![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ZETOR 25 - traktor OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
CHEVROLET nákladní typ 1934Výrobce: GENERAL MOTORS
Základním rysem nákladních vozů Chevrolet, vyráběných koncernem General Motors, bylo od roku 1929 použití řadového benzínového šestiválce s ventily v hlavě, tedy s ventilovým rozvodem OHV. To bylo nezvykle revoluční řešení. Nejen proto, že se jednalo o vůz americký, kde byly většinou standardem spíš velkoobsahové motory se spodovými ventily SV, ale zároveň i vůz levný. Navíc použití ventilů v hlavě nebylo v ranných třicátých letech obvyklé dokonce ani u benzínových náklaďáků v Evropě...
U nás je prodávala firma B. Vobořil, Praha, Karlín, kde bylo možné obdržet tuto českou verzi prospektu na nákladní chevroletky modelové řady 1934. Litinové byly i písty, které při průměru Ø 84,14 mm a zdvihu 101,6 mm znamenaly celkový objem motoru 3,490 ccm. S kompresním poměrem 1 : 6 dával motor 60 koní, přičemž bylo pozoruhodné, že ho firma montovala jak do nákladní jedenapůltuny, pro kterou to bylo víc než postačující, ale i do půltunové dodávky, která tím byla na tehdejší poměry doslova „přemotorovaná“. Z levé strany je vidět, že blok válců měl vodní plášť jen v horní polovině své výšky. Ssací a výfukové potrubí výrazně hranatých tvarů bylo sešroubované dohromady a v hranaté komoře pod karburátorem mělo bimetalem ovládanou klapku předehřevu. Pánve prostředního ložiska měly nákružky, zachycující axiální síly, působící na klikový hřídel při vypínání spojky (viz obrázek). Důkladnost tohoto řešení výrobce dokládal v prospektu uváděnými rozměry jednotlivých ložisek: přední mělo průměr Ø 52,39 mm a šířku 44,45 mm, střední, které mělo oboustranné nákružky pro axiální držení klikového hřídele, mělo průměr Ø 53,98 mm a šířku 47,63 mm, a zadní ložisko, u setrvačníku, mělo průměr Ø 55,56 a šířku také 55,56 mm.
Továrna o novém nákladním Chevroletu a jeho motoru psala:
„Na zkušebním území General Motors, 514 ha velikém, které jest v pravém slova smyslu laboratoří „pod širým nebem“, byly nákladní automobily Chevrolet 1934 vyzkoušeny v praxi, dříve než bylo přikročeno k jejich sériové výrobě. Na plochém a kopcovitém terénu, na pískových cestách, hluboce vyjetých a nemožných čedičových silnicích, blátivými děrami a hlubokými vodními kalužemi, musí zde zkušební vozy ujeti ve dne v noci nesčetné tisíce kilometrů, musí jezditi až do zničení, prokazujíce však přitom nezvratně trvanlivost a odolnost celé své konstrukce a každého jednotlivého dílu. A právě tímto pozvolným vývojem docíleno bylo u motoru Chevrolet dokonalosti, která jej činí nejspolehlivějším a zároveň nejhospodárnějším zdrojem síly, jaký kdy byl do kteréhokoliv nákladního chassis stejné nosnosti vestavěn. Také v tomto roce použito bylo opět různých novinek, mezi jiným na motorové hlavě, ventilovém mechanismu, uspořádání svíček a chladicím systému (kapacita chlazení zvýšena o 18%), čímž docíleno bylo nejen ještě větší hospodárnosti ve spotřebě benzínu při zvýšeném výkonu, ale i jistota za jízdy značně stoupla.“
Technické údaje nákladních vozů Chevrolet 1934:
Motor: řadový šestiválec OHV Vrtání: Ø 84,14 mm Zdvih: 101,6 mm Obsah: 3.490 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 60 ks při 3.000 ot./min. Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Klikový hřídel: staticky a dynamicky vyvážený, s tlumičem torzních kmitů Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná, s ocelovými pánvemi vylitými bílým kovem Blok motoru: společný pro všech šest válců, odlitý ze šedé litiny Hlava válců: odlitá ze šedé litiny Písty: litinové, s bronzovými pouzdry pro pístní čep Pístní kroužky: 2 těsnící, 1 stírací Mazání: tlakové oběžné se zubovým čerpadlem Obsah oleje v motoru: Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, 4-listovým větrákem a thermostatem Obsah vozy v chladiči: Karburátor: spádový, Carter W-1 Předehřev ssacího potrubí: automatický, ovládaný thermostatem Doprava paliva z nádrže: membránovým čerpadlem AC, poháněným od vačkového hřídele Zapalování: bateriové, 6 V Pořadí zapalování: 1-5-3-6-2-4 Rozdělovač: Delco Remy s odstředivou regulací předstihu a ruční korekcí podle oktanového čísla Baterie: 6V/75 Ah Dynamo: 6V, Delco Remy, s regulací třetím uhlíkem Spojka: suchá, jednolamelová Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, s přímým řazením uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: dvojdílným kardanem se středovým ložiskem Rám: obdélníkový, nýtovaný z lisovaných ocelových profilů U Počet příček: 6 (u vozů s krátkým rozvorem pouze 5) Zadní náprava: pevná, typu „Banjo“, lisovaná ze silného ocelového plechu Soukolí rozvodovky: se spirálovým ozubením a čtyřmi satelity Převod rozvodovky: 1 : 6,17 Zadní pérování: podélnými listovými péry s přídavnými pomocnými svazky Pérové čepy: závitové (patent GM) Přední náprava: pevná, profilu I, kovaná v zápustce Přední pérování: podélnými listovými péry Pérové čepy: závitové (patent GM) Řízení: šnekem a segmentem, volant vlevo (pro Č.S.R. vpravo) Brzda nožní: čelisťová mechanická, na všechna čtyři kola Brzda ruční: mechanická, působící na zvláštní čelisti zadních kol Kola: 20“ ocelové děrované disky s děleným ráfkem, upevněné pěti (vzadu deseti) šrouby Pneu vpředu: 6,00 – 20 Pneu vzadu: 32 x 6 jednoduché, nebo 32 x 5 ve dvojmontáži Pneu vzadu za příplatek: 34 x 7 jednoduché, nebo 32 x 6 ve dvojmontáži Rozvor: 3.990 mm (krátký rozvor 3.330 mm) Rozchod vpředu: 1.340 mm Rozchod vzadu: 1.360 mm Nosnost valníku: 1.500 kg Rozměry plochy valníku s dlouhým rozvorem: 3.500 x 2.000 mm Rozměry plochy valníku s krátkým rozvorem 2.800 x 1.900 mm Maximální rychlost: 68 km/hod. Nádrž: 68 litrů, napříč v kabině pod sedadlem posádky
Kroutící moment motoru přenášela jednolamelová suchá spojka na převodovku, samozřejmě rovněž litinovou, která byla sešroubovaná s motorem do jednoho celku. U jedenapůltuny byla převodovka čtyřrychlostní, s možností vývodu pro přídavný pohon (např. sklápění korby), u půltunové dodávky stačila třírychlostní, s bezhlučným ozubením dvojky.
