![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ZETOR 25 - traktor FAVORIT - sidecary
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
JAWA 350 - pérákByl určen pro náročné a "sportovně založené" jezdce. Výrobce: Zbrojovka Brno n.p., závod Strašnice (což byla původní pražská motocyklová továrna Autfit-Ogar, která byla po znárodnění začleněna jako pobočný závod pod firmu Jawa, následně přejmenovanou na "Závody 9.května" Praha).
První provedení, ať už šedé Jawa-Ogar 350, nebo v následující sérii už tmavočervené Jawa 350, měla označení typ 12, přičemž číslice 12 byla vyražena před pořadovým číslem motoru a oddělena pomlčkou.
Technické údaje Jawa 350 (pérák) typ 12:
Motor: Dvouválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 344 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 12 ks při 4.000 ot./min. Maximální kroutící moment: Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: jednošoupátkový Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu Hlavní tryska: Zapalování: 6 V, dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou (později PAL) Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí Svíčka: Ø závitu M 14, KLG F 70 nebo PAL 14 / 175 Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení Primární převod: 3/8 x 3/8 řetězem (64 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů) Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním řazením 1. rychlost - 1 : 3,166 2. rychlost - 1 : 1,768 3. rychlost - 1 : 1,266 4. rychlost - 1 : 1 Primární převod: 1 : 2,045 Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/16“ – 110 článků Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59 Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2,25 x 19 Pneu přední: 3,00 – 19 Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Rozměr drátů pravých: Ø 3,1 x 176 mm Rozměr drátů levých: Ø 3,1 x 220 mm Ráfek zadní: 2,50 x 19 Pneu zadní: 3,25 – 19 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Rozměr drátů pravých i levých: Ø 3,1 x 220 mm Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø 150 mm Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø 160 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Úhel sklonu přední vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 70 mm Vlastní váha (bez paliva): 120 kg Váha pohotovostní: 132 kg Dovolené zatížení: 160 kg Celková přípustná váha: 292 kg Spotřeba: 3,25 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km) Max. rychlost: 110 km/hod. (na rovné dobré silnici)
Jawa 350 pérák z exposice Jihočeského motocyklového musea - stroj sice s motorem ještě s předčíslím 12, ale doplněný během provozování řadou dílů z novějších sérií. Motor byl repasován a stroj dostal nový lak a chrom.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie dobových fotografií: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- V poválečných letech byl takový hlad po nových strojích, že továrna nestačila poptávce. Leckdo to řešil tak, že po prodejnách Mototechny posháněl a nakoupil náhradní díly + motor a stroj si z nich svépomocí postavil sám. Pokud měl ke všemu účtenky, tehdejší dopravní inspektorát mu ho otypoval a přidělil SPZ. Pak ale přišel zákaz schvalování takovýchto "staveb", což postihlo i majitele tohoto motocyklu. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |