JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HURIKAN Special 350 ccm výr. číslo 003

Soutěžní motocykl z roku 1949

Hurikan číslo 003
čtyřtaktní soutěžní motocykl, postavený v jediném exempláři motocyklovým závodníkem Vladislavem Vlkem v době, kdy byl vedoucím prototypové dílny Motorpalu Jihlava.
Hurikan číslo 003 byl jediný s motorem 350 ccm (všechny ostatní měly motory o obsahu 250 ccm). Motor byl jednoválcový OHC s vačkou v hlavě, měl výkon 16 koní.

Před zadním kolem byla upevněna hliníková tlaková láhev z německého letadla, která se používala v případě defektu pneumatiky k jejímu rychlému nafoukání.
Vlk_1951[1] Na snímku ČTK z roku 1951 je se svým tvůrcem Vladislavem Vlkem v průběhu absolvování "Heinzovy motocyklové soutěže".
Hurikan číslo 003 s Vladislavem Vlkem při Heinzově soutěži, tady během zastávky v Karlových Varech.
Hurikan s výrobním číslem 003 měl motor o obsahu 350 ccm.
Tento snímek z Heinzovy soutěže se objevil v časopisu "Motocykl". Po zkombinování s barenou fotografií již zrestaurovaného stroje se z toho stal motiv plakátu ke slavnostnímu představení hotového stroje, které proběhlo 7. září 2001 v sále Kulturního domu Metropol v Českých Budějovicích.
Protože se soutěže se jezdily i jako několikadenní, mnohdy i s nočními etapami, byl tento Hurikan jako jediný vybaven kromě zapalovacího magneta i plnohodnotným osvětlením, napájeným baterií a dynamem Bosch, umístěným na levém konci klikového hřídele.
Technické údaje Hurikan 003:

Motor: jednoválcový čtyřtaktní vlastní konstrukce
Píst: z lehké slitiny, se dvěma kompresními a jedním stíracím kroužkem
Vrtání: ø 70 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 350 ccm
Kompresní poměr: 1 : 8,5
Výkon: cca 16 ks
Kroutící moment: neznámý
Ventilový rozvod: OHC, pohon vačky řetězem s napínákem, fixovaným tlakovým olejem
Mazání: oběžné, se suchým karterem
Olejová nádrž: pod sedlem
Olejový filtr: štěrbinový, ručně otočný, po straně karteru motoru
Ložiska klikového hřídele: 3, vlevo 2 kuličková, vpravo válečkové
Vývážení klikového hřídele: nevyvažováno, ponecháno původní
Ojniční ložisko: válečkové
Karburátor: Jikov 2924 H se šikmým filtrem s otočnou přívěrou (pérák)
Hlavní tryska:
Volnoběžná tryska:
Nastavení šroubku bohatosti:
Zapalování: magnet IH
Baterie: 6V/14 Ah, ukostřen minus pól (-)
Dynamo: Bosch 6V/45 W, uložené na levé straně klikového hřídele (z moto ČZ Tourist)
Reflektor: Bosch ø 150 mm s vestavěnou spín.skřínkou, mechanickým přepínačem světel a tachometrem Veigel
Svíčka:
Předstih: ručně stavitelný, páčkou na levé straně řidítek

Primární převod: řetězem v olejové lázni
Převodový poměr: 17 : 42 zubů
Spojka: vícelamelová, v olejové lázni

Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná dohromady s motorem (semiblok)
Řazení: nožní pákou na pravé straně

Přenos síly na zadní kolo: řetězem
Převodový poměr: 19 : 48 zubů

Rám: vpředu jednoduchý trubkový, sešroubovaný se zadním dílem
Přední vidlice: duralová teleskopická s hydraulickým tlumením pérování
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný
Zdvih předního pérování:
Zadní pérování: kyvnou vidlicí, odpruženou dvěma pérovacími teleskopy
Zdvih zadního pérování:
Sedlo: gumové, výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per (ČZ)
Stupačky: gumové ČZ
Kola: 19” drátová
Ráfky: prohloubené ocelové 3 x 19”
Pneu přední: 3,00 – 19
Pneu zadní: 3,25 - 19
Brzdy: čelisťové, plnonábojové z lehké slitiny

Parametry:
Rozvor: 1.400 mm
Délka: mm
Šířka: 600 mm
Výška: 1.060 mm
Výška sedla: mm
Světlost: mm
Váha: kg
Objem nádrže: 22 litrů
Spotřeba na 100 km:
Max. rychlost: neznámá
Soutěžní Hurikan číslo 003 se dochoval jen jako hromada zkorodovaných a poškozených dílů.
Dnešní podoba tohoto stroje je zásluhou několikaleté pečlivé práce českobudějovického mechanika a restaurátora Jiřího Musila, který při restaurování použil výhradně dobové technologie i materiály, takže stroj je stejně jako v době svého zrodu lakován leštěnou nitrocelulosovou barvou, má ručně malované linky a individuálně vyklepávané hliníkové blatníky. V tomto stavu je k vidění v expozici Jihočeského motocyklového musea.