JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901


Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.

Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)
Technické údaje:

Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt
Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 70 mm
Obsah: 240 ccm
Výkon: 1¾ ks (1,286 kW)
Ventilový rozvod: IOE (sací ventil shora, automatický, výfukový zespodu otevíraný vačkou)
Karburátor: odpařovací L&K (sání benzínových par přímo z nádrže)
Zapalování: nepůvodní, vysokonapěťovým magnetem Bosch
Mazání: ztrátové, skleněnou kapací maznicí
Převod na zadní kolo: koženým řemenem, napínaným kladkou
Šířka řemenu: 25 mm

Rám: trubkový, letovaný do mufen
Odpružení předního kola: nemá
Odpružení zadního kola: nemá
Přední brzda: vnější pásová, ovládaná táhlem od páky na pravé straně řidítek
Zadní brzda: není

Objem nádrže:

Parametry:
Délka: 2.040 mm
Šířka: 570 mm
Výška: 1.140 mm
Rozvor: 1.290 mm
Váha: 65 kg
Spotřeba: asi 3,5 litru na 100 km
Max. rychlost: cca 40 km / hod. (dle velikosti řemenice motoru)
Laurinka je jedním z nejobdivovanějších exponátů v exposici Jihočeského motocyklového musea...
Historie:

Dle zakázkové knihy má stroj uvedeno datum výroby 20. listopadu 1901.
Následně pak byl vyexpedován dne 3. května 1902 prodejci Willibaldu Breuerovi, Nové Pavlovice (Reichenberg), což byl mimořádně aktivní propagátor motorismu a současně i zástupce motocyklů značky L&K (a později i automobilů téže značky) pro severní Čechy, konkrétně pro oblast kolem Liberce.

Číslo motoru: 576
Číslo rámu: nenalezeno

1955 - natáčení filmu Dědeček automobil
v té době byl stroj součástí depozitu Filmového studia Barrandov.
Na tomto snímku z natáčení je s hercem Radovanem Lukavským, představujícím postavu Václava Klementa, zakladatele firmy Laurin & Klement Mladá Boleslav.
1985 - stroj získal Petr Hošťálek
Na prvním snímku transport spolu s Jawou 175 Žigulíkem Kombi z Prahy do Českých Budějovic, na druhém první marný pokus o oživení a zjištění, že bude nutná celková renovace.
Loukote-Jicin_2015_MINI 2015 - Loukotě a řemeny Jičín
Nejstarší vozidlo Laurin & Klement 1901 s Petrem Hošťálkem při večerním fotografování pro pamětní list.
2015_Vystava-Brno_Kralovo-Pole 2015 - Výstava historických motocyklů
pořádaná v nákupním centru Brno - Královo pole. Na snímku jsou zapůjčené stroje Laurin & Klement 1901 a Indian Scout-Police 1930 ze sbírky Petra Hošťálka.
2015 - Kaiserzeit-Ausfahrt Haag a.d.Amper
každoroční sraz a vyjížďka motocyklů do roku výroby 1918, kterou pořádá Münchner Veteranen Motorrad Club e.V.

Laurin & Klement 1901 s Petrem Hošťálkem jako nejstarší stroj, tedy se startovním číslem 1.
2016 - Veteran Rallye Křivonoska
Nejstarším strojem byl Laurin & Klement 1901 se startovním číslem 1, řízený Petrem Hošťálkem.
2016_Solvayovy-Lomy_MINI Účastnický pamětní odznak 2016 - Rotující setrvačníky
Výstava stabilních motorů a jiných starých mechanických aparátů ve skanzenu Solvayovy Lomy - Jihočeské motocyklové museum České Budějovice představilo motocyclettu Laurin & Klement 1901 spolu s motory Abingdon King Dick a Hurikan Special.
2016 - Výstava Strakonice
u příležitosti Václavské pouti se konala z iniciativy strakonického veteránisty Jardy Horejše 24.-25. září 2016. Laurinka z roku 1901, zapůjčená Petrem Hošťálkem z exposice Jihočeského motocyklového musea se nejen stala motivem plakátu, ale byla nejstarším a i nejobdivovanějším exponátem...
2017 - Mezi dvěma branami, Telč
Nastartovat řemenovou laurinku z roku 1901 rozšlapáním vyžaduje úsilí i soustředění - viz Petr Hošťálek na tomto záběru ze startu.