|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 OHV model F - 1929 ČZ 150 c - 1951 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
15.3.2024 Ostatní - VCC Jindřichův Hradec - návrh plakety Č - ČEZETA - skútr (prototypy a vývoj) 13.3.2024 Š - ŠKODA Superb 640 |
|
ARIEL 500 OHV model F - 1929
Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jako pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.
Výrobce: ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.
Motocykl, který od prvního majitele (architekta z Prahy) získal v mimořádně zachovalém a původním stavu sběratel arielista Ivan Hájek z Brunšova a následně jej prodal Jiřímu Švarcovi z Jankova u Č. Budějovic. Od toho stroj získal Petr Hošťálek pro exposici Jihočeského motocyklového musea.
Stroj byl už jako nový vybaven na přání kupujícího dražší příplatkovou elektrickou výzbrojí od firmy Bosch a doplněn sidecarem Favorit typu "pantoflíček" od firmy Josef Tůma, Praha-Žižkov. Ivan Hájek ale, když motocykl od původního majitele kupoval, sidecar z prostorových důvodů odmítl a stroj koupil jen jako sólový.
Technické údaje Ariel 500 OHV typu F:
Motor: jednoválcový čtyřtaktní Vrtání: Ø 81,8 mm Zdvih: 95 mm Obsah: 498 ccm Výkon / otáčky: 18 ks při 5.400 ot.min. Ventilový rozvod: OHV, s krytými tyčkami, ale otevřenými ventily Karburátor: dvoušoupátkový, Amal Mazání: oběžné se suhým karterem Olejová nádrž: 2 litry (pod sedlem) Zapalování: magnetem Bosch s mechanicky (páčkou) řízeným předstihem Elektrická výzbroj: Bosch 6 V (na přání za příplatek) Objem nádrže: 12 litrů Primární převod: řetězem Spojka: vícelamelová, suchá Převodovka: Burman, třírychlostní, s vývodem pro rychloměr Řazení: ruční pákou po pravé straně Sekundární převod: řetězem Rám: trubkový uzavřený, pod motorem dvojitý Přední vidlice: trubková paralelogramová s centrálním pérem Tlumič pérování: třecí, stavitelný Tlumič řízení: třecí stavitelný Parametry: Délka: 2.180 mm Šířka: Výška: 1.020 mm (přes reflektor) Rozvor: 1.420 mm Váha: Spotřeba: 3,8 l / 100 km Max. rychlost: 115 Km/hod. sólo
V této podobě byl stroj zařazen do exposice Jihočeského motocyklového musea v objektu Solnice v Českých Budějovicích.
Na jaře 2014 byl stroj pro účely výstavy "POŠTA JEDNOU STOPOU", pořádané od 21. června 2014 Poštovním muzeem ve Vyšším Brodě, doplněn o nákladní poštovní sidecar "Favorit" od výrobce Josef Tůma, Praha-Žižkov.
Renovaci karoserie sidecaru provedl Miroslav Tlášek, České Budějovice.
Lakování karoserie sidecaru provedla firma Holomel, Staré Hodějovice.
Za perfektní ruční olinkování sidecaru patří dík Vítu Vávrovi z Lišova u Českých Budějovic.
Mimořádné poděkování patří Zdeňku Rufferovi z Výtvarné školy V. Hollara v Praze za dokonalé vodoobtisky prvorepublikové Československé pošty, provedené původní technologií.
Ariel 500 F s poštovním sidecarem Favorit firmy Tůma-Žižkov
tady už jako exponát výstavy "Pošta jednou stopou" - snímek z vernisáže, která proběhla v sobotu 21. června 2014 v Poštovním muzeu ve Vyšším Brodě (v areálu cisterciáckého kláštera).
A koncem sezóny 2014 opět z výstavy doma - Ariel před Jihočeským motocyklovým museem v Českých Budějovicích, na Piaristickém náměstí.
|