JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 250 - Duplex-Blok


Vyobrazení z prospektu (archiv Hošťálek) Cestovní motocykl 250 ccm s dvoutaktním motorem, spojeným s převodovkou do společného bloku zv. "Duplex-blok", který byl vyráběn v letech 1939 - 1946. Šlo o první sériový stroj Jawa, konstruovaný odlišně než byly typy Villiers a Special George Patchetta.

Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II.
Vyobrazení z prospektu (archiv Hošťálek) Nový stroj byl nejen technicky vyspělejší, ale i vizuálně efektní - měl bohatě chromovanou nádrž, reflektor i koncové světlo, také kola, kryt magnetky zapalování a vahadla přední vidlice. Kolena i tlumiče výfuků byly chromované rovněž.
Technické údaje Jawa 250 Duplex-Blok:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt s vratným vyplachováním, vzduchem chlazený
Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček a.s., Praha-Nusle II.
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 246 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Vyplachování: vratné (systém Schnürle)
Maximální výkon: 9 ks
Píst: plochý, z lehké hliníkové slitiny Alusil
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, v přední části s dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: válečková
Ojniční ložisko: válečkové (válečky Ø 4 x 6 mm)
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor u strojů čísslo 0 - 68 dvoušoupátkový AMAL
Karburátor u strojů čísel 69 a výše dvoušoupátkový Graetzin

Elektrická výzbroj: 6 Volt s usměrňovačem a elektrickou houkačkou
Baterie: 6V / 7 Ah
Zapalování: setrvačníkovým 6-pólovým magnetem 6V-35W na pravém konci klikového hřídele
Svíčka: závit Ø M14 x 1,25
Reflektor: zn. "Mobila" Ø 150 mm s žárovkou Bilux 6V - 25/25 W

Spojka: vícelamelová v olejové lázni
Primární převod: dvojitým Duplex řetězem 3/8 x 1/4 - 66 článků v olejové lázni
Převodový poměr: 23 :

Převodovka: 4-rychlostní, přišroubovaná k motoru
Řazení: nožní, na pravé straně
Řazení na přání: ruční, dlouhou pákou vpravo

Převody:
1.rychlost - 1 : 15,82
2.rychlost - 1 : 10,08
3.rychlost - 1 : 7,28
4.rychlost - 1 : 5,22

Sekundární převod: řetězem ½ x 0.305 - 120 článků
Převodový poměr: 20 :

Rám: Nýtovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou
Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný po straně vidlice
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný růžicí uprostřed řidítek

Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Ráfky: 2,5 x 19"
Pneu: 3,25 - 19 balonové

Nádrž: sedlová o objemu 11 l

Brzdy: půlbubnové, mechanické čelisťové
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem na levé straně a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 150 mm
Šířka obložení: 25 mm

Parametry:
Největší délka: 2.030 mm
Šířka (přes řidítka): 740 mm
Výška: 920 mm
Rozvor: mm
Výška sedla nad zemí: 655 mm

Váha: 115 kg
Spotřeba na 100 km: 3 - 3½ litru
Max. rychlost: 95 - 100 km/hod.
Z časopisu Motor Revue 1939:

"Nová bloková čtyřrychlostní Jawa 250 ccm způsobila nadšení u náročných motocyklistů a při zkoušení skvěle obstála. I po estetické stránce je to stroj dokonalý (nikoli jezdec)."

Foto Richard Dusil
archiv Hošťálek Pohled zprava na motor a páku nožního řazení - foto z prospektu.
Vyobrazení z časopisu Motor Revue (srpen 1939) - archiv Hošťálek Z prospektu:
detail zavěšení sedla na dvojici tažných per a zadní partie rámu s odklápěcím zadním blatníkem.
Pedál zadní brzdy byl, jak bylo u předválečných motocyklů Jawa zvykem, na levé straně.