![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 15 - traktor 2010 - Renovace motoru A.K.D. TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
IFA nákladní typ W 50
Původní článek pro Truck Magazín (listopad 2011) od Petra Hošťálka.
V roce 1965 naběhnul v Německé demokratické republice (DDR) do výroby nový pětitunový nákladní automobil IFA W 50. S konstrukcí se začalo už v roce 1958, první čtyřapůltunový prototyp spatřil světlo světa v roce 1961 a jakž takž konečnou podobu vůz dostal až v roce 1963. Jenže pak se změilo zadání, přišlo vládní rozhodnutí zvýšit nosnost na pět tun a překonstruování muselo být následně zvládnuto v přesně stanoveném termínu, protože bylo potřeba dostát řeči Waltera Ulbrichta. Ten totiž východoněmeckému národnímu hospodářství slíbil plamennými slovy v roce 1965 zcela nový a mimořádně hospodárný nákladní vůz, který měl nahradit do té doby vyráběné kapotové typy IFA S-4, IFA S-4000 a Sachsering S 4000. Takovýhle nařízený vznik úplně nové továrny byl prakticky možný jen díky socialistickému způsobu plánovaného hospodářství, kdy nově budovaný podnik byl jednak kompletně financovaný státem a jednak měl už předem naplánovaný výrobní program se stoprocentně zaručeným odbytem, bez jakékoliv podstatnější konkurence ve svém sektoru.
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválcový předkomůrkový Diesel Typ: Nordhausen 4 VD 14,5/12 SRW Výkon: 110 koní při 2.200 ot./min. Od roku 1957: řadový čtyřválcový Diesel s přímým vstřikem (dle vzoru MAN) Typ: Nordhausen 4 VD 14,5/12 SRW-1 Výkon: 125 koní při 2.300 ot./min. Od roku 1973: řadový čtyřválcový Diesel s přímým vstřikem (dle vzoru MAN) Typ: Nordhausen 4 VD 14,5/12 SRW-2 Výkon: 125 koní při 2.300 ot./min. Vrtání: Ø 120 mm Zdvih: 145 mm Objem válců: 6.560 ccm Max. kroutící moment: 422 Nm při 1.350 ot./min. Chlazení: vodní, nucené s pumpou a větrákem Elektrická výzbroj: 12 Volt Dynamo: 12 V/500 W Palivová nádrž: 100 litrů (po straně rámu) Spojka: dvoulamelová, suchá, mechanicky ovládaná Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou a synchronizací 2.-5.- rychlosti Přídavná převodovka s redukcí pouze u 4x4 verzí Rám: z lisovaných ocelových U podélníků, spojených příčkami nýtováním Přední náprava: pevná, kovaná Pérování vpředu: podélná listová péra, doplněná teleskopickými hydraulickými tlumiči Řízení: s hydraulickým posilovačem Zadní náprava: pevná, hnací, na přání s uzávěrkou diferenciálu Pérování vzadu: podélná listová péra Brzdy Provozní: hydraulická na všechna čtyři kola, posilovaná tlakovým vzduchem, vzadu s omezovačem Parkovací: mechanická na zadní kola: Motorová: na principu uzavření výfukového potrubí za přerušení dodávky paliva Kola: ocelové disky s plochým ráfkem, dělenýmokrajem a závěrným prstencem Rozměr pneu normálních vozů: 8,25 – 20 Rozměr pneu 4x4 vozů a zemědělských variant: 9,00 – 20 nebo 16,00 – 20 ND (Niederdruck – nízkotlaké) Vojenské verze 4x4 s huštěním pneu z kabiny řidiče Rozvor IFA W 50: 3.200 mm Rozvor IFA W 50 L: 3.700 mm Rozvor IFA W 50 LA (4x4): 3.200 mm Maximální rychlost: IFA W 50: 90 km/hod. IFA W 50 L: 90 km/hod. IFA W 50 LA (4x4): 75 km/hod. IFA W 50 LA/Z (silniční tahač 4x4): 67 km/hod. Šířka: 2.500 mm Délka IFA W 50 valník: 6.530 mm Délka IFA W 50 L valník: 7.250 mm Délka IFA W 50 LA (4x4): 6.530 mm Délka silničního tahače W 50 L/Z: 3.510 mm Délka sedlového tahače návěsů W 50 L/S: 5.300 mm Dovolená váha přívěsu: 9.000 kg
Vodou chlazený čtyřválcový motor s vířivými komůrkami v hlavách měl typové označení Nordhausen 4 VD 14,5/12 SRW a při objemu válců 6.560 ccm dával 110 koní v režimu 2.200 ot./min.
