JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 100 - Robot


Motorové kolo s dvoutaktním motorem 100 ccm a pedály.

Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II.

Konstrukce: Josef Jozíf
Technický popis:

Motor blokové konstrukce, dvoudobý
Vrtání: Ø 47 mm
Zdvih: 57 mm
Obsah: 98,8 ccm
Uspořádání: vratné vyplachování podle patentu dra Schnürleho
Válec: ze šedé litiny, bohatě žebrovaný
Hlava válce: snímatelná, z lehké slitiny.
Ojniční ložisko: válečkové
Píst: z lehké slitiny, se třemi kroužky
Pístní čep: nitridovaný
Výkon motoru: 2,6 ks při 3 750 obrátkách/min. (podle Motor Revue 1937: 2,7 ks při 3.800 ot./min.)
Kompresní poměr 1 : 6,5
Karburátor: Grätzin Kfn 14, šoupátkový, ovládáný páčkou na řidítkách.
Filtr vzduchu: centrifugální (odstředivý), vlastní konstrukce Jawa
Zapalování a osvětlení setrvačníkovou magnetkou JAWA;
Svíčka Lodge C 14
Reflektor: aerodynamický, chromovaný, průměr 105 mm
žárovka dvouvláknová (Bilux) 15/15 wattů, s přepínáním se řidítek.
Primérní řetěz je zcela zapouzdřen a běhá v oleji.
Spojka: lamelová, s korkovým obložením
Rychlostní skříň v bloku s motorem je třístupňová s ozubenými koly ve stálém záběru.
Převodové poměry:
1.rychlost - 1 : 21,3
2.rychlost - 1 : 11,8
3.ruchlost - 1 : 7,3
Řadění rychlostí v kulise na benzinové nádrži.
Volnoběžka uspořádána v rychlostní skříni, původní k patent. Přihlášená konstrukce továrny JAWA, umožňuje přenášení jak síly motorické, tak i od pedálů jediným řetězem sekundérním.
Odpadá tudíž třetí řetěz, který pravidelně u kol s pomocným motorem přenáší sílu od pedálů na zadní kolo.
Motor je dostatečně silný a pružný, takže odpadá jekékoliv vypomáhání pedály: většina běžných stoupání se vyjede na třetí rychlost, stoupání velká a dlouhá pak na druhou rychlost. Rychlosti první se skoro výhradně používá jen při rozjíždění.
Spouštění motoru je velmi lehké, buď pouhým sešlápnutím jednoho z pedálů, neb i rozjetím kola šlapáním pedálů.
Mazání motoru směsí oleje s benzinem v poměru 1 : 20.
Rám je dvojitý, lisovaný z ocelového plechu
Přední vidlice:lisovaná, paralelogramová s tlumičem výkyvů.
Benzinová nádrž sedlová, chromovaná, s obsahem přes osm litrů
Sedlo lavorové, výškově i podélně stavitelné.
Přední pérování: centrálním spirálovým soudečkovým pérem
Brzdy půlbubnové čelisťové na obou kolech, Ø bubnů 102 mm
Ráfky: 19x2", 36-drátové
Pneu: 2.25 - 19” balonové.
Řidítka výškově stavitelná.
Reflektor aerodynamický, celochromovaný.
Spotřeba paliva 1,8 – 2 litry na 100 km.
Rychlost 65 km/hod.
Váha 49 kg.
Největší délka 1 790 mm
Největší šířka 700 mm
Největší výška 900 mm
Rozvor 1 150 mm
Detail nádrže a reflektoru.
Tvrdá zkouška je důkazem jakosti. Dva roky takových zkoušek v dešti, blátě a kamení, jsou maturitou stroje. Vstupuje do veřejnosti s posláním sloužit všem a za každých okolností. Dopomůže k radosti a zábavě těm nejmladším od 14 let.
Ušetří nohy starých pánů, kteří chodili až dosud pěšky.

Nepotřebuje žádných pojistek a žádného čísla.
Je osvobozeno od placení silniční daně i od vůdčího listu.


