|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 11 - 1961 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 TAP - sidecary Tlustoš Kbely ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901
Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.
Výrobce: LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)
Technické údaje:
Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt Vrtání: Ø 66 mm Zdvih: 70 mm Obsah: 240 ccm Kompresní poměr: 1 : 3,6 Výkon: 1¾ ks (1,286 kW) Ventilový rozvod: IOE (sací ventil shora, automatický, výfukový zespodu otevíraný vačkou) Časování výf. ventilu: VO 75° před DÚ ; VZ 15° po HÚ Karburátor: odpařovací L&K (nahrazen rozprašovacím F&S) Zapalování: nepůvodní, vysokonapěťovým magnetem Bosch Mazání: ztrátové, skleněnou kapací maznicí Převod na zadní kolo: přímý, koženým řemenem od motoru, napínaným kladkou Šířka řemenu: 25 mm Rám: trubkový, letovaný do mufen Odpružení předního kola: nemá Odpružení zadního kola: nemá Přední brzda: vnější pásová, ovládaná táhlem od páky na pravé straně řidítek Zadní brzda: není Kola: drátová s falcovým ráfkem Pneu: 26 x 2,00" Parametry: Délka: 2.040 mm Šířka: 570 mm Výška: 1.140 mm Rozvor: 1.290 mm Váha: 65 kg Spotřeba: asi 3,5 litru na 100 km Max. rychlost: cca 40 km / hod. (dle velikosti řemenice motoru)
Historie:
Dle zakázkové knihy má stroj uvedeno datum výroby 20. listopadu 1901. Následně pak byl vyexpedován dne 3. května 1902 prodejci Willibaldu Breuerovi, Nové Pavlovice (Reichenberg), což byl mimořádně aktivní propagátor motorismu a současně i zástupce motocyklů značky L&K (a později i automobilů téže značky) pro severní Čechy, pro oblast kolem Liberce. Číslo motoru: 576 Číslo rámu: nenalezeno
1955 - natáčení filmu Dědeček automobil
v té době byl stroj součástí depozitu Filmového studia Barrandov. Na tomto filmovém políčku je s hercem Radovanem Lukavským, představujícím postavu Václava Klementa, zakladatele firmy Laurin & Klement Mladá Boleslav v okamžiku, kdy se stroj pokouší prodat v Anglii, na nároží jedné z londýnských uliček. To se mu opravdu povedlo, když získal objednávku od obchodníka s automobily Mr. Hewetsona.
1985 - stroj koupil Petr Hošťálek
od jednoho pražského sběratele, který jej měl přímo z barrandovského depozitu. Na prvním snímku transport Žigulíkem Kombi z Prahy do Českých Budějovic, na druhém první marný pokus o oživení a zjištění, že bude nutná celková renovace.
2012
První oživení a svezení vlastní motorickou silou se konalo až po dlouhých 27 letech, v roce 2012 na ploše velkého betonového parkoviště u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích. Byl to famózní zážitek!!!
2012 Paříž-Vídeň po 110 letech
Pouhý týden po prvním nastartování renovovaného stroje vyrazil Petr Hošťálek spolu s Liborem Marčíkem na stroji Rösler & Jauernig ke zdolání trasy legendárního závodu o Gordon-Bennettův pohár z Paříže do Vídně. Do Paříže se oba stroje vezly v doprovodném automobilu, pak ale celou cestu se startem pod Eiffelovo věží absolvovaly až do Vídně po ose. V současném provozu a přes kopce Schwarzwaldu a průsmyk Arlberg to byl od strojů i jejich jezdců heroický výkon...
2012
Po absolvování trasy Paříž-Vídeň po stopách původního Gordon-Bennettova poháru z roku 1902 se motocycletta Laurin & Klement stala nejstarším z exponátů v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
2012 - Jihočeský kompas
V. ročník festivalu turistických zážitků, vizí a možností se uskutečnil v českobudějovickém Domu kultury Metropol 5.-6. 10. 2012. Jednou z doprovodných akcí byla beseda s Petrem Hošťálkem, jednak o jeho sbírce motocyklů v Jihočeském motocyklovém museu, jednak o jeho letošní cestě Paříž-Vídeň s motocyklem Laurin & Klement 1901 po stopách Gordon-Bennettova poháru v roce 1902.
