JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901


Testační fotografie zleva - foto Hošťálek (2012) Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.

Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)
Technické údaje:

Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt
Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 70 mm
Obsah: 240 ccm
Kompresní poměr: 1 : 3,6
Výkon: 1¾ ks (1,286 kW)
Ventilový rozvod: IOE (sací ventil shora, automatický, výfukový zespodu otevíraný vačkou)
Časování výf. ventilu: VO 75° před DÚ ; VZ 15° po HÚ
Karburátor: odpařovací L&K (nahrazen rozprašovacím F&S)
Zapalování: nepůvodní, vysokonapěťovým magnetem Bosch
Mazání: ztrátové, skleněnou kapací maznicí
Převod na zadní kolo: přímý, koženým řemenem od motoru, napínaným kladkou
Šířka řemenu: 25 mm

Rám: trubkový, letovaný do mufen
Odpružení předního kola: nemá
Odpružení zadního kola: nemá
Přední brzda: vnější pásová, ovládaná táhlem od páky na pravé straně řidítek
Zadní brzda: není
Kola: drátová s falcovým ráfkem
Pneu: 26 x 2,00"

Parametry:
Délka: 2.040 mm
Šířka: 570 mm
Výška: 1.140 mm
Rozvor: 1.290 mm
Váha: 65 kg
Spotřeba: asi 3,5 litru na 100 km
Max. rychlost: cca 40 km / hod. (dle velikosti řemenice motoru)
Testační fotografie zprava - foto Hošťálek (2012)
Historie:
Dle zakázkové knihy má stroj uvedeno datum výroby 20. listopadu 1901.
Následně pak byl vyexpedován dne 3. května 1902 prodejci Willibaldu Breuerovi, Nové Pavlovice (Reichenberg), což byl mimořádně aktivní propagátor motorismu a současně i zástupce motocyklů značky L&K (a později i automobilů téže značky) pro severní Čechy, pro oblast kolem Liberce.

