|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP JAWA 350 ccm typ 361 ERA - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
18.4.2024 Napsali o nás - Jízda na Slavii je pohodlná Motocykly vojenské - HARLEY-DAVIDSON 42 WLA - 1943 16.4.2024 Renovace - 2020 - Renovace motocyklu BMW R17 |
|
LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901
Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.
Výrobce: LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)
Technické údaje:
Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt Vrtání: Ø 66 mm Zdvih: 70 mm Obsah: 240 ccm Výkon: 1¾ ks (1,286 kW) Ventilový rozvod: IOE (sací ventil shora, automatický, výfukový zespodu otevíraný vačkou) Karburátor: odpařovací L&K (sání benzínových par přímo z nádrže) Zapalování: nepůvodní, vysokonapěťovým magnetem Bosch Mazání: ztrátové, skleněnou kapací maznicí Převod na zadní kolo: koženým řemenem, napínaným kladkou Šířka řemenu: 25 mm Rám: trubkový, letovaný do mufen Odpružení předního kola: nemá Odpružení zadního kola: nemá Přední brzda: vnější pásová, ovládaná táhlem od páky na pravé straně řidítek Zadní brzda: není Objem nádrže: Parametry: Délka: 2.040 mm Šířka: 570 mm Výška: 1.140 mm Rozvor: 1.290 mm Váha: 65 kg Spotřeba: asi 3,5 litru na 100 km Max. rychlost: cca 40 km / hod. (dle velikosti řemenice motoru)
Historie:
Dle zakázkové knihy má stroj uvedeno datum výroby 20. listopadu 1901. Následně pak byl vyexpedován dne 3. května 1902 prodejci Willibaldu Breuerovi, Nové Pavlovice (Reichenberg), což byl mimořádně aktivní propagátor motorismu a současně i zástupce motocyklů značky L&K (a později i automobilů téže značky) pro severní Čechy, konkrétně pro oblast kolem Liberce. Číslo motoru: 576 Číslo rámu: nenalezeno
1955 - natáčení filmu Dědeček automobil
v té době byl stroj součástí depozitu Filmového studia Barrandov. Na tomto snímku z natáčení je s hercem Radovanem Lukavským, představujícím postavu Václava Klementa, zakladatele firmy Laurin & Klement Mladá Boleslav.
1985 - stroj získal Petr Hošťálek
Na prvním snímku transport spolu s Jawou 175 Žigulíkem Kombi z Prahy do Českých Budějovic, na druhém první marný pokus o oživení a zjištění, že bude nutná celková renovace.
2015 - Loukotě a řemeny Jičín
Nejstarší vozidlo Laurin & Klement 1901 s Petrem Hošťálkem při večerním fotografování pro pamětní list.
2015 - Výstava historických motocyklů
pořádaná v nákupním centru Brno - Královo pole. Na snímku jsou zapůjčené stroje Laurin & Klement 1901 a Indian Scout-Police 1930 ze sbírky Petra Hošťálka.
2015 - Kaiserzeit-Ausfahrt Haag a.d.Amper
každoroční sraz a vyjížďka motocyklů do roku výroby 1918, kterou pořádá Münchner Veteranen Motorrad Club e.V. Laurin & Klement 1901 s Petrem Hošťálkem jako nejstarší stroj, tedy se startovním číslem 1.
2016 - Veteran Rallye Křivonoska
Nejstarším strojem byl Laurin & Klement 1901 se startovním číslem 1, řízený Petrem Hošťálkem.
2016 - Rotující setrvačníky
Výstava stabilních motorů a jiných starých mechanických aparátů ve skanzenu Solvayovy Lomy - Jihočeské motocyklové museum České Budějovice představilo motocyclettu Laurin & Klement 1901 spolu s motory Abingdon King Dick a Hurikan Special.
2016 - Výstava Strakonice
u příležitosti Václavské pouti se konala z iniciativy strakonického veteránisty Jardy Horejše 24.-25. září 2016. Laurinka z roku 1901, zapůjčená Petrem Hošťálkem z exposice Jihočeského motocyklového musea se nejen stala motivem plakátu, ale byla nejstarším a i nejobdivovanějším exponátem...
2017 - Mezi dvěma branami, Telč
Nastartovat řemenovou laurinku z roku 1901 rozšlapáním vyžaduje úsilí i soustředění - viz Petr Hošťálek na tomto záběru ze startu. |