|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 15 - traktor Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
3.9.2024 J - JAWA 350 - pérák O - OGAR 350 (Jawa) - 1948 M - MANET S 125 - skútr |
|
FAUN nákladní typ L 600
původní článek pro Truck Magazin 2009 č.7/8 od Petra Hošťálka
Dvounápravový nákladní automobil nejtěžší kategorie (v Německu to byla tonáž 6½ tuny), vyráběný v letech 1933 - 1939. Výrobce: FAUN - WERKE G.M.B.H., Nürnberg, Deutschland
Historie
Počátky firmy Faun spadají až do roku 1913, kdy norimberský mechanik a vyučený stavitel vozů, Karl Schmidt, nechal do živnostenského registru zapsat Nürnberger Feuerlöschgeräte & Fahrzeugfabrik Karl Schmidt – tedy továrnu na hasicí přístroje a vozidla. Když se dal koncem první světové války dohromady s továrnou v Ansbachu, nová společná firma dostala název Fahrzeugfabriken Ansbach Und Nürnberg. V té chvíli vznikla ze začátečních písmen značka FAUN.
Prvním sériově vyráběným náklaďákem byl podle vojenských požadavků vyráběný „subvencovaný“ (t.j. při koupi zčásti dotovaný armádou) třítunový vůz na plných obručích. Po řadě problematických let, kdy se firemní účetnictví i přes angažování essenské společnosti Krupp potácelo v červených číslech, rozešel se Karl Schmidt s původními společníky a zahájil výrobu několika typů nákladních vozidel, pokrývajících rozmezí tonáže od 2,5 – 5 tun. V té době se značka Faun podílela na německém trhu nákladních vozidel zatím pouhým jedním procentem. Patřila ale k vedoucím ve výrobě speciálních vozidel komunálních.
Po roce 1933 už mohl Faun nabídnout prakticky libovolný užitkový vůz, počínaje lehkými dodávkovými jedenapůltunkami až po nejtěžší šestikolové desetituny.
Typ L 600 byl vyráběn v období 1933 – 1939 a patřil mezi klasické dvounápravové nákladní vozy těžké kategorie. Jako valník měl nosnost 6.500 kg a podle provedení se prázdná vlastní váha mohla pohybovat v rozmezí 6.250 – 7.150 kg. To platilo pro vozy se šestiválcovými motory. Vozy, do kterých byl montován motor osmiválcový, byly těžší. U těch byla prázdná váha mezi 7.200 – 7.900 kg.
6-válcový motor MWM-Diesel typu "SS 17 S"
první série vozů Faun L 600 byl nakupován od firmy Süddeutsche Bremsen A.-G., Abt. Auto-Dieselmotorenbau, München. Při objemu dvanáct a půl litru dával k disposici výkon 120 koní. Technické údaje dieselového motoru MWM-Diesel typu "SS 17 S": Počet válců: 6, v řadě Vrtání: ø 125 mm Zdvih: 170 mm Kompresní poměr: 1 : 17,5 Obsah: 12.517 ccm Otáčky normální: 1.500 ot./min. Výkon na brzdě: 120 ks při 1.500 ot./min. Max. kroutící moment: 62 Kgm při 1.200 ot./min. Ventilový rozvod: OHV - visuté ventily v hlavách, ovládané vahadly a tyčkami Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Ložiska kliky: 7, kluzná Kliková skříň: z lehké slitiny "Silumin" Bloky motoru: dva po třech válcích, litinové s výměnnými vložkami Písty: z lehké hliníkové slitiny Hlavy válců: dvě po třech, litinové, snímací Mazání: tlakové oběžné s olejem ve vaně motoru Provozní náplň oleje: 35 litrů Olejové čerpadlo: zubové Olejový filtr: Süddeutsche Bremsen A.-G. Vstřik. čerpadlo: řadové Bosch PE 6 B 80 C 312 S 283 Trysky: Bosch DN 4 S 100 Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4 Dopravní pumpa: pístová Filtr sání: Delbag KL 7 nebo Knecht FL 251 s olejem vlhčenou síťkou Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované 6-lopatkovým větrákem Množství oleje v chladiči: 22 litrů Spouštěč: Bosch BPC 24 V Dynamo: Bosch FQA 12 V Spotřeba nafty: 195 g/ks za hodinu Spotřeba oleje: 4 g/ks za hodinu Celková váha motoru bez náplní: 1.050 kg Délka motoru: 1.595 mm Šířka motoru: 630 mm Výška motoru: 1.180 mm Brzy ale továrna sáhla po modernějším a hospodárnějším šestiválcovém motoru od firmy Deutz.
