![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 AERO - MINOR ZETOR 15 - traktor JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
HENSCHEL nákladní typ 5 G
Původní článek pro Truck Magazín (červen 2011) od Petra Hošťálka.
Pětitunu Henschel 5 G lze charakterizovat jako velmi dimenzovaný a důkladný náklaďák spíš těžké, než střední kategorie. Vyráběl se ve třech provedeních, označených Henschel 5 G 1, Henschel 5 G 2 a Henschel 5 G 3, lišících se rozvorem a délkou podvozku.
Továrna uváděla, že nejen jeho motor, ale i celý vůz se vyznačují abnormální životností a to i přes nejvyšší požadavky na něj kladené. Tohle zdržení ale moc neznamenalo. Šoféři v té době zdaleka nespěchali tak, jako dnes, což bylo dáno i daleko pomalejším režimem jízdy. Maximální rychlost pětitun Henschel 5 G se totiž, podle zpřevodování zadní nápravy, pohybovala od 35 km/hod. u horského provedení, do nejvýš 65 km/hod. u typů s rychloběhem… Zatímco blok byl společný, hlavy byly tři, vždy pro sousední dvojice válců. Právě tak i vzduchové filtry. Pod filtry jsou dobře vidět kolečka ručních ventilů pro uzavírání Lanova komůrek. Z levé strany skříně rozvodů bylo poháněno dynamo s průchozím hřídelem, který měl na konci čelní pružnou spojku pro pohon vodní pumpy. Vysoký žebrovaný válec vpředu byl olejový filtr v němž se olej zároveň chladil proudem vzduchu od vrtule chladiče. „Nástavba i kabina řidiče dávají vozu líbivou, době odpovídající, podobu, která důstojně reprezentuje majitele.“ Spíš by se dalo říct, že to byl jednoduše, i když slušně, oblečený těžce pracující dělník. Ačkoliv řada konkurenčních výrobců nákladních vozů už rámy svařovala, u Henschelů zastávali názor, že nýtovaný rám je v případě eventuelního poškození snáze opravitelný.
Motor pětituny Henschel 5 G nebyl šroubován do jednoho celku s kupovanou převodovkou. U tohoto dříče použila firma převodovku vlastní, mimořádně silně dimenzovanou a navíc s patentovaným fíglem, kdy všechna ozubená kola na hlavním i předlohovém hřídeli, bylo možné stáhnout a znovu na hřídele nalisovat v obrácené poloze. Při skutečně těžkém provozu se po čase styčné plochy ozubení na záběrové straně omačkávají a tím, že se kola dala otočit aby opět zabírala nepoškozeným plochami zubů, byla životnost téhle převodovky prakticky dvojnásobná. Navíc se v ní, podle přání zákazníka, dalo soukolí první rychlosti vyměnit za extrémně pomalý horský převod, nebo soukolí poslední rychlosti naopak vyměnit za „rychloběh“.
Zadní listová péra neměla pomocné svazky. Šnekové řízení vlastní konstrukce mělo odpérovanou řídící tyč, takže nárazy kol se nepřenášely do ozubení segmentu (nebo alespoň ne příliš). Kulové klouby na páce řízení i na koncích spojovací tyče byly dělené, demontovatelné, s vyjímatelnýmim pánvičkami.
Kabina pro posádku byla uzavřená, smíšené konstrukce. Měla dřevěnou kostru, zvenku byla oplechovaná a její vpředu přečnívající střecha byla potažená umělou kůží, jak se tehdy říkalo kožence. Dveře měly spouštěcí okna na kličku a dělené čelní okno mohlo mít na přání vyklápěcí půlku před řidičem, nebo vyklápěcí poloviny obě.
Dynamo, starter, spínací skříňka, dvě startovací baterie, hustoměr elektrolytu, skříňka s náhradními díly, dva reflektory, jedna sdružená koncová svítilna s koncovou a brzdovou žárovkou, prstencové tlačítko houkačky, montované na příčkách volantu a kombinované s přepínačem ukazatelů směru, elektrická houkačka, na zadní příčce rámu zásuvka pro osvětlení vleku, lampička na palubní desce, tachometr s počítadlem kilometrů, tlakoměr oleje, osmidenní hodiny, teploměr vody „Thermometer“ v zorném poli řidiče, vmontovaný přímo do uzávěru chladiče, závěs pro vlečení přívěsů, přední nárazník s koncovými tyčkami pro odhad šíře vozu, přední a zadní číslovou tabulku, hever, přípojku pro huštění pneumatik, klec pro rezervní kolo pod zadním koncem rámu a nářadí a příslušenství dle seznamu.
