![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 25 - traktor
Poslední aktualizace:
14.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích |
|
HURIKAN - "rychlík" - 1948Motocykl vznikl v letech 1947-8 ve vývojové dílně podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde byl Vladislav Vlk vedoucím. Byl to ryze závodní speciál, určený pro rychlostní okruhy a podle toho i vypadal. Při jeho konstrukci Vlk v maximální míře použil hliník. Hliníkové byly přední hydraulicky tlumené teleskopy, benzínová i olejová nádrž, široké brzdové bubny i závodní ráfky Borani (vpředu 21-palcový, vzadu 19-palcový). Unikátním řešením bylo zadní pérování se vzduchovými teleskopy (rovněž z hliníku), prvními u nás. Převodovka neměla startovací páku, motocykl se startoval, jak bylo tehdy u silničních speciálů zvykem, roztlačením. Výfuk měl místo tlumiče trychtýřový megafon, který zlepšoval odchod výfukových plynů. foto Petr Hošťálek Zhruba v polovině je pod sedlem vidět manometr a plnicí ventilek zadního vzduchového pérování. Podle charakteru tratě se zadní teleskopy nafukovaly na tvrdší či měkčí režim. V té době se u nás žádný motocykl se zadní kyvnou vidlicí nevyráběl, takže nebylo z čeho vycházet. Tudíž si zadní teleskopy musel Vlk navrhnout a zkonstruovat sám a protože nebyly žádné zkušenosti, nebylo ideální jejich utlumení. Byly sice plněné hydraulickým olejem, ale jeho průtok (zvnějšku upravitelný) byl regulačním šroubem škrcen v obou směrech stejně. To znamenalo, že pokud teleskopy tlumily, tak byly tvrdé a málo pérovaly. A pokud byly měkčí a pérovaly, tak skoro netlumily a motocykl na nerovnostech "odskakoval". foto Miloň Dvořák V té době měl stroj černě lakovanou nádrž se zlatým nápisem Hurikan a malou čs. vlaječkou, otáčkoměr na řidítkách byl anglický Smiths. foto z archivu Libora Marčíka. Tady už je stroj vidět bez původně montovaného otáčkoměru Smiths a s jinou (jresp inak lakovanou?) nádrží. Foto z archivu Karla Peláka. Jako mechanik mu vedle asistuje Roman Irmiš, pozdější vynikající terénní a plochodrážní budějovický jezdec (do půl těla). foto z archivu Romana Irmiše |