![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 ZETOR 15 - traktor AERO - sidecary 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
GAZ nákladní AA
Původní článek pro Truck Magazin č.5 / 2009 od Petra Hošťálka
Nejrozšířenější předválečný nákladní vůz v SSSR byl Gaz typ AA. Vycházel z osobního automobilu Gaz A, vyráběného v Gorkém, městě vzdáleném něco přes 400 kilometrů od Moskvy, a značka GAZ znamenala „Gorkovskij Avtomobilnij Zavod“. Ani osobní, ani nákladní verze ovšem nebyly vlastní sovětské konstrukce. Ve skutečnosti to byly vozy vyráběné podle licence Ford. 1928 Od osobního vozu odvozená nákladní verze pak dostala označení Ford AA, která v první sérii ještě měla drátěná kola s pevně vařenými dráty. Následně ale sovětská vláda koupila od Forda licenci na osobní i nákladní provedení s tím, že Američané pomohou v Nižním Novgorodu postavit a rozjet zcela novou velkokapacitní továrnu na jejich výrobu. První vozy se montovaly z dílů dovezených z USA. Nesly na chladiči název NAZ (podle města Nižnij Novgorod) a továrna se jmenovala Nižnenovgorodskij Avtomobilnyj Zavod. Snímek není příliš kvalitní, i tak je ale na masce chladiče dobře rozeznatelný bíle obtažený nápis HA3 azbukou, což v přepisu do latinky znamená NAZ. GAZ V roce 1926 měl Nižnij Novgorod asi 250.000 obyvatel, jejichž počet se s rozvojem nové automobilky postupně zvýšil skoro na 350.000. V roce 1931 bylo město přejmenováno na Gorkij a tím se změnil název továrny na GAZ - Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod. Zvláštností Gazíků (i Fordů) byl zcela specifický hlas motoru, daný odlišným pořadím zapalování. Zatímco naprostá většina řadových čtyřválcových motorů na celém světě zapaluje v pořadí 1-3-4-2, tady bylo pořadí zapalování 1-2-4-3 a to je rozdíl uchem snadno rozlišitelný. Tohoto pořadí zapalování se pak sovětští konstruktéři drželi ještě i u poválečné limuzíny Gaz M 20 – Poběda a také u všech modifikací u nás dobře známých vojenských gazíků Gaz 69.
Technické údaje nákladních vozů GAZ AA:
Motor: řadový čtyřtaktní čtyřválec 1928 Vrtání: Ø 98,5 mm Zdvih: 108 mm Objem: 3.285 ccm (stanovený daňový objem 3.236 ccm) Kompresní poměr: 1 : 4,25 Výkon: 40 ks (29,5 kW) při 2.800 ot./min. Vrtání: Ø 98,5 mm Zdvih: 108 mm Objem: 3.285 ccm (stanovený daňový objem 3.236 ccm) Výkon: 50 ks (36,77 kW) při 2.800 ot./min. Blok motoru: litinový, vcelku se svrškem klikové skříně Hlava motoru: litinová snímací Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily bez seřizování) Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Mazání: kombinované tlakové s naběračkami ojnic Olejové čerpadlo: zubové Náplň oleje: v olejové vaně motoru Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem Karburátor: systém Ford, vertikální, se 4 tryskami a sytičem Doprava paliva: samospádem Zapalování: 6 Volt, bateriové s rozdělovačem a cívkou Baterie: 6V/80 Ah Dynamo: 6 Volt, tříuhlíkové s odpojovačem Starter: 6 Volt, s odstředivě zasouvaným pastorkem Spojka: jednolamelová suchá Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: kardanem uvnitř suvné roury Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým soukolím a diferenciálem Převod: 1 : 5,14 (na přání pomalý 1 : 6,6) Rám: nýtovaný z ocelových profilů Řízení: šnekové, vlevo Zámek řízení: spojený se skříňkou zapalování Přední náprava: pevná, kovaná, ukotvená kulovým čepem Přední pérování: příčným listovým pérem z Fordovy chrom-niklové oceli Šíře pérových listů vpředu: 57,2 mm Zadní náprava: hnací, pevná, sešroubovaná v celek s opěrnou rourou Zadní pérování: konci poloeliptických, vprostřed uložených per (Cantilever) Šíře pérových listů vzadu: 63,5 mm Nožní brzda: čelisťová mechanická na všechna kola Ruční brzda: zcela oddělená, čelisťová mechanická na zadní kola Počet a průměr brzdových bubnů: 6, Ø 355 mm Kola: 20“ palcová disková, upevněná 5-ti maticemi Ráfky: 20“ ploché s děleným okrajem Pneumatiky: 6,00 – 20“ vzadu ve dvojmontáži Rozvor: 3.340 mm Rozchod vpředu: Rozchod vzadu: Celková délka: 5.335 mm Šířka: 2.030 mm Výška (přes kabinu): 1.870 mm Světlost: 200 mm Pohotovostní váha vozu: 1.800 kg Celková váha: 3.300 kg Nosnost: 1½ tuny Spotřeba benzínu na 100 km: 19,5 litru Nádrž: 47 litrů, za motorem, v přechodovém dílu (prsou) kabiny Snímek je přefotografován Petrem Hošťálkem z vitriny Čeljabinského traktorového musea v roce 2005. Málokdo ale ví, že první vyráběné vozy se jmenovaly NAZ. Jejich výroba totiž začala už v roce 1930, kdy se město Gorkij ještě jmenovalo Nižnij Novgorod a továrna Nižně-Novgorodskij Avtomobilnyj Zavod. Vyobrazení je z poštovní známky o hodnotě 3 kopějky, vydané Poštou SSSR v sérii sovětských historických vozů. Fotografie získaná od Wolfganga Bumbergera. Fotografie od Wolfganga Bumbergera. Na nepříliš kvalitní fotografii je zachycen nákladní Gaz AA, ještě s civilními blatníky. Foto: Hošťálek 2012 |