Kompletní vůz měl navíc ještě:
Elektrický stírač, zpětné zrcátko, raménkové vyklápěcí ukazatele směru, poziční (obrysové) lampičky, stropní osvětlení kabiny a pokud se jednalo o valník, tak i rozměrné zadní blatníky. Jak už bylo řečeno, Henschel typ 5 G postrádal jakoukoliv eleganci a jediným designérským počinem při jeho navrhování byl tvar širokého chromovaného rámu chladiče. Ten byl v horní partii zaoblený a při pohledu zepředu měl jeho výřez charakteristicky šikmo střižené rohy, takže už zdálky bylo jasné, co za vůz to přijíždí…
Technická data Henschel 5 G 1 - 5 G 2 - 5 G 3 :
Motor: předkomůrkový čtyřtaktní Diesel-Lanova Typ: Henschel G Počet válců: 6, v řadě Vrtání: Ø 110 mm Zdvih: 160 mm Obsah: 9.123 ccm Normální otáčky: 1.500 ot./min. při rychlosti 43 km/hod. Výkon na brzdě: 1OO Ks při 1.500 ot./min. Blok motoru: litinový, vcelku s klikovou skříní se suchými vložkami Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané tyčkami přes vahadla) Pohon vačkového hřídle: čelními koly se šikmým ozubením Počet hlav. ložisek: 4, kluzná Písty: z lehké legované slitiny Chlazení: s oběhem nuceným pumpou, podporované ventilátorem Mazání: tlakové oběžné Filtr oleje: Henschel Vstřikovací čerpadlo: Bosch PE 6 B 90 A 112 Trysky: Bosch DN 4 S 22 Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4 Doprava paliva: pístovou pumpičkou Filtr vzduchu: 3 x Delbag s olejem vlhčenými drátěnými vložkami Dynamo: Bosch QA 300/12 900 R 1 Spouštěč: Bosch BPC 6/24 Baterie: dvě, Hagen 12V / 105 Ah Spojka: vícelamelová suchá Převodovka: Henschel 5-rychlostní se zpátečkou Převody: 1.stupeň - 1 : 9 2.stupeň - 1 : 5,35 3.stupeň - 1 : 2,67 4.stupeň - 1 : 1,68 5.stupeň - 1 : 1 Zpátečka 1 : 7,3 Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: dvoudílným kardanem uvnitř opěrné roury Přední náprava: pevná, kovaná, uložená na podélných listových perech Řízení: šnekem a segmentem, bez posilovače Zadní náprava: hnací, pevná, pérovaná podélnými listovými péry s pomocnými svazky Rozvodovka: kuželový diferenciál s předlohou Celkový převod v rozvodovce: 1 : 7,46 Nožní brzda: Knorr tlakovzdušná, čelisťová na všechna kola Ruční brzda: mechanická, na zadní kola Kola: 20" palcová disková výrobce Hering Pneumatiky: 40 x 8,5" extra, vzadu ve dvojmontáži Rozvor typu 5 G 1: 4.660 mm Rozvor typu 5 G 2: 5.450 mm Rozvor typu 5 G 3: 5.950 mm Rozchod vpředu: 1.865 mm Rozchod vzadu: 1.752 mm Světlost: 250 mm Průměr otáčení: Největší délka typ 5 G 1: 7.125 mm Největší délka typ 5 G 2: 8.125 mm Největší délka typ 5 G 3: 9.125 mm Největší šířka: 2.500 mm Výška bez oblouků plachty: 2.625 mm Výška horní hrany rámu nad zemí: 925 mm Výška ložné plochy nad zemí: 1.220 mm Světlost: 265 mm (pod přední osou) Průměr otáčení 5 G 1: 17,6 m Průměr otáčení 5 G 2: 19,8 m Průměr otáčení 5 G 3: 21,2 m Rozměry ložné plochy typ 5 G 1: 4.000 x 2.350 mm Rozměry ložné plochy typ 5 G 2: 5.000 x 2.350 mm Rozměry ložné plochy typ 5 G 3: 6.000 x 2.350 mm Výška bočnic: 500 mm Váha podvozku 5 G 1: 4.950 kg Váha podvozku 5 G 2: 5.050 kg Váha podvozku 5 G 3: 5.150 kg Nosnost podvozku: 6.500 kg - 7.500 kg dle provedení Počet míst v kabině: 3 Nejvyšší rychlost: 43 km/hod. (alternativně, dle převodu 60 km/hod.) Spotřeba nafty: 32 litrů / 100 km Spotřeba oleje: 1,2 l / 100 km
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
|