Indian Fest
O víkendu 9.-12. června byl Petr Hošťálek požádán o uspořádání výstavy historických motocyklů jako součást programu Evropského setkání motocyklů Indian na českobudějovickém Výstavišti, kde BSA Empire Star byla jedním z exponátů.
2022 - Cesta kolem Světa
se jela 27. srpna a Petr Hošťálek ji absolvoval na BSA 500 (1937) spolu s Miloněm Dvořákem, který jel na BMW R47 1927. Cíl byl v autokempu Chlum u Třeboně a oba stroje jely celou trasu úžasně a bez závad.
2022 - Závod do vrchu Soběšice
O víkendu 30. září 2022 si Petr Hošťálek s BSA zajel tradiční závod do vrchu Brno-Soběšice - tentokrát v nádherně stylovém svetru, upleteném jednou z přítelkyň... První záběr je z depa, druhý z okamžiku startu, právě odmávnutého ředitelem závodu Karlem Kupkou.
V současné době je stroj vystaven v nové exposici DEPO-MOTO-ART v Plzni.
|