|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION závodní silniční - 1960 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 350 ccm typ 361 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
19.9.2024 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 Motocykly civilní - BMW R 69 S - "budějovická škola" 17.9.2024 Mopedy - JAWETTA J-551/00 (Standart) |
|
FORD nákladní německý G 987 T a FORD G 917 T
Třítunové nákladní vozy se čtyřválcovými a osmiválcovými benzínovými motory.
Inovované nákladní vozy FORD, které se vyráběly v období 1939-41, se na první pohled vyznačovaly především zcela novou oválnou maskou. Dodávaly se jednak s osmiválcovými motory 3,6 litru pod označením G 917 T, jednak s motory čtyřválcovými pod označením G 987 T.
Po roce 1941 se pak vozy s osmiválcovými motory, převrtanými na 3.9 litru, vyráběly jako typ G 997 T. Všechny verze měly shodnou čtyřstupňovou převodovku, prakticky beze změn převzatou z nákladního typu Ford BB. U vozů německé produkce byly oproti americkému originálu některé změny, například dvanáctivoltová elektrika. Novinkou byly hydraulické brzdy, samozřejmě tehdy pouze jednookruhové. Hlavní válec měl průměr 31,8 mm, stejný průměr měly také přední kolové válečky, zato zadní válečky byly větší. Ty měly průměr 38,1 mm.
Původní provedení mělo celoplechovou uzavřenou kabinu se spouštěcími okny ve dveřích a s trojúhelníkovou větrací klapkou před čelním oknem, uprostřed prsou kabiny. Pozdější provedení pro Wehrmacht se dělalo s kabinou otevřenou, pouze s plátěnou stříškou.
Udávaná spotřeba se pohybovala od 32 litrů benzínu na silnici až do 45 litrů v lehčím terénu. Do terénu těžšího se samozřejmě tyto vozy 4 x 2 nehodily, protože měly poháněnou pouze zadní nápravu a tudíž jen velmi omezenou schopnost průjezdu.
Podle toho, zda měl vůz slabší čtyřválcový, nebo silnější osmiválcový motor, byl použit pomalejší či rychlejší převod v zadní nápravě. V katalogu byly uvedeny varianty 6-35 zubů (převod 5,83:1) a 6-40 zubů (6,6:1).
Pro čtyřválcové vozy, už z továrny vybavené pohonem na dřevoplyn, pak byl užíván extrémně pomalý převod 4-31 zubů (7,75:1).
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
Speciálně karosovaný skříňový kamion na podvozku Ford G 987, který byl přidělen v letech druhé světové války slovenské filmové společnosti Nástup, působící v tehdejším Slovenském Štátu.
Tento kamion byl vybaven zvukovou aparaturou a kameramani Karel Kopřiva, Karol Krška a Jaroslav Plavec s ním natáčeli reportážní a dokumentární snímky. |