2013 - Loukotě a řemeny Jičín
Necelých sto metrů před cílem zaklepalo v motoru! Okamžité zastavení, po slavnostním ukončení akce neslavný návrat domů a v dílně zjištění, že prasklo spodní oko původní ojnice! Naštěstí se oko nerozevřelo natolik, aby vyběhl čep. Karter zůstal celý, tak ve spolupráci s Jiřím Musilem byla zhotovena ojnice nová, poněkud zesílená a nahrazen i prasklý horní kroužek pístu.
2014 - Výstava "Český motocykl v historii a současnosti"
proběhla ve dnech 21. až 23. března 2014 v historickém atriu ČVUT Fakulty dopravní v Praze, Konviktské ulici 20. Koordinátorem a hlavním "hybatelem" výstavy byl ing. Jiří First. Laurinka byla nejstarším strojem výstavy a při každém nastartování předmětem zájmu návštěvníků.
2014 - Saxonia 100, Dresden
Na osobní pozvání hlavního pořadatele se Petr Hošťálek s L&K 1901 zúčastnil 3.-5. září drážďanské akce "Saxonia 100" pro stroje nejméně 100 let staré, jejíž součástí kromě výstavy byla i stokilometrová trasa. Laurinka, ač byla nejstarším strojem, ji zdolala perfektně, a kopce bez nutnosti přišlapávání.
2015 - Loukotě a řemeny Jičín
Petr Hošťálek s nejstarším strojem Laurin & Klement 1901 v okamžiku zapalování karbidové lampy se sirkou v ruce - a poté při společném večerním fotografování (3. července) pro pamětní list.
2015 - Výstava na zámku Loučeň
pořádaná s účastí firmy ŠKODA AUTO se zdůrazněním na historii firem Laurin & Klement a ASAP Mladá Boleslav (Škoda). Vybrané stroje se společně vydaly od továrního muzea ŠKODA AUTO do areálu zámku Loučeň (cca 27 km) po vlastní ose po silnici za normálního provozu.
Ještě jedna fotografie z jízdy - a pak už laurinka Petra Hošťálka na zámku Loučeň v dobré společnosti: vystavená mezi bílým dvouválcem L&K CCD s postranním kočárkem (vlevo) a prvním jízdním kolem Slavia, vykukujícím vpravo...
2015 - Výstava historických motocyklů
pořádaná ještě tentýž rok v nákupním centru Brno - Královo pole. Na snímku jsou dva z kolekce zapůjčených strojů ze sbírky Petra Hošťálka, Laurin & Klement 1901 a Indian Scout-Police 1930.
2015 - Kaiserzeit-Ausfahrt Haag a.d.Amper
je každoročním srazem a vyjížďkou motocyklů do roku výroby 1918, pořádanou Münchner Veteranen Motorrad Club e.V. Ročník 2015 se jel ve dnech 1.-2. srpna a stroj Laurin & Klement T.B. 1901 přihlášený Petrem Hošťálkem byl nejstarším strojem na startu.
2015 Franz-Josefs-Fahrt; Bad Ischl, Rakousko
Výstava a předváděcí jízda historických motocyklů centrem města. Nejstarším strojem akce byl motocykl Laurin & Klement 1901 z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
2016 - Veteran Rallye Křivonoska
se jela 9. května 2016 na značně kopcovité trati přes Holubov do Českého Krumlova a zpět přes Chvalšiny. Laurin & Klement 1901 startovní číslo 1 byl nejstarším strojem tohoto ročníku, pro nějž bylo stoupání z Holubova do Třísova natolik strmé, že pro jeho zdolání vlastní silou motoru musel Petr Hošťálek zastavit, hnací řemenici demontovat a vyměnit ji za menší.