Číslo motoru: 576
Číslo rámu: nenalezeno

1955 - natáčení filmu Dědeček automobil
v té době byl stroj součástí depozitu Filmového studia Barrandov.
Na tomto filmovém políčku je s hercem Radovanem Lukavským, představujícím postavu Václava Klementa, zakladatele firmy Laurin & Klement Mladá Boleslav v okamžiku, kdy se stroj pokouší prodat v Anglii, na nároží jedné z londýnských uliček.
To se mu opravdu povedlo, když získal objednávku od obchodníka s automobily Mr. Hewetsona.
1985 - stroj koupil Petr Hošťálek
od jednoho pražského sběratele, který jej měl přímo z barrandovského depozitu. Na prvním snímku transport Žigulíkem Kombi z Prahy do Českých Budějovic, na druhém první marný pokus o oživení a zjištění, že bude nutná celková renovace.
foto Jana Heřmanová 2012
První oživení a svezení vlastní motorickou silou se konalo až po dlouhých 27 letech, v roce 2012 na ploše velkého betonového parkoviště u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích.
Byl to famózní zážitek!!!
L&K 1901 (Petr Hošťálek) a Rösler & Jauernig 1904 (Libor Marčík) na startu  foto ing. Karel Mika 2012 Paříž-Vídeň po 110 letech
Pouhý týden po prvním nastartování renovovaného stroje vyrazil Petr Hošťálek spolu s Liborem Marčíkem na stroji Rösler & Jauernig ke zdolání trasy legendárního závodu o Gordon-Bennettův pohár z Paříže do Vídně. Do Paříže se oba stroje vezly v doprovodném automobilu, pak ale celou cestu se startem pod Eiffelovo věží absolvovaly až do Vídně po ose. V současném provozu a přes kopce Schwarzwaldu a průsmyk Arlberg to byl od strojů i jejich jezdců heroický výkon...
2012
Po absolvování trasy Paříž-Vídeň po stopách původního Gordon-Bennettova poháru z roku 1902 se motocycletta Laurin & Klement stala nejstarším z exponátů v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Petr Hošťálek a jeho laurinka z roku 1901 na akci Jihočeský kompas 2012 2012 - Jihočeský kompas
V. ročník festivalu turistických zážitků, vizí a možností se uskutečnil v českobudějovickém Domu kultury Metropol 5.-6. 10. 2012. Jednou z doprovodných akcí byla beseda s Petrem Hošťálkem, jednak o jeho sbírce motocyklů v Jihočeském motocyklovém museu, jednak o jeho letošní cestě Paříž-Vídeň s motocyklem Laurin & Klement 1901 po stopách Gordon-Bennettova poháru v roce 1902.
Zvenku zůstal válec i blok motoru naštěstí nepoškozen! 2013 - Loukotě a řemeny Jičín
Necelých sto metrů před cílem zaklepalo v motoru! Okamžité zastavení, po slavnostním ukončení akce neslavný návrat domů a v dílně zjištění, že prasklo spodní oko původní ojnice!
Naštěstí se oko nerozevřelo natolik, aby vyběhl čep. Karter zůstal celý, tak ve spolupráci s Jiřím Musilem byla zhotovena ojnice nová, poněkud zesílená a nahrazen i prasklý horní kroužek pístu.
2014 - Výstava "Český motocykl v historii a současnosti"
proběhla ve dnech 21. až 23. března 2014 v historickém atriu ČVUT Fakulty dopravní v Praze, Konviktské ulici 20. Koordinátorem a hlavním "hybatelem" výstavy byl ing. Jiří First.
Laurinka byla nejstarším strojem výstavy a při každém nastartování předmětem zájmu návštěvníků.
Laurinka ve společnosti amerického historického elektromobilu Detroit Electric Plaketa_Saxonia_100_2014_MINI 2014 - Saxonia 100, Dresden
Na osobní pozvání hlavního pořadatele se Petr Hošťálek s L&K 1901 zúčastnil 3.-5. září drážďanské akce "Saxonia 100" pro stroje nejméně 100 let staré, jejíž součástí kromě výstavy byla i stokilometrová trasa. Laurinka, ač byla nejstarším strojem, ji zdolala perfektně, a kopce bez nutnosti přišlapávání.
foto Jiří Kosnar foto: pořadatel VCC Jičín 2015 - Loukotě a řemeny Jičín
Petr Hošťálek s nejstarším strojem Laurin & Klement 1901 v okamžiku zapalování karbidové lampy se sirkou v ruce - a poté při společném večerním fotografování (3. července) pro pamětní list.
Vlevo Pavel Malanik s replikou 4-válce L&K CCCC, vpravo Petr Hošťálek s L&K T.B. 1901 Petr Hošťálek na L&K 1901 v jízdě - foto Karel Kupka 2015 - Výstava na zámku Loučeň
pořádaná s účastí firmy ŠKODA AUTO se zdůrazněním na historii firem Laurin & Klement a ASAP Mladá Boleslav (Škoda).
Vybrané stroje se společně vydaly od továrního muzea ŠKODA AUTO do areálu zámku Loučeň (cca 27 km) po vlastní ose po silnici za normálního provozu.
foto Karel Kupka foto Hošťálek Ještě jedna fotografie z jízdy - a pak už laurinka Petra Hošťálka na zámku Loučeň v dobré společnosti: vystavená mezi bílým dvouválcem L&K CCD s postranním kočárkem (vlevo) a prvním jízdním kolem Slavia, vykukujícím vpravo...
2015 - Výstava v nákupním centru Brno, Kralovo-Pole. 2015 - Výstava historických motocyklů
pořádaná ještě tentýž rok v nákupním centru Brno - Královo pole. Na snímku jsou dva z kolekce zapůjčených strojů ze sbírky Petra Hošťálka, Laurin & Klement 1901 a Indian Scout-Police 1930.
Před startem v německém městečku Haag a.d. Amper nedaleko Mnichova 2015 - Kaiserzeit-Ausfahrt Haag a.d.Amper
je každoročním srazem a vyjížďkou motocyklů do roku výroby 1918, pořádanou Münchner Veteranen Motorrad Club e.V.
Ročník 2015 se jel ve dnech 1.-2. srpna a stroj Laurin & Klement T.B. 1901 přihlášený Petrem Hošťálkem byl nejstarším strojem na startu.
Laurinka středem zájmu zejména znalců - fachmanů... 2015 Franz-Josefs-Fahrt; Bad Ischl, Rakousko
Výstava a předváděcí jízda historických motocyklů centrem města. Nejstarším strojem akce byl motocykl Laurin & Klement 1901 z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
2016 - Veteran Rallye Křivonoska
se jela 9. května 2016 na značně kopcovité trati přes Holubov do Českého Krumlova a zpět přes Chvalšiny. Laurin & Klement 1901 startovní číslo 1 byl nejstarším strojem tohoto ročníku, pro nějž bylo stoupání z Holubova do Třísova natolik strmé, že pro jeho zdolání vlastní silou motoru musel Petr Hošťálek zastavit, hnací řemenici demontovat a vyměnit ji za menší.
2014_Solvayovy-Lomy_orez_MINI Účastnický pamětní odznak 2016 - Rotující setrvačníky
Výstava stabilních motorů a jiných starých mechanických aparátů ve skanzenu Solvayovy Lomy - Jihočeské motocyklové museum České Budějovice představilo motocyclettu Laurin & Klement 1901 spolu s motory Abingdon King Dick a Hurikan Special.
2016 - Výstava Strakonice
u příležitosti Václavské pouti se konala z iniciativy strakonického veteránisty Jardy Horejše 24.-25. září 2016. Laurinka z roku 1901, zapůjčená Petrem Hošťálkem z exposice Jihočeského motocyklového musea, se nejen stala motivem plakátu, ale byla i nejstarším a nejobdivovanějším exponátem...
2017 - Mezi dvěma branami, Telč
Rozšlapat řemenovou laurinku z roku 1901 vyžaduje nejen soustředění, ale i značné úsilí. Zejména je-li to na kočičích hlavách dlažby historického telčského náměstí - na tomto záběru ze startu je to na Petru Hošťálkovi dost jasně vidět...
foto Jiří Purchart zleva: Pavel Jelínek, Jiří Purchart, Petr Hošťálek 2018 - 115 let Harley-Davidson - Praha, Holešovice

