![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
JAWA - MINORVýrobce: Zbrojovka ing. F. Janeček, Praha-Nusle II.
Technické údaje vozu Jawa Minor:
Motor: dvoutaktní řadový dvouválec s vratným vyplachováním (pat. dr. Schnürle) Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 80 mm Obsah: 615,75 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 19,5 koně (14,34 kW) při 3 500 ot./min. Písty: ploché, bez deflektoru, z hliníkové slitiny Karter: Hliníkový Blok válců: ze šedé litiny, odnímatelný Hlava motoru: hliníková s půlkulatými leštěnými spalovacími prostory Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3 Karburátor: horizontální Solex se sytičem Filtr sání: vlhčený olejem, spojený s tlumičem sání Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, thermosyfonové Objem chadící vody: Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 25 Zapalování: 6V bateriové se dvěma cívkami Baterie: 6V / 60 Ah (pod kapotou vozu) Dynamo: 6V / 75 W na klikovém hřídeli Starter: elektrický s nožním zasouváním pastorku Spojka: jednolamelová, suchá, s tlumičem záběru Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, sešroubovaná s motorem do bloku Převody: 1.rychlost - 1 : 18,1 2.rychlost - 1 : 9,5 3.rychlost - 1 : 5,5 Zpátečka - 1 : 24 Hnací náprava: přední Rozvodovka přední nápravy: sešroubovaná s agregátem do bloku Převod přední nápravy: kuželové soukolí Gleason s čelním diferenciálem Klouby předních kol: homokinetické dvojité Klouby poloos u rozvodovky: gumové, tlumící záběr Rám: páteřový čtyřhranného profilu, vpředu rozvidlený Uložení motoru: pružné v gumě Přední osa: dělená, spodní kyvná ramena, odpružená příčným listovým pérem Zadní osa: kyvadlová s trubkovými poloosami, odpruženými příčným listovým pérem Řízení: hřebenové, se samostatnými řídícími tyčemi Nožní brzda: mechanická lanová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, nezávislými lany, na zadní kola Kola: 16" disková ocelová, upevněná 4 maticemi Pneumatiky: 4,75 – 16 superbalonové Rozvor otevřeného vozu: 2 350 mm Rozvor limusiny: 2 410 mm Rozchod vpředu: 1 050 mm Rozchod vzadu: 1 050 mm Délka otevřeného vozu: 3 550 mm Délka limusiny: 3 600 mm Šířka: 1 350 mm Výška otevřeného vozu: 1 360 mm Výška limusiny: 1 400 mm Světlost: 175 mm Průměr otáčení: 10 metrů Váha otevřeného vozu: 600 kg Váha limusiny: 690 kg Nejvyšší rychlost: 95 km/hod. Spotřeba na 100 km: 6,5 - 7,5 litrů při prům. rychlosti 50 km/hod. Objem nádrže: 23 litrů (pod kapotou vozu) Přední měla vespod trojúhelníková ramena, horní část lichoběžníku zastávalo příčné listové péro. Zadní byla kyvadlová, tvořená trubkovými polonápravami, připojenými k páteři rámu prostřednictvím rozvidlení. Také zadní kola byla odpružena příčným listovým pérem. Brzdové bubny měly Ø 220 mm, což na vůz této kategorie bylo nezvykle hodně. S třírychlostní převodovkou a skříní rozvodovky byl sešroubován do společného agregátu, podélně uloženého v rozvidlení rámu. Uložení bylo pružné, v gumě. Vodní chlazení bylo termosyfonové, samočinné, bez pumpy i bez větráku, vodní plášť motoru spojovaly s chladičem hadice velkého průměru. Karoserie vozu Jawa Minor má dokonalý "střih". Ušlechtilé linie vhodně doplňuje stylově řešená maska chladiče, která je nejen elegantní, ale i účelná. Nahoru odklápěcí kapota činí celý prostor motoru velmi dobře přístupný. Četné úspěchy v soutěžích elegance svědčí o tom, že se Jawa Minor opravdu líbí. Tak ve IV. soutěži krásných automobilů v lázních Bohdanči získal nejvyšší uznání počtem 254 bodů a při předvádění na Concours d´élégance v lázních Luhačovicích dosáhl mimořádných úspěchů, kdy získal dvě prvé ceny a dvě stříbrné plakety, jednu druhou cenu a jednu zlatou plaketu v kategorii, v níž byly zařaděny vozy až do prodejní ceny Kč 25.000.- V podstatě se jedná o fotografii černobílou, grafikem retušovanou a kolorovanou tak, že navozuje dojem fotografie barevné. Grafik ale nejspíš nebyl motorista, na boku vozu klidně zaretušoval svislou spáru dveří, což ovšem snímku neubírá na půvabu... Ve třídě vozů do 750 ccm obsadil osmé místo, když ve zvláštní zkoušce do vrchu byl v cíli o pouhé čtyři vteřiny později, než vítězný vůz DKW s posádkou C.Cornelius-A.Buyze. Navíc dostal první cenu své třídy v Concours de Comfort (soutěži pohodlnosti vozu). Na snímku z časopisu Auto č.1 ročník XXI. je posádka po návratu do Prahy (Ant. Vitvar vlevo). Po návratu o jejich cestě referoval dobový tisk. Takovéhle diapozitivy dodávala svým prodejním zástupcům továrna Jawa už s uvedením konkrétního prodejce, tento je z pozůstalosti po agilním českobudějovickém zástupci J. Konopovi a je dnes uložen v archivu Jihočeského motocyklového musea. Přátelům otevřeného vozu nabízíme velice elegantní čtyřsedadlový vůz s moderní ocelovou karoserií, opatřený důkladnou nepromokavou střechou, která se dá i za jízdy během 1-2 minut natáhnouti. Důmyslně řešené slídové postranice, jako sklo průhledné, s kovovým rámem, změní jej v okamžiku v útulný uzavřený vůz, dokonale vzdorující sebehoršímu počasí. Za zadním opěradlem, stejně jako u limusiny, je bohatý prostor pro zavazadla. Reservní kolo je ukryto ve zvláštní příhradě, takže neruší linii vozu a je chráněno před blátem. Otevřený vůz Jawa Minor je stejně užitečný v zimě jako v létě. Samozřejmě, že celá jeho konstrukce se vyznačuje také všemi vpředu již popsanými technickými detaily, které zatučují spolehlivý výkon, snadné udržování a příjemnou jízdu. K úplné spokojenosti všech majitelů vozu Jawa Minor přispívá také velkou měrou nejen nízká cena, ale hlavně malá spotřeba 6.5-7.5 litrů na 100 km. Spolehlivý výkon - levný provoz - příjemná a radostná jízda.
Fotogalerie:
Tento vůz byl vybaven blikacími ukazateli směru "Avion Praha". Jawa Minor na libereckém náměstí - už s novou poznávací značkou, tvořenou dvojicí písmen a dvěma dvojicemi čísel, s blinkry v blatnících a protože auto muselo opravdu sloužit, tak i s amatérsky vyrobenou zahrádkou na střeše... Za volantem parádně restaurovaného dvousedadlového roadsteru Jawa Minor je Stanislav Lenc senior z Volyně. |