JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 550 - "Pionýr"


Foto prototypu (tachometr!) ze zkoušení na betonové zbraslavské silnici Malý jednomístný motocykl obsahu 50 ccm, vyráběný v letech 1955 - 1958.


Konstrukce: Z9K Jawa Praha, Josef Jozíf a kolektiv
Výrobce: Považské strojárne n.p. Považská Bystrica
Technické údaje Jawa 550 Pionýr:
Motor:
Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s 3-stupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,9 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,6
Maximální výkon: 1,5 ks (1,1 kW) při 5.500 ot./min.
Maximální kroutící moment: 2 Nm při 4.800 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Jikov 2912 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu
Hlavní tryska: 68
Volnoběžná tryska: 38
Zapalování: s mechanickým přerušovačem a cívkou
Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele
Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 175

Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni

Primární převod: válečkovým řetězem v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 2,43 ()

Převodovka: třírychlostní, s nožním řazením
1. rychlost - 1 : 2,94
2. rychlost - 1 : 1,71
3. rychlost - 1 : 1

Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků
Převodový poměr: 1 : 4,23 ( 13 : 55 zubů)

Rám:
Otevřený (dámský), svařovaný z obdélníkového profilu

Přední vidlice: teleskopická bez tlumení
Zdvih předního pérování: 90 mm
Zadní vidlice: kyvná, obloukového provedení s dvojicí spirálových per bez tlumení
Zdvih zadního pérování: 50 mm

Kola: 16" drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední: 2,25 x 16"
Pneu přední: 2,50 – 16
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Rozměr drátů pravých: Ø 3,1 x 176 mm
Rozměr drátů levých: Ø 3,1 x 220 mm

Ráfek zadní: 2,25 x 16"
Pneu zadní: 2,50 - 16
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm
Rozměr drátů pravých i levých: Ø 3,1 x 220 mm

Objem nádrže: 3,5 litru (z toho asi 0,5 litru rezerva)

Brzdy: půlbubnové čelisťové
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm
Šířka obložení: mm, nýtované

Parametry:
Délka: 1.770 mm
Šířka (přes řidítka): 600 mm
Výška: 936 mm
Rozvor: 1.165 mm
Světlost: 144 mm
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 62°
Stopa (závlek kola): 70 mm

Vlastní váha (bez paliva): 47 kg
Pohotovostní váha: 50 kg
Dovolené zatížení: 130 kg
Celková přípustná váha: 180 kg

Spotřeba: 2 l / 100 km
Max. rychlost: 45 km/hod.

Stoupavost: 32%
foto: Vilém Heckel Uvažovaný reklamní snímek, nafotografovaný se stejným prototypem (ještě s tachometrem v reflektoru). Autorem byl tehdy známým vynikající fotograf Vilém Heckel, který fotografoval nejen pro továrnu Jawa (v té době Z9K Praha), ale i pro AZNP (Auto Škoda) a další naše podniky...