|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 11 - 1961 STADION závodní silniční - 1960 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
JAWA 100 - Robot
Motorové kolo s dvoutaktním motorem 100 ccm a pedály.
Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II. Konstrukce: Josef Jozíf
Technický popis:
Motor blokové konstrukce, dvoudobý Vrtání: Ø 47 mm Zdvih: 57 mm Obsah: 98,8 ccm Uspořádání: vratné vyplachování podle patentu dra Schnürleho Válec: ze šedé litiny, bohatě žebrovaný Hlava válce: snímatelná, z lehké slitiny. Ojniční ložisko: válečkové Píst: z lehké slitiny, se třemi kroužky Pístní čep: nitridovaný Výkon motoru: 2,6 ks při 3 750 obrátkách/min. (podle Motor Revue 1937: 2,7 ks při 3.800 ot./min.) Kompresní poměr 1 : 6,5 Karburátor: Grätzin Kfn 14, šoupátkový, ovládáný páčkou na řidítkách. Filtr vzduchu: centrifugální (odstředivý), vlastní konstrukce Jawa Zapalování a osvětlení setrvačníkovou magnetkou JAWA; Svíčka Lodge C 14 Reflektor: aerodynamický, chromovaný, průměr 105 mm žárovka dvouvláknová (Bilux) 15/15 wattů, s přepínáním se řidítek. Primérní řetěz je zcela zapouzdřen a běhá v oleji. Spojka: lamelová, s korkovým obložením Rychlostní skříň v bloku s motorem je třístupňová s ozubenými koly ve stálém záběru. Převodové poměry: 1.rychlost - 1 : 21,3 2.rychlost - 1 : 11,8 3.ruchlost - 1 : 7,3 Řadění rychlostí v kulise na benzinové nádrži. Volnoběžka uspořádána v rychlostní skříni, původní k patent. Přihlášená konstrukce továrny JAWA, umožňuje přenášení jak síly motorické, tak i od pedálů jediným řetězem sekundérním. Odpadá tudíž třetí řetěz, který pravidelně u kol s pomocným motorem přenáší sílu od pedálů na zadní kolo. Motor je dostatečně silný a pružný, takže odpadá jekékoliv vypomáhání pedály: většina běžných stoupání se vyjede na třetí rychlost, stoupání velká a dlouhá pak na druhou rychlost. Rychlosti první se skoro výhradně používá jen při rozjíždění. Spouštění motoru je velmi lehké, buď pouhým sešlápnutím jednoho z pedálů, neb i rozjetím kola šlapáním pedálů. Mazání motoru směsí oleje s benzinem v poměru 1 : 20. Rám je dvojitý, lisovaný z ocelového plechu Přední vidlice:lisovaná, paralelogramová s tlumičem výkyvů. Benzinová nádrž sedlová, chromovaná, s obsahem přes osm litrů Sedlo lavorové, výškově i podélně stavitelné. Přední pérování: centrálním spirálovým soudečkovým pérem Brzdy půlbubnové čelisťové na obou kolech, Ø bubnů 102 mm Ráfky: 19x2", 36-drátové Pneu: 2.25 - 19” balonové. Řidítka výškově stavitelná. Reflektor aerodynamický, celochromovaný. Spotřeba paliva 1,8 – 2 litry na 100 km. Rychlost 65 km/hod. Váha 49 kg. Největší délka 1 790 mm Největší šířka 700 mm Největší výška 900 mm Rozvor 1 150 mm
Tvrdá zkouška je důkazem jakosti. Dva roky takových zkoušek v dešti, blátě a kamení, jsou maturitou stroje. Vstupuje do veřejnosti s posláním sloužit všem a za každých okolností. Dopomůže k radosti a zábavě těm nejmladším od 14 let.
Ušetří nohy starých pánů, kteří chodili až dosud pěšky.
Nepotřebuje žádných pojistek a žádného čísla. Je osvobozeno od placení silniční daně i od vůdčího listu. Jeho dokonalé vypracování a elegantní vzhlad, jeho neúnavnost a trvanlivost, jsou vlastnosti, které oceníte sám. Nízké cenou a vysoké kvalitou je přichystáno, aby splnilo vaše požadavky.