Jako celek byl agregát uložen do rámu ve třech bodech.
Základem nákladních podvozků Chevrolet byly klasické žebřinové rámy z rovných ocelových podélníků tvaru U, pospojovaných nýtovanými příčkami.
Podvozky se dělaly ve dvou délkách - dlouhý měl vzdálenost náprav 3.990 mm, krátký jen 3.330 mm. Pokud si zákazník koupil pouze podvozek k dostavbě karoserie dle vlastních požadavků, byly jeho součástí: maska chladiče s kapotou a přední stěnou kabiny včetně předního skla, přední blatníky a stupačky a kompletní elektrická výstroj s reflektory a koncovým světlem. K výpravě podvozku patřilo i osazení palubní desky přístroji.
Brzdy měl nákladní Chevrolet modelu 1934 čelisťové mechanické, s obložením o šířce 63,5 milimetru.
Dodávkové provedení mělo nožní i ruční brzdu působící stejně na všechna čtyři kola, náklaďáky měly nožní brzdu rovněž na všechna čtyři kola, ale ruční byla nezávislá, působící na dvě zvláštní čelisti v zadních bubnech navíc.
Přenos síly na zadní nápravu obstarával kardan s celokovovými klouby. U dodávkového provedení byl jednodílný, obě provedení nákladních vozů měla kardan dvoudílný se středovým ložiskem na příčce rámu.
Standardně montované přední gumy měly rozměr 6,00 – 20“, zatímco vzadu mohly být buď 32 x 6 pokud šlo o jednoduchou montáž, nebo 32 x 5, pokud byla použita dvojmontáž. A v prospektu se uvádělo, že: „proti malému příplatku lze obdržeti vzadu gumy sesílené 34 x 7, nebo v případě dvojité montáže 32 x 6. Rezerva se dodávala jediná, u nákladních vozů uložená pod zadním koncem chassis a vždy rozměru, odpovídajícího zadním kolům.
Nákladní vozy měly třímístnou kabinu, kde pod sedadlem posádky byla napříč rámu umístěná benzínová nádrž.
Před řidičem byly tři přístroje – uprostřed větší tachometr, po jeho stranách dva sdružené budíky, z nichž levý ukazoval teplotu vody v chladiči a dobíjení baterie a vpravo byl tlakoměr oleje, kombinovaný s ukazatelem benzínu. Uprostřed horní hrany palubní desky byla klička, kterou bylo možno plynule vyklápět čelní sklo. Řízení bylo „slovy výrobce“ polosamosvorné, samozřejmě bez posilovače a dlouhá řadicí páka uprostřed vozu měla pojistku zpátečky. Volant byl u původní "americké" verze vlevo, u nás, v Anglii, nebo v Austrálii bylo možné objednat řízení pravostranné. Starter se ovládal mechanicky, nožním knoflíkem.
Koncern General Motors nabízel nákladní Chevrolety v několika provedeních – jako valníky s plachtou či bez, jako speciální vozy pro dopravu zvířat, několik typů valníků s „laťovými nástavky“ pro dopravu lehkých, ale objemných, nákladů, nebo pro dopravu zvířat a na zkráceném rozvoru pak hlavně sklápěčky, nebo skříňové vozy s jednoduchou montáží zadních kol. Pro Evropu ovšem byl hlavní sklad v Holandsku – General Motors Continental S.A., Antverpy a vzhledem k rozmanitějším požadavků evropských zákazníků se z Ameriky dovážely nejen kompletní vozy, ale hlavně podvozky, které bylo zvykem karosovat podle individuálních požadavků až u místních karosářů. Totéž platilo u nás.
V prvorepublikovém Československu měla generální zastoupení Chevroletu karlínská firma B. Vobořil, Praha – Karlín, sídlící na Královské třídě č. 67, kde potenciální zákazník dostal veškeré prospekty samozřejmě v české verzi. A také v nich byla řeč i o samotných podvozcích. Na této reklamě byl zdůrazňován zejména silnější a hospodárnější motor s ventily v hlavě. |