![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO - MINOR DŘEVOPLYN - náhradní paliva TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
FIAT 501Daňové zařazení: 6/15 HP Výrobce: FIAT Torino, Italy
Velmi důkladně konstruovaný a v provozu trvanlivý vůz s motorem o výkonu 24 koní, který už byl vyráběn skutečně velkosériově a dočkal se značného počtu - přes 47.500 vyrobených exemplářů.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Fiat 501:
Motor: řadový 4-válec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 110 mm Obsah: 1.460 ccm Kompresní stupeň: Výkon daňový: 6 / 15 HP Výkon brzděný: 23,3 ks (17,2 kW) při 2.600 ot./min. Písty: z lehké slitiny, s otočnými pístními čepy Ojnice: s rozříznutým stahovacím horním okem Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly Karburátor: horizontální Fiat, upevněný zprava přímo k bloku motoru Pedál plynu: uprostřed Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované větrákem za chladičem Vodní pumpa: poháněná příčným hřídelem, společným i pro pohon magneta Obsah chladiče: Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: ve vaně motoru Olejové čerpadlo: zubové Uložení motoru: pevné Zapalování: magnetové "Magneti-Marelli" Pohon magneta: příčným hřídelem se šroubovými koly Baterie: 12 V / 45 Ah Dynamo: 12 V Převodovka: 4-stupňová se zpátečkou Řazení: kulisové, vpravo od řidiče, s pojistkou zpátečky Kola: plechová špicová Sankey, upevněná 5 maticemi Ráfky: se záhybem (falcové) Pneumatiky: 710 x 90 nebo 760 x 90 (falcové) Rozvor: 2.650 mm Rozchod vpředu: 1.250 mm Rozchod vzadu: 1.250 mm Délka vozu: 3.850 mm Šířka: 1.480 mm Výška: 1.820 mm Světlost: 145 mm Průměr otáčení: 9,7 m Vlastní váha: 1.380 kg Max. rychlost: 71 km/hod. (44 mph) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Základním provedením byl třídvířkový vůz v otevřeném čtyřsedadlovém provedení, se sklápěcím rámem čelního skla a rezervou na pravém boku. Čelní sklo bylo vodorovně dělené, kromě toho, že se dalo sklopit jako celek do vodorovné polohy, bylo možné horní polovinu vyklápět směrem vzhůru. Vyobrazená verze měla sklopný rám čelního skla, které ale bylo vcelku. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Druhým nejčastěji vyráběným provedením byl vůz v uzavřené dvoudvéřové karoserii s dveřmi otevíranými "proti větru". Karoserie byla smíšené konstrukce (s kostrou z dřevěných žeber) a střecha byla potažená umělou kůží. Přední sklo bylo dělené, s horní polovinou vyklápěcí vzhůru. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Za sportovní provedení se pokládal dvousedadlový roadster, který měl dvě nouzová místa pod odklápěcím víkem v zádi vozu (t.zv. sedadla pro tchýni). Také tento vůz měl dělené přední sklo, s horní polovinou vyklápěcí vzhůru. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fiat 501 jako dvoumístný roadster-kabriolet, který v roce 1965 měl ve své sbírce pražský sběratel Jiří Hruška. Fiat 501 z roku 1922 v zakázkové karoserii Faux-polokabriolet, který vlastnil Petr Hošťálek v Liberci. Výrobce podvozku: FIAT Torino, Italy Výrobce karoserie: A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25.
Vůz byl původně v majetku rodiny zubního lékaře z Frýdlantu v Čechách.
K nám byl dle celních dokladů dovezen 26. dubna 1923 pouze jako podvozek s motorem a kapotou, bez pneumatik a s rezervním kolem rovněž bez pneumatiky a 27. dubna 1923 byl předán k celnímu vyřízení spediční firmě Schenker a spol. v Praze. Fakturovaná cena byla 15.200,- Kč, ale pro výpočet cla byla stanovena cena odhadní ve výši 29.000,- Kč se zahrnutím ceny dopravy a obalu (chassis přišlo v bedně). A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25. což dokládají trojúhelníkové hliníkové štítky umístěné z každé strany zhruba v polovině prahu karoserie (dnes už značně zkorodované). V padesátých letech, kdy se již nedaly získat falcové pneumatiky původního rozměru 710 x 90, nechal původní majitel ve specializované pražské firmě zhotovit plné plechové disky s prohloubenými ráfky pro pneumatiky 5,50 - 16. S nimi byl vůz pohodlnější i lépe seděl na silnici. Ale hladké disky spolu s nadčasovou karoserií a širokými blatníky znamenaly mnohem modernější vzhled, evokující spíš rok 1932 než skutečný 1922.
1966
Vůz měl originální světle šedý nátěr, kombinovaný s černými blatníky, stupačkami, reflektory a širokým vodorovným pruhem. Čelní sklo v niklovaném rámu bylo vyklápěcí, nahoře doplněné stavitelným stínítkem z tmavomodrého skla. Originální italské reflektory měly jednovláknové hlavní žárovky bez možnosti tlumení, doplněné ve spodní části parabol "městskými" žárovkami. Pod hlavními reflektory byly malé lampičky parkovací s matným sklem. Mimořádně pokrokové bylo použití dvanáctivoltového elektrického příslušenství, takže vůz, vzdor svému roku výroby, velmi dobře svítil. Původní majitel dle vyprávění nahradil v těsně předválečných letech otočnou šipku (Index) ručičkovými směrovkami, ale nezlikvidoval ji a při prodeji ji k vozu přidal. Fotografie jsou z parkoviště historických vozidel při Veteran soutěži v Mělníce, to už je vidět na chladiči trojúhelníková plaketa z liberecké rallye. Foto Petr Hošťálek |