|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 JIKOV - karburátory motocyklové ZETOR 15 - traktor AERO - sidecary
Poslední aktualizace:
3.9.2024 J - JAWA 350 - pérák O - OGAR 350 (Jawa) - 1948 M - MANET S 125 - skútr |
|
JAWA 350 "Pérák" typ 18
Silnější, dvouválcová" verze legendárního motocyklu Jawa "Pérák" s dvouválcovým motorem 350 ccm, určená, jak říkal tehdejší tisk
"pro sportovně založené jezdce". Výrobce uvedený v Technickém průkazu: Zbrojovka Brno n.p., Závod Praha - Strašnice (Made in Czechoslovakia) Tyto stroje byly začátkem pozdější úspěšné řady třistapadesátek, které se postupně staly nosnou částí socialistického výrobního programu továrny Jawa.
Stroj s výrobním číslem motoru *12 - 5154* je motocyklem zjevně poskládaným z dílů různých sérií. Vzhledem k tomu, že většina součástí ač starších či novějších byla záměnná, a také vzhledem ke kutilské povaze českých majitelů, byly při dlouhém a intenzívním používáním takovéto kombinace dost časté.
Stručné technické údaje popisovaného stroje Jawa 350 (pérák):
Motor: 2-válcový dvoutakt v bloku s převodovkou Typ: 12 Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 344 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 12 ks při 4.000 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: jednošoupátkový Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu Zapalování: 6V dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14/175, Ø závitu M 14 Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení Primární převod: 3/8 x 3/8 řetězem (64 článků) v olejové lázni Převodovka: 4-rychlostní, s nožním řazením Sekundární převod: válečkovým řetězem ½" x 5/16" – 110 článků Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Pneu přední: 3,00 – 19 Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Pneu zadní: 3,25 – 19 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Brzdy: mechanické čelisťové, Průměr brzdových (z novější série): Ø 160 mm Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Váha bez paliva: 120 kg Váha pohotovostní: 132 kg Dovolené zatížení: 160 kg Celková přípustná váha: 292 kg Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Spotřeba: 3,25 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km) Max. rychlost: 110 km/hod.
Po získání byl ne zcela kompletní motocykl doplněn a renovován. Kola byla dle originálu nově nastříkaná stříbrnou barvou, obnoven chrom a proveden nový nástřik vypalovací barvou 8850. Nové výfuky dodala firma Hadrávek, Horusice. Renovaci provedl českobudějovický Pavel Šesták, který stroj i oživil a odzkoušel.
Poté byl stroj nějakou dobu součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích, nejprve v ulici J.B.Schneidera, pak v objektu Solnice na Piaristickém náměstí.
Po doplnění sedlem pro spolujezdce byl na dobu neurčitou zapůjčen do motocyklového musea na hradě Kámen. Zápůjčku na Kámen nepřežila výplň sedla jezdce, v tamním prostředí degradovala, což je na tomto snímku vidět.
V závěru roku 2011 byl exponát vrácen zpět do Jihočeského motocyklového musea. Po sezóně 2015 byl tento stroj trvale vyřazen z exposice. |