Jeho dokonalé vypracování a elegantní vzhlad, jeho neúnavnost a trvanlivost, jsou vlastnosti, které oceníte sám. Nízké cenou a vysoké kvalitou je přichystáno, aby splnilo vaše požadavky.
Přesnost motorů Jawa je přesnost hodinek ve velkých rozměrech. Poslechněte si jeho pravidelný chod a přesvědčte se o jeho spolehlivosti.
Silným patří svět - silné a pružné konstrukci zase každý terén.
Dvojitý rám motokola je takový.
Je silný, pružný a lehký. Vydrží všechno.
Motokolo Jawa - Robot je vyzkoušené. Není zvyklé na asfalt. Bylo zkoušeno na polních, blátivých cestách - i v kamenitém a bahnitém terénu.
Je pružné a neúnavné, neboť bylo vyzkoušeno k vysokým výkonům.
K větším, než na ně budete klásti Vy. U Vás si doslova odpočine.
archiv Hošťálek "Bez šlapání vpřed a vzhůru!" - prospekt
Technický popis z propagačního materiálu.
Tovární snímek prototypového provedení z roku 1937.
Na rozdíl od pozdějších sériových strojů má tento Robot odlišně vedený výfuk a bez ochranné mřížky proti spálení jezdcovy holeně. Odlišný je také tvar spojkového víka motoru, brašna na nářadí pod rámem a reflektor, v tomto případě Bosch s otočným bakelitovým spínačem.
Veškerá výzbroj od firmy Bosch byla velmi kvalitní, jenže drahá. Proto sériové stroje Jawa Robot měly od firmy Bosch pouze setrvačníkový magnet. Reflektor (chromovaný) i později zavedená koncová lampička proto byly domácího původu...
Na tomto prospektu (jednom z prvních) byla zatím ještě použita fotografie prototypového provedení.
Reklama "Už nebudeme chodit pěšky" (archiv Hošťálek)
1937 reklama z časopisu Motor Revue číslo 310 1937 - reklama v časopisu Motor Revue číslo 310
1937 - reklama v časopisu Motor Revue číslo 311
1937 - upoutávka v časopisu Auto.
archiv Hošťálek Z pozůstalosti po agilním zástupci Jawy pro Jižní Čechy p. Konopovi je tento dobový snímek, na němž je zachycen Robot na vrcholu hory Kleť.
Pro podporu brannosti národa vydala továrna Fr. Janeček nedlouho před obsazením Československa sérii čtyř barevných plakátů, s ukázkami použití motocyklu v armádě. Samozřejmě se v tomto případě jednalo o motocykly Jawa - takhle vypadal plakát se stokubíkovým Robotem...
Bylo to za pět minut dvanáct a jestli to brannosti národa pomohlo, těžko říct, protože všechno obrátila naruby Mnichovská dohoda.
1938
V tomto roce stál Jawa Robot 3.250,- Kč

Také v tomto roce došlo v důsledku změny předpisů k úpravě zadního blatníku, kdy dle nového nařízení musela mít všechna kola i kola motorová konec blatníku nastříkaný na bílo z důvodu lepší viditelnosti zezadu přijíždějícím vozidlem.
Úprava je patrná z tohoto prospektu z roku 1938.
S příchodem Protektorátu Böhmen und Mähren došlo k další úpravě dopravních předpisů, resp. k nařízenému převzetí předpisů německých, podle nichž musela být napříště i motorová kola s obsahem do 100 ccm vybavena jednak koncovým a jednak i parkovacím světlem.
První stroje Jawa 100 - Robot z roku 1937 ovšem ani koncové světlo, ani parkovací světlo neměly. V říjnu roku 1940 tudíž továrna vydala dvoulistovou instrukci, jak upravit reflektor stávajících strojů Jawa Robot, aby do něj bylo možno vmontovat parkovací žárovku a tuto instrukci rozesílala nejen značkovým zástupcům Jawy, ale i zákazníkům.
Samozřejmě v první řadě s doporučením, aby si úpravu nechali udělat u servisní Jawa služby v Praze...
Jawa Robot v původním provedení neměl koncové světlo, pouze odrazku. Ta měla červené sklíčko s trojúhelníkovými ploškami (t.zv. Diamant), zalisované v rámečku z pochromovaného plechu. Na zadní straně byla značená vyraženým logem FJ.
Foto původního nikdy nemontovaného dílu (Hošťálek)
Ukázka původních pedálů, které měly straničky i krycí víčko osy ložisek značené vyraženým logem FJ.
Foto původního nikdy nemontovaného dílu (Hošťálek)
Motokolo Jawa Robot na rodinném snímku z padesátých let.
foto: Hugo Moc foto: Hugo Moc
Jawa Robot ze sbírky autora těchto stránek, Petra Hošťálka. Tady už po renovaci, ale zatím ještě bez linkování...
Strakonice 1984 - foto: Jana Heřmanová ... a tady Petr Hošťálek ve Strakonicích v roce 1984 při Srazu historických vozidel, konaném u příležitosti 65. výročí továrny ČZ.
Jawa Robot pražského sběratele Karla Kleina v lístkovnici historických vozidel časopisu Svět Motorů. Stroj má netypické zlaté olinkování, v předválečných letech byly motocykly Jawa linkovány bíle.
Jawa Robot v souboru pohlednic historických motocyklů.
Snímek z obýváku
foto: Hošťálek foto: Hošťálek
Motorové kolo Jawa Robot z roku 1937, renovované Ivanem Sakalem z Týna nad Vltavou.