Přesnost motorů Jawa je přesnost hodinek ve velkých rozměrech. Poslechněte si jeho pravidelný chod a přesvědčte se o jeho spolehlivosti.
Silným patří svět - silné a pružné konstrukci zase každý terén.
Dvojitý rám motokola je takový. Je silný, pružný a lehký. Vydrží všechno.
Motokolo Jawa - Robot je vyzkoušené. Není zvyklé na asfalt. Bylo zkoušeno na polních, blátivých cestách - i v kamenitém a bahnitém terénu.
Je pružné a neúnavné, neboť bylo vyzkoušeno k vysokým výkonům.
K větším, než na ně budete klásti Vy. U Vás si doslova odpočine.
Tovární snímek prototypového provedení z roku 1937.
Na rozdíl od pozdějších sériových strojů má tento Robot odlišně vedený výfuk a bez ochranné mřížky proti spálení jezdcovy holeně. Odlišný je také tvar spojkového víka motoru, brašna na nářadí pod rámem a reflektor, v tomto případě Bosch s otočným bakelitovým spínačem. Veškerá výzbroj od firmy Bosch byla velmi kvalitní, jenže drahá. Proto sériové stroje Jawa Robot měly od firmy Bosch pouze setrvačníkový magnet. Reflektor (chromovaný) i později zavedená koncová lampička proto byly domácího původu...
Pro podporu brannosti národa vydala továrna Fr. Janeček nedlouho před obsazením Československa sérii čtyř barevných plakátů, s ukázkami použití motocyklu v armádě. Samozřejmě se v tomto případě jednalo o motocykly Jawa - takhle vypadal plakát se stokubíkovým Robotem...
Bylo to za pět minut dvanáct a jestli to brannosti národa pomohlo, těžko říct, protože všechno obrátila naruby Mnichovská dohoda.
1938
V tomto roce stál Jawa Robot 3.250,- Kč Také v tomto roce došlo v důsledku změny předpisů k úpravě zadního blatníku, kdy dle nového nařízení musela mít všechna kola i kola motorová konec blatníku nastříkaný na bílo z důvodu lepší viditelnosti zezadu přijíždějícím vozidlem. Úprava je patrná z tohoto prospektu z roku 1938.
S příchodem Protektorátu Böhmen und Mähren došlo k další úpravě dopravních předpisů, resp. k nařízenému převzetí předpisů německých, podle nichž musela být napříště i motorová kola s obsahem do 100 ccm vybavena jednak koncovým a jednak i parkovacím světlem.
První stroje Jawa 100 - Robot z roku 1937 ovšem ani koncové světlo, ani parkovací světlo neměly. V říjnu roku 1940 tudíž továrna vydala dvoulistovou instrukci, jak upravit reflektor stávajících strojů Jawa Robot, aby do něj bylo možno vmontovat parkovací žárovku a tuto instrukci rozesílala nejen značkovým zástupcům Jawy, ale i zákazníkům. Samozřejmě v první řadě s doporučením, aby si úpravu nechali udělat u servisní Jawa služby v Praze...
Jawa Robot v původním provedení neměl koncové světlo, pouze odrazku. Ta měla červené sklíčko s trojúhelníkovými ploškami (t.zv. Diamant), zalisované v rámečku z pochromovaného plechu. Na zadní straně byla značená vyraženým logem FJ.
Foto původního nikdy nemontovaného dílu (Hošťálek)
Ukázka původních pedálů, které měly straničky i krycí víčko osy ložisek značené vyraženým logem FJ.
Foto původního nikdy nemontovaného dílu (Hošťálek)
Jawa Robot ze sbírky autora těchto stránek, Petra Hošťálka. Tady už po renovaci, ale zatím ještě bez linkování...
... a tady Petr Hošťálek ve Strakonicích v roce 1984 při Srazu historických vozidel, konaném u příležitosti 65. výročí továrny ČZ.
Jawa Robot pražského sběratele Karla Kleina v lístkovnici historických vozidel časopisu Svět Motorů. Stroj má netypické zlaté olinkování, v předválečných letech byly motocykly Jawa linkovány bíle.
Motorové kolo Jawa Robot z roku 1937, renovované Ivanem Sakalem z Týna nad Vltavou.
|