![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
GOLIATH PionierVýrobce: Goliath-Werke Borgward & Co. GmbH. Ne každý ale ví, že její zakladatel, inženýr Carl. F. W. Borgward, původně výrobu automobilů neměl v úmyslu. Dostal se k ní v podstatě náhodou.
Když mu bylo 29 let, vstoupil Carl Borgward v roce 1919 jako společník do nevelké firmičky "Bremer Reifenindustrie", zabývající se pneumatikami.
Už o rok později ale ve firmě, teď přejmenované na "Bremer Kühlerfabrik Borgward & Co." zavedl výrobu automobilových chladičů a vzápětí na to i výrobu blatníků. Rozhodně byl obchodně zdatný, protože pro obojí okamžitě dohodnul garantovaný odbyt u výrobce automobilů Hansa-Lloyd-Werke, Bremen. Požadavkům trhu se dokázal přizpůsobit rychle. Dnes je její maximální rychlost 40 km/hod. možná legrační, ale v letech 1924 - 27 znamenala oproti rozvozu ručními kárami opravdu "bleskurychlý" způsob nejen doručování zásilek, ale i vybírání poštovních schránek v mnoha německých městech. Měla jednoválcový dvoutaktní motor, uložený naležato pod ložnou plochou, za kterou až vzadu seděl řidič na odpruženém motocyklovém sedle. Motor o obsahu 120 ccm měl výkon 2,25 koně a pocházel od firmy DKW. Byl vzduchem chlazený a poháněl levé zadní kolo pomocí klínového řemenu. Kára neměla převodovku a startovala se roztlačením. Ve chvíli , kdy motor chytil, musel řidič naskočit, což vzhledem k tomu, že seděl až vzadu, za vozidlem, nebylo nijak těžké. Vzhledem ke své rychlosti si "Blitzkarre" vystačila s jen jedinou brzdou, špalíkovou, působící na klínovou řemenici poháněného levého zadního kola, pneumatiky byly 26 x 2,5 falcové, vysokotlaké. Pro Borgwarda znamenala jeho "Blitzkarre"velký prodejní úspěch, podařilo se mu prodat licenční práva na její sériovou výrobu a zavedení u pošt za 60.000,- RM. To bylo natolik povzbuzující, že se v následujících letech pustil do výroby nejen dalších nákladních, ale i osobních tříkolek, poháněných malými dvoutaktními motory. Vozík byl poprvé představen na Berlínské automobilové výstavě (Berliner Automobil-Ausstellung 1931), kde si získal okamžitou pozornost zejména tím, že díky pouze 200 ccm obsahu nebylo potřeba mít k jeho provozování ani řidičský průkaz, ani se z něj neplatila daň. Vozík měl rám tvořený centrálním lisovaným nosníkem profilu U a nezávislé zavěšení zadních kol na dvojicích čtvrteliptických listových per. Karoserie byla dřevěná, potažená koženkou s povrchovým dezénem. Hnací agregát byl umístěný v zádi vozu a tvořil jej jednoválcový dvoutaktní motor chlazený větrákem, kupovaný od firmy ILO-Werke. Ten byl sešroubovaný do jednoho celku s třírychlostní převodovkou a rozvodovkou zadní nápravy. Motor měl na klikovém hřídeli dynamostarter. Fotky nejrůznějších aut a autíček neušly pozornosti kluků, šmejdících po výkupnách starého papíru - a tak se dochoval i tento originální tovární snímek tříkolového vozíku Goliath Pionier, jednoho z prvních, ještě bez jakýchkoliv směrovek, na úzkých motocyklových pneumatikách Continental Cord Ballon 3,50 - 19 a s jediným reflektorem nahoře na přídi, který byl doplněn dvojicí malých obrysových světel na bocích koženkou (vikslajvantem) potažené překližkové karoserie. Na zadní straně této fotografie je inkoustovou tužkou poznámka, že fotografie má být v novinách 90 mm široká (samozřejmě německy) a obyčejnou tužkou psaný text Steuer- und Führerscheinfreier Goliath - "Pionier" Dreiradwagen - kaum teuerer, als Stra3enbahn. což v češtině znamenalo Od daně a řidičského průkazu osvobozený tříkolový vozík Gioliath-Pionier - sotva dražší, než tramvaj. Steuer- und Führerscheinfreier Goliath - "Pionier" Dreiradwagen - kaum teuerer, als Stra3enbahn. což v češtině znamenalo Od daně a řidičského průkazu osvobozený tříkolový vozík Gioliath-Pionier - sotva dražší, než tramvaj.
Technické údaje:
Motor: dvoutaktní, typ E 200 P, umístěný v zádi vozidla Počet válců: 1 Vrtání: Ø 61 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 198 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,2 Výkon: 5,5 ks při 3 200 ot./min. Válec: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2 Karburátor: horizontální, Zenith Doprava paliva: spádem Chlazení: vzduchem Mazání: olejem přidaným do benzínu Zapalování: bateriové s dynamostarterem Baterie: 6 V / 45 Ah Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 3-rychlostní, v bloku s motorem Převody: 1.stupeň - 1 : 3,06 2.stupeň - 1 : 1,75 3.stupeň - 1 : 1,0 Hnací náprava: zadní, převod 1 : 8,57 Rozvodovka: samostatná, upevněná na podlahové plošině Rám: lisovaný centrální nosník profilu U Uchycení předního kola: na výkyvném rameni Uchycení zadních kol: na dvojicích příčných čtvrteliptických per Zadní pérování: příčným listovým pérem Řízení: šnekové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická na zadní kola Ruční brzda: mechanická na přední kolo Mazání podvozku: jednotlivé tlakové mazničky Kola: 19" ocelové disky, upevněné 4 šrouby Pneumatiky: 3,50 - 19 Rozvor: 1 900 mm Rozchod vzadu: 1 280 mm Délka vozu: 3 100 mm Šířka: 1 500 mm Výška: 1 400 mm Vlastní váha: 350 kg Celková maximální váha: 500 kg Nejvyšší rychlost: 50 km / hod. Spotřeba na 100 km: 5 l Objem nádrže: 8 litrů (v předku vozu) V této době již byla tříkolka nabízena nejen s původním (daň nevyžadujícím) motorem 198 ccm, ale přibyla i verze se silnějším motorem 247 ccm o výkonu 6,7 ks a superbalonovými pneumatikami 4,00 - 19. |