6-válcový motor Deutz "F 6 M 317"
nakupovaný od HUMBOLDT-DEUTZMOTOREN A.-G., Köln-Deutz měl objem 11.536 ccm a výkon zprvu 110 koní, který ale od roku 1936 stoupl na 125 koní. Technické údaje dieselového motoru Humboldt-Deutz F6 M 317: Počet válců: 6, v řadě Vrtání: ø 120 mm Zdvih: 170 mm Kompresní poměr: 1 : 18 Obsah: 11.536 ccm Otáčky normální: 1.500 ot./min. při 44,5 km/hod. Výkon na brzdě: 112 ks při 1.500 ot./min. (u pozdějších sérií 125 ks při 1.500 ot./min.) Kroutící moment: 65 Kgm při 800-900 ot./min. Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Ložiska kliky: 7, kluzná Blok motoru: litinový vcelku s klikovou skříní, s vkládanými litinovými vložkami válců Písty: z lehké hliníkové slitiny Mazání: tlakové oběžné Provozní náplň oleje: 18 litrů ve vaně motoru Olejové čerpadlo: zubové Olejový filtr: Auto-Klean Vstřik. čerpadlo: řadové Deutz 6 FM 317 Trysky: Deutz 6 FM 317 Pořadí vstřiku: 1-4-5-6-3-2 Dopravní čerpadlo: pístové Filtr sání: Delbag TM 3, s olejem vlhčenou síťkou Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované 6-lopatkovým větrákem Obsah vody v chladiči: 16 litrů Spouštěč: Bosch BPC 24 V Dynamo: Bosch FQA 12 V Celková váha motoru bez náplní: 950 kg Délka motoru: 1.550 mm Šířka motoru: 652 mm Výška motoru: 1.110 mm Baterie: dvě, typu Varta 12 V / 150 Ah Spojka: vícelamelová, suchá Převodovka: ZF Kb 50 Počet stupňů: 4+1 (na přání 5+1)
8-válcový motor Deutz "F 8 M 317"
od HUMBOLDT-DEUTZMOTOREN A.-G., Köln-Deutz se montoval do špičkového modelu Faun L 600 /D 87 s dopředu prodlouženým rámem a protaženou kapotou, který byl chloubou značky. Tento mohutný řadový osmiválec dával při objemu 15.382 ccm výkon 170 koní! Převodovka mohla být buď čtyř, nebo pětistupňová, na přání byla firma ochotna montovat rychloběh.
Co do celkové koncepce se jednalo o nákladní vůz klasického uspořádání: Žebřinový rám, jehož základem byly dva podélníky, obě nápravy pevné, zavěšené na listových perech, na zadních kolech dvojmontáže. Většina vozů měla tehdy velmi oblíbená dělená kola systému Simplex. Ta znamenala v případě defektu podstatné snížení námahy, protože řidič se závozníkem manipulovali pouze s váhou pneumatiky a ráfku. Těžká litá hvězdice kola totiž zůstávala na nápravě a to byl podstatný váhový rozdíl. Jen některé z vozů měly kola disková, upevněná pěti šrouby. Pneumatiky byly v každém případě 11,25 x 20 Extra.
Brzdy byly expansní, bubnové. Provozní vzduchotlakové, ovládaná nožním pedálem, působila na všechna čtyři kola a měla i přípojku pro vlek. Ruční, mechanická, účinkovala pouze na zadní kola. Faun L 600 měl přímé šnekové řízení. Dlouhá volantová tyč spolu s částí převodky řízení vyčnívaly po levé straně z obrysu kapoty a protože ovládat tak těžký vůz bez posilovače znamenalo velké síly, měl volant úctyhodný průměr. Bylo samozřejmostí, že v Německu v těch letech už musel vůz mít řízení vlevo. Na rozdíl od nás, kde se o tom zatím stále jen mluvilo, Němci už jezdili po pravé straně.
