JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION S 23 - 1962 (export Holandsko)

Sportovní verze mopedu Stadion, určená pro export do Holandska.

Mopedy Stadion S 23 pro export do Holandska. Mopedy S 23 pro export do Holandska nebyly prodávány pod značkou Stadion. Na přání tamního dovozce byly osazovány nádrží s obtiskem Jawa a byly lakovány v tmavě červeném odstínu syntetické vypalovací barvy 8850, aby i vzhledem navozovaly a co nejvíce připomínaly výrobky motocyklové továrny Jawa.
Moped Stadion S 23 v provedení pro Holandsko zprava. Tento moped S 23 pro Holandsko je v původním dochovaném stavu. Podle holandských předpisů musel mít konec zadního blatníku nastříkán bílou barvou kvůli lepší viditelnosti v noci. Na hřbetě předního blatníku pak byly dva otvory pro připevnění podélného štítku ze žluté plastické hmoty. To bylo označení, dokládající, že se jedná o moped s maximální rychlostí do 30 km/hod., který je pokládán za jízdní kolo a jeho řízení není povinný řidičský průkaz.
Základní technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 38 mm x 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Výkon / otáčky: 1,1 ks při 5.000 ot.min.
Karburátor: Jikov 2912 PS
Svíčka: PAL 14
Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL
Pneumatiky: 23 x 2,25 Barum
Objem nádrže: 5,6 l

Parametry:
Délka: 1 822 mm
Šířka: 640 mm
Výška: 895 mm bez plexiskla
Váha: 52 kg
Spotřeba: 1,8 l / 100 km
Max. rychlost: 30 km/hod.
Identifikační štítek

je přinýtovaný hliníkovými nýtky zevnitř karoserie pod sedlem a je přístupný po sejmutí sedla. Má anglický předtisk a horní část na přání PZO Motokov zastříknutou barvou, aby nebyl čitelný nápis Stadion, protože v této verzi byl moped inzerován jako "JAWA" - proto i nádrž s oválným prolisem, kam se lepil obtisk JAWA.

První políčko je výkon motoru, v tomto případě 1,1 PS (německy Pferde Starke = Koňská Síla).
Druhé políčko je číslo motoru 000 173 (shodné s číslem na motoru).
Třetí políčko je číslo rámu 529, které je pouze na tomto štítku. Jinde na rámu vyraženo není.
Čtvrté políčko s rokem výroby je proškrtnuto X, u strojů pro export se rok výroby neuváděl.
Číslo motoru
je na nálitku vpředu karteru pod výfukem. Na pravé (ve směru jízdy) polovině karteru je typové provedení motoru, tedy 2 552 předznamenané vyraženým logem podniku Motor, na druhé polovině karteru je vlastní výrobní číslo, tedy 000 173 a za ním opět vyražené logo podniku Motor.
foto Hošťálek Sedlo
Moped S 23 byl t.zv. "sportovní verze" a jako takový měl prodloužené sedlo umožňující i sportovní posaz.
Sedlo bylo vždy dvoubarevné, korespondující s barevným provedením stroje. V tomto případě je sedák z červené koženky, zatímco boky z krémově bílé. Našitá dolní obruba je opět červená.
foto Hošťálek Upevnění sedla
Sedlo se v zadní části zešikma zastrčí směrem dozadu plechovým jazykem pod karoserii, pak se přiklopí a plechovou vidlicí v přední části navleče na protikus rámu. Ze strany se následně přitáhne soustruženým ručním šroubem s drážkovanou hlavicí, procházejícím skrz krycí plech rámu pod nádrží.


Podsedlový plech je šedý, stříkaný chlorkaučukovou barvou, a je na něm červené razítko technické kontroly sedlárny s okřídleným logem n.p. Motor.
Potah sedla je k podsedlovému plechu upevněn přehnutím okrajů a naklepáním sponek z ocelového pérového plechu (nepokovených, tudíž časem rezavějících). Upevňovací sponky jsou zvenčí překryté našitou lemovkou z koženky stejné barvy, jako je sedák.
V horní partii reflektoru je shodně s mopedy Jawetta páčkový spínač světel a za ním vsazený tachometr, na což navazuje krycí plech řidítek s malým závětrným štítkem z plexiskla. Krycí plech řidítek má prolisovaný znak JAWA , shodně s mopedem Jawetta Sport.
Houkačka (bzučák na střídavý proud), většinou chromovaná, je u tohoto konkrétního mopedu šedě stříkaná.
foto Hošťálek foto Hošťálek Nosič, koncové světlo a zadní blatník

Moped S 23 měl jednoduchý trubkový nosič, v zadní části přišroubovaný k blatníku, který zároveň vyztužoval proti vibracím. Pro export byly mopedy osazovány větší zadní lampou, umožňující případně i osazení žárovkou brzdového světla, což se dělalo na přání odběratele. Tento konkrétní stroj ale brzdové světlo ani kablík k němu neměl.
Holandské předpisy vyžadovaly bílý konec zadního blatníku, což se dle požadavku PZO Motokov dělalo dodatečně, nástřikem přes jednoduchou šablonu.
foto Hošťálek Přední blatník

měl pro Holandsko dva otvory Ø 6 mm pro upevnění žlutého štítku z plastické hmoty, signalizujícího že jde o moped bez povinnosti řidičského průkazu, jezdící maximálně 30 km/hod. a v Holandsku oprávněný jezdit v pruzích a stezkách, vyhrazených pro cyklisty.
foto Hošťálek Filtr sání

u mopedů S 23 byl obvykle stříkán na stříbrno (kvůli vizuálnímu sjednocení s motocykly Jawa, které měly karburátory pod hliníkovými kryty).
Nástřik byl proveden bez podkladu a jen stříbřenkou, takže na povrchu plastu moc nedržel a po čase se oloupával nebo byl smyt, jak viditelně dokladuje i tento případ.
S ukončením sezóny 2022 byl tento exponát natrvalo vyřazen z exposice musea.