2016 - Rotující setrvačníky
Výstava stabilních motorů a jiných starých mechanických aparátů ve skanzenu Solvayovy Lomy - Jihočeské motocyklové museum České Budějovice představilo motocyclettu Laurin & Klement 1901 spolu s motory Abingdon King Dick a Hurikan Special.
2016 - Výstava Strakonice
u příležitosti Václavské pouti se konala z iniciativy strakonického veteránisty Jardy Horejše 24.-25. září 2016. Laurinka z roku 1901, zapůjčená Petrem Hošťálkem z exposice Jihočeského motocyklového musea, se nejen stala motivem plakátu, ale byla i nejstarším a nejobdivovanějším exponátem...
2017 - Mezi dvěma branami, Telč
Rozšlapat řemenovou laurinku z roku 1901 vyžaduje nejen soustředění, ale i značné úsilí. Zejména je-li to na kočičích hlavách dlažby historického telčského náměstí - na tomto záběru ze startu je to na Petru Hošťálkovi dost jasně vidět...
2018 - 115 let Harley-Davidson - Praha, Holešovice
Laurin & Klement 1901 zapůjčen na oslavy 115 let existence firmy HD do exposice českých motocyklů.
2022 - Jubilejní 50. Veteran rallye Křivonoska
kvůli Covidu tentokrát v netradičním termínu 19. září 2022. Laurinka 1901 získává 3.místo v kategorii řemenových motocyklů a pohár za nejstarší stroj startovního pole.
2022 - Franz-Josefs-Fahrt; Bad-Ischl, Rakousko
Petr Hošťálek na L&K 1901 s Miloněm Dvořákem na BMW R47 1928 na tentokrát zmoklé Jízdě Franz Josefa, pořádané každoročně v ulicích rakouského lázeňského města Bad-Ischl.
2024 - Křivonoska
Pro sezónu 2024 byla vyhlášena zvláštní třída pro motocykly značky Harley-Davidson, tak Petr Hošťálek přihlásil svou vlajkovou loď, HD 1200 model U 1940 a řidítka laurinky L&K T.B. 1901 svěřil do rukou přítele Pavla Hocha - ještě předtím (na snímku) ale změnil převod montáží menší řemeničky, aby v kopcích lépe táhla.
Pavel Hoch se na start dostavil dobově a současně i elegantně oblečen. Do první etapy vyrazil čist, s dokonale nažehlenými puky svých pruhovaných nohavic a s tváří natolik zářící úsměvem, že za provozu předepsané rozsvícení světla nebylo v jeho případě vyžadováno.
Černobílé "retro" snímky poslala Stáňa Postlová:
Pavel Hoch s úsměvem dojíždí do diváky přeplněné Třeboně, cíle první etapy, kde nejdřív dolévá nádrž, aby dopřál stroji, zatímco občerstvení sobě odkládá až po něm.
Během konzumace nezbytné zmrzliny probíhá rozprava Pavla Hocha v roli jezdce, s Petrem Hošťálkem v roli šéfa závodního týmu, jakou taktiku Pavel má (a musí!) zvolit do etapy další...
... načež následuje okamžik absolutního soustředění před startem - a pak už jen profesionálně zvládnuté rozšlapání motoru při rozjezdu do druhé etapy!
Sázka na Pavla se vyplatila:
nejen, že representoval tým během celé soutěže svou elegancí, ale i jako trénovaný velocipedista dokázal po vzoru Narcise Podsedníčka, někdejšího jezdce továrny L&K, zdolat veškerá stoupání trati v sedle, aniž by musel se stroje sestoupit a potupně jej do kopců tlačit! Důkazem budiž nejen pohár za účast na nejstarším stroji, ale i zelený věnec a láhev šampaňského za třetí místo v kategorii strojů poháněných řemenem!!!
2024 - Pacovský okruh
Tradiční, již jednadvacátý Pacovský okruh se jel 15. června, zčásti na původní trati. Laurinka 1901 byla nejstarším strojem startovního pole.
Petr Hošťálek v soustředění před startem - a na stupních vítězů v cíli (na druhém místě dojel Miloň Dvořák s BMW R47).
|