Motor měl vložené mokré vložky, písty z lehké slitiny a ventilový rozvod OHV s ventily, ovládanými tyčkami prostřednictvím vahadel v hlavách válců. Vačkový hřídel poháněla čelní ozubená kola se šikmými zuby, uložená ve skříni rozvodů v přední části motoru. Tento motor byl vyráběn a montován dva roky. Po celozávodní dovolené v roce 1967 jej nahradil překonstruovaný motor 4 VD 14,5/12 – 1 SRW obdobné konstrukce, ale s přímým vstřikem a výkonem zvýšeným na 125 koní (92 kW) při 2.300 ot./min. a konečně v roce 1973 vůz dostal třetí variantu motoru s označením 14,5/12 – 2 SRW, kde však výkon 125 koní zůstal zachován.
Převodovka byla pětirychlostní, měla ozubená kola se šikmým ozubením a kromě jedničky měly všechny její rychlosti synchronizaci.
Vlastní "nosný" most nápravy, na jehož koncích byla ložiska nábojů kol, byl tvořen prázdnými rourami a hnací hřídele (poloosy), spojující vývody skříně diferenciálu s kolovými redukcemi, běžely venku, za nosným mostem. Na snímku je prodloužený valník IFA W 50 L s nákladem uhlí, jehož ezpézetka prozrazuje, že jde o jeden z vozů, dodaných v rámci RVHP do Maďarska. Prodloužená varianta byla ale určena také pro krátký valník, ale s dvojkabinou. A samozřejmě pro autojeřáby, otočné výsuvné žebříky a hasičské, komunální a zemědělské nástavby. Rozvor náprav byl v tomto případě delší o půl metru, přičemž z mechanických dílů doznal změn pouze delší kardan. Všechny ostatní celky byly identické s původním standardním provedením. Jednalo se o nástavbu, určenou pro práci na veřejném osvětlení, na čištění oken výškových domů a pod. Tuto verzi si vyžádala východoněmecká armáda, která až do té doby neměla vhodný pětitunový vůz schopný provozu v náročném terénu, ale vzápětí se 4x4 vůz stal žádaným artiklem, vyváženým tehdy hlavně do Iráku, Číny a Sovětského Svazu. Ale také například do Maďarska a v menším počtu i k nám, kde se ukázal jako ideální v zemědělství. Na obrázku je vojenská terénní IFA 4x4 s poklopem na střeše kabiny a v nezvyklém „pískovém“ lakování. V této verzi byla nabízena konkrétně pro Irák, východoněmecká armáda používala lakování tmavě šedozelené. Vůz měl nízkotlaké široké pneumatiky, vzadu jednoduchou montáž a kromě masivnějšího předního nárazníku patřil k jeho výbavě i například ovládaný hledací reflektor na levém předním sloupku kabiny. V tomto případě se jedná o vůz již bez SPZ. Snímek z roku 2009 byl pořízena nedaleko Saalfeldu, v někdejší DDR. Zajímavým detailem tohoto vozu je prosklená zadní část střechy kabiny. Foto: Hošťálek Továrna ve svých propagačních materiálech uváděla, že své vozy exportuje do 51 zemí, ale bylo to takové trošku „socialistické sebepřesvědčování“, které bylo příznačné například i pro mladoboleslavskou škodovku: stačilo, aby se někam dovezly dva předváděcí vozy a jeden z nich tam někdo koupil – a už se ona destinace zapsala další čárkou do počtu zemí, kam firma dováží… U obou těchto verzí bylo rezervní kolo svisle za kabinou, silniční tahač pak měl krátkou valníkovou nástavbu, na níž byla naložená zátěž v podobě dvou betonových bloků o váze jedné tuny. To kvůli tomu, aby zadní náprava měla dostatečnou adhezi. Foto: Hošťálek Vozy IFA W 50 a W 50 L byly vyráběny v asi čtyřiceti typech, což ve skutečnosti znamenalo neuvěřitelných 180 různých modifikací a za dobu 35 let jejich produkce jich bylo vyrobeno přibližně 570.000 kusů. Řada jich se v rámci RVHP dovezla i k nám, kde měly zaplňovat mezeru na trhu, vzniklou ukončením výroby naší „espětky“ Praga S5T. IFA byl náklaďák robustní, spolehlivý a odolný i vůči tvrdším zacházení. Nebyl ale nijak zvlášť elegantní a uvnitř kabiny se řidič žádného zvláštního pohodlí nedočkal.
Dva snímky sklápěčky IFA - W 50 L, pořízené 26. 8. 2012 v Melitopolu (Ukrajina) - foto Hošťálek
|