|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 15 - traktor ZETOR 25 - traktor AERO - sidecary
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
FRAMO lehký nákladní typ V 501-2
Lehký nákladní vůz klasického kapotového uspořádání motor vpředu a pohon zadní nápravy, vyráběný v období 1949 - 1957, určený pro dopravu nákladů až 750 kg.
Výrobce: VEB IFA Kraftfahrzeugwerk FRAMO, Frankenberg; Hainichen, DDR
Framo-Werke GmbH., Hainichen/Sachsen, původně sesterská firma továrny DKW, patřící J. S. Rasmussenovi, zůstala po druhé světové válce ve východní zóně Německa a po znárodnění se z ní stal "národní podnik" VEB zařazený mezi podniky východoněmeckého automobilového průmyslu IFA.
Lehký nákladní typ Framo V 501 s dvoutaktním motorem 500 ccm firma představila již před válkou v roce 1938. Po válce podnik přejmenovaný na VEB IFA Kraftfahrzeugwerk FRAMO, Frankenberg; Hainichenve výrobě náklaďáčku pokračoval s drobnými vylepšeními pod označením V 501-2 ještě s původním motorem 500 ccm, než se v roce 1952 dočkal nového tříválcového motoru 900 ccm (z osobních vozů IFA F9) a spolu s tím i nového označení Barkas.
U nás o výrobě nového nákladního vozu Framo V 501 informoval těmito zprávami SVĚT MOTORŮ číslo 76 ze dne 96 z března 1950 a ze dne 27. ledna 1951.
Původní pohonnou jednotkou dodávkového vozu Framo V 501 byl vodou chlazený dvoutaktní motor, pracující na dvoupístovém principu. Tedy čtyřpístový dvouválec, kdy vždy dvojice pístů měla společný spalovací prostor. Vtip této konstrukce spočíval v tom, že první píst řídil otevírání a zavírání sacího a přepouštěcího kanálu, kudy proudila do spalovacího prostoru směs a druhý píst řídil otevírání a zavírání kanálu výfukového kanálu, kudy odcházely zplodiny. U nás obdobné řešení používaly před válkou závodní motory brněnských automobilů "Z" a poválečné motory slovenských motocyklů Manet.
|