Laurin & Klement 1901 zapůjčen na oslavy 115 let existence firmy HD do exposice českých motocyklů.
foto AP Plaketa 50 let Veteran rallye Křivonoska 2022 - Jubilejní 50. Veteran rallye Křivonoska
kvůli Covidu tentokrát v netradičním termínu 19. září 2022.
Laurinka 1901 získává 3.místo v kategorii řemenových motocyklů a pohár za nejstarší stroj startovního pole.
2022 Bad-Ischl (foto Hannes Denzel) 2022 Bad-Ischl (foto Hošťálek) 2022 - Franz-Josefs-Fahrt; Bad-Ischl, Rakousko
Petr Hošťálek na L&K 1901 s Miloněm Dvořákem na BMW R47 1928 na tentokrát zmoklé Jízdě Franz Josefa, pořádané každoročně v ulicích rakouského lázeňského města Bad-Ischl.
2024 - Křivonoska

Pro sezónu 2024 byla vyhlášena zvláštní třída pro motocykly značky Harley-Davidson, tak Petr Hošťálek přihlásil svou vlajkovou loď, HD 1200 model U 1940 a řidítka laurinky L&K T.B. 1901 svěřil do rukou přítele Pavla Hocha - ještě předtím (na snímku) ale změnil převod montáží menší řemeničky, aby v kopcích lépe táhla.
Pavel Hoch se na start dostavil dobově a současně i elegantně oblečen. Do první etapy vyrazil čist, s dokonale nažehlenými puky svých pruhovaných nohavic a s tváří natolik zářící úsměvem, že za provozu předepsané rozsvícení světla nebylo v jeho případě vyžadováno.
Černobílé "retro" snímky poslala Stáňa Postlová:

Pavel Hoch s úsměvem dojíždí do diváky přeplněné Třeboně, cíle první etapy, kde nejdřív dolévá nádrž, aby dopřál stroji, zatímco občerstvení sobě odkládá až po něm.
Během konzumace nezbytné zmrzliny probíhá rozprava Pavla Hocha v roli jezdce, s Petrem Hošťálkem v roli šéfa závodního týmu, jakou taktiku Pavel má (a musí!) zvolit do etapy další...
... načež následuje okamžik absolutního soustředění před startem - a pak už jen profesionálně zvládnuté rozšlapání motoru při rozjezdu do druhé etapy!
Sázka na Pavla se vyplatila:
nejen, že representoval tým během celé soutěže svou elegancí, ale i jako trénovaný velocipedista dokázal po vzoru Narcise Podsedníčka, někdejšího jezdce továrny L&K, zdolat veškerá stoupání trati v sedle, aniž by musel se stroje sestoupit a potupně jej do kopců tlačit!
Důkazem budiž nejen pohár za účast na nejstarším stroji, ale i zelený věnec a láhev šampaňského za třetí místo v kategorii strojů poháněných řemenem!!!
foto Romana Šurychová 2024 - Pacovský okruh
Tradiční, již jednadvacátý Pacovský okruh se jel 15. června, zčásti na původní trati. Laurinka 1901 byla nejstarším strojem startovního pole.
20240615_130128_MINI Petr Hošťálek v soustředění před startem - a na stupních vítězů v cíli (na druhém místě dojel Miloň Dvořák s BMW R47).