Základní provedení rámu se vyrábělo ve dvou délkových variantách. Rozvor náprav mohl být buď rovných pět metrů, nebo v prodlouženém provedení pět a půl metru. Když se v roce 1938 objevila odvozená třínápravová varianta s označením L 650, měla rozvor přední a první zadní nápravy 3.450 mm, vzdálenost mezi oběma zadními nápravami pak činila 1.400 mm.
Široká kabina pro tříčlennou posádku vozu byla smíšené konstrukce. Základ tvořila dřevěná kostra, pobitá plechovými panely, střecha měla potah z umělé kůže. Kabina byla výrazně hranatá, s malým štítkem nad děleným čelním sklem. Levá polovina skla, před řidičem, byla dělená, vyklápěcí. Rozměrná palivová nádrž byla pod sedadlem posádky. Až do roku 1939, kdy byla produkce typu L 600 ukončena, kabina nedoznala značnějších změn nebo modernizace. To ovšem znamenalo, že v letech těsně před druhou světovou válkou už výrazně hranatý předek vozidla působil značně konzervativně, ne-li přímo zastarale. I přesto ale byl Faun L 600 v Německu prodejně úspěšný. Za dobu jeho výroby se v letech 1933 – 1939 prodalo celkem 683 vozů ve valníkovém provedení a k tomu dalších 386 jako třístranné hydraulické sklápěčky. V malém počtu se objevilo i provedení na „náhradní palivo“, čímž byly v předválečných letech míněny vozy s pohonem na generátorový plyn. V případě Faunu L 600 to byl generátor na antracitové uhlí, umístěný za kabinou. Samozřejmostí v tom případě byl modifikovaný motor který musel mít místo naftového vstřikovacího čerpadla magnetoelektrické zapalování. Jednalo se o šestiválec typu GF 6 M 517, u kterého výrobce udával výkon 110 koní, ale to byl výkon v podstatě pouze teoretický. V praxi se dost lišil podle kvality použitého antracitu. Generátorová verze se dělala na kratším rozvoru a navíc musela mít kvůli kotli generátoru poněkud zkrácenou ložnou plochu.
Technické údaje nákladního vozu Faun L 600 D 67
Motor: MWM-Diesel "SS 17 S" nebo Humboldt-Deutz "F6 M 317" Elektrická výzbroj: 12 V Spouštěč: Bosch BPC 24 V Dynamo: Bosch FQA 12 V Baterie: dvě, typu Varta 12 V / 150 Ah Spojka: vícelamelová, suchá Převodovka: ZF Kb 50 Počet stupňů: 4+1 (na přání 5+1) Podvozek: Pérování vpředu: podélná poloeliptická listová pera Pérování vzadu: podélná poloeliptická listová péra Brzda provozní (nožní): vzduchotlaká čelisťová Bosch na všechna 4 kola Brzda ruční: mechanická na zadní kola Kola: šestipaprsková litá, se snímacím děleným ráfkem, typ Simplex, (alternativně ocelová disková Hering se závěrným prstencem) Pneumatiky vpředu: 11,25 – 20 Extra (alternativně 12,00 – 20 Extra) Pneumatiky vzadu: shodný rozměr jako přední, ale v dvojmontáži Rozchod vpředu: 1.990 mm Rozchod vzadu: 1.800 mm Rozvor: standardní 5.000 mm, prodloužený 5.500 mm Parametry: Délka: 9.150 mm Šířka: 2.500 mm Výška: 3.100 mm Světlá výška: 290 mm Rozměry ložné plochy: 5.000 (5.500) mm x 2.320 mm Výška ložné plochy: 1.250 mm Váha podvozku: 5.100 - 5.900 kg Nosnost podvozku: 8.500 kg Spotřeba nafty: 30 - 36 l / 100 km Spotřeba oleje: 0,8 - 1,0 l / 100 km Maximální rychlost: 44,5 km / hod. (48 km / hod.) |