JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


FORD nákladní německý G 987 T a FORD G 917 T

Třítunové nákladní vozy se čtyřválcovými a osmiválcovými benzínovými motory.

Pérová kresba z obálky katalogu náhradních dílů pro čtyř- a osmiválcové nákladní vozy Ford, vyráběné v německých závodech Ford-Werke Aktiengesellschaft, Köln-Niehl.
Inovované nákladní vozy FORD, které se vyráběly v období 1939-41, se na první pohled vyznačovaly především zcela novou oválnou maskou. Dodávaly se jednak s osmiválcovými motory 3,6 litru pod označením G 917 T, jednak s motory čtyřválcovými pod označením G 987 T.
Po roce 1941 se pak vozy s osmiválcovými motory, převrtanými na 3.9 litru, vyráběly jako typ G 997 T.
Všechny verze měly shodnou čtyřstupňovou převodovku, prakticky beze změn převzatou z nákladního typu Ford BB.
U vozů německé produkce byly oproti americkému originálu některé změny, například dvanáctivoltová elektrika.
Novinkou byly hydraulické brzdy, samozřejmě tehdy pouze jednookruhové. Hlavní válec měl průměr 31,8 mm, stejný průměr měly také přední kolové válečky, zato zadní válečky byly větší. Ty měly průměr 38,1 mm. Jednookruhové hydraulické brzdy byly stejné u nákladního třítunového vozu Ford V8 (typ G 917 T) stejně jako u vozu čtyřválcového (G 987 T).
Barevná reklama kolínské firmy Ford z německého časopisu „Motorschau“ z roku 1940, na které vedle sebe pózují osobní Ford V8 a nákladní Ford G 917 T se stejnými osmiválcovými motory. V textu se praví, že tropy kladou na vozidla nejtěžší nároky, ale že vozidla Ford se osvědčují i v těchto podmínkách.
Ford G 917 T ještě s civilní plechovou kabinou, ale už se zatemněnými reflektory, přídavným kanistrem, zvýšenými postranicemi a oblouky pro plachtu. V tomto provedení byl dodáván pro Wehrmacht od roku 1939. Sklopný trojúhelník na střeše kabiny prozrazuje, že se u něj počítalo s možností připojení vleku.
Původní provedení mělo celoplechovou uzavřenou kabinu se spouštěcími okny ve dveřích a s trojúhelníkovou větrací klapkou před čelním oknem, uprostřed prsou kabiny. Pozdější provedení pro Wehrmacht se dělalo s kabinou otevřenou, pouze s plátěnou stříškou.
Udávaná spotřeba se pohybovala od 32 litrů benzínu na silnici až do 45 litrů v lehčím terénu. Do terénu těžšího se samozřejmě tyto vozy 4 x 2 nehodily, protože měly poháněnou pouze zadní nápravu a tudíž jen velmi omezenou schopnost průjezdu.
Ford G 917 T, tady již s vojenskou otevřenou kabinou se sklápěcím předním oknem.
Podle toho, zda měl vůz slabší čtyřválcový, nebo silnější osmiválcový motor, byl použit pomalejší či rychlejší převod v zadní nápravě. V katalogu byly uvedeny varianty 6-35 zubů (převod 5,83:1) a 6-40 zubů (6,6:1).
Pro čtyřválcové vozy, už z továrny vybavené pohonem na dřevoplyn, pak byl užíván extrémně pomalý převod 4-31 zubů (7,75:1).
Ford V8 typ G 917 T s německým civilním číslem z oblasti Wuppertalu, s namontovaným dřevoplynovým generátorem Imbert. Kvůli značně nižšímu výkonu (oproti pohonu benzínem), musely tyto vozy mít extrémně pomalý převod v zadní nápravě.
Tabulka předepsaných olejů pro motor, převodovku a rozvodovku zadní nápravy z německého návodu k obsluze vozu.
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
Filmařský kamion Ford G 987 Speciálně karosovaný skříňový kamion na podvozku Ford G 987, který byl přidělen v letech druhé světové války slovenské filmové společnosti Nástup, působící v tehdejším Slovenském Štátu.
Tento kamion byl vybaven zvukovou aparaturou a kameramani Karel Kopřiva, Karol Krška a Jaroslav Plavec s ním natáčeli reportážní a dokumentární snímky.