|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1964 STADION S 22 - 1962 (exportní) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích FAVORIT - sidecary |
|
JAWETTA typ 551 "Standard"
Technické údaje:
Motor: Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou Vrtání: Ø 38 mm Zdvih: 44 mm Obsah: 49,8 ccm Kompresní poměr: 1 : 7,5 Maximální výkon: 1,5 ks při 4.750 ot./min. Maximální kroutící moment: 0,27 kgm při 2.500 ot./min. Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem Mazání: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2912 N 11 Průměr difuzoru: Ø 12 mm Hlavní tryska: 68 Poloha jehly: 2. zářez shora Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů12 : 57) Převodovka: dvourychlostní, s lankovým řazením pomocí otočné rukojeti na levé straně řidítek 1. rychlost - 1 : 2,01 2. rychlost - 1 : 1 Sekundární převod: válečkovým řetězem (100 článků) Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 / 35) Přední pérování: krátká tlačená raménka, odpružená spirálovými péry s gum. vložkami Zdvih předního pérování: 62 mm Zadní pérování: kyvná oblouková vidlice, odpružená spirálovým pérem Zdvih zadního pérování: 58 mm Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Rozměr drátů: Ø x mm Ráfky: 2" x 19", ocelové Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23") Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Objem nádrže: 2,7 l (z toho cca 0,5 litr rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø mm Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené) Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2 Parametry: Největší délka: 1.850 mm Šířka (přes řidítka): 590 mm Výška: 1.010 mm (při standardním nastavení řidítek z továrny) Rozvor: 1.210 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 856 mm Úhel sklonu přední vidlice: 45° Stopa (závlek kola): 45 mm Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg Váha s palivem: 50,5 kg Dovolené zatížení: 100 kg Celková přípustná váha: 150,5 kg Max. zatížení přední osy: 52,5 kg Max. zatížení zadní osy: 98 kg Spotřeba na 100 km: 1,4 litru při rychlosti 30 km/hod. 1,8 litru při rychlosti 40 km/hod. Max. rychlost: 45 km/hod. Max. stoupavost s plným zatížením: 18%
1 - drátěná vložka filtru vzduchu
2 - komora tlumiče hluku sání 3 - karburátor Jikov 2912 N 11 4 - dekompresor 5 - zapalovací svíčka PAL 14 / 225 6 - tlumič výfuku 7 - vložka tlumiče výfuku 8 - vložka tlumiče sání
Jak to začínalo:
Jeden z počátečních ideových návrhů, jak si ve vývoji národního podniku Závody 9. května, Praha (jak se tehdy Jawa jmenovala) představovali připravovaný moped s ležatým motorem, zavěšeným do samonosné karoserie, svařované z plechových výlisků.
Tovární kresba - bokorys prototypu lisovaného mopedu Jawa 50 ccm s dvourychlostním motorem se šlapadly, ale ještě v provedení se spojkou na hřídeli převodovky, odvozeném od motoru J-550 Pionýr.
Prototyp lisovaného mopedu Jawa
jak byl představen veřejnosti na II. Výstavě československého strojírenství v Brně v roce 1956. Při podrobnější prohlídce si lze všimnout jiné přední vidlice (se švy na bocích), jiného tvaru nádrže s vystouplým znakem Jawa, atypického víčka na tunelu karoserie, jiného krytu řetězu i zatím jen bicyklového sedla. Prototypový motor měl spojku na hřídeli převodovky, obdobně jako motory Jawa 550 - Pionýr (což prozrazuje seřizovací šroub uprostřed pravého víka motoru). Moped měl také plechový kryt kolen, lisovaný z jednoduchého plechu. Veřejnost jej v té době nepřijala nijak příznivě. Daleko větší návštěvnické odezvy se tehdy ale dočkal současně vystavovaný první prototyp mopedu Stadion s motorem, který měl mít plynulý převod variátorem.
1957
Jedna z prvních fotografií zatím ještě nevyráběného mopedu Jawa, která se dostala do časopisu Automobil 1957 (číslo 4).
Svislý a vodorovný řez motorem Jawetta
Ilustrace používané továrnou v dobovém tisku, na kterých jsou názorné řezy už sériového provedení motoru Jawa J-551 používaného jak do mopedu v provedení "Standard" (typ J - 551), tak i do mopedu v provedení "Sport" (typ J - 551/02).
Řez sériovým provedením přední vidlice Jawetta.
V tomto provedení, včetně Stauferových maznic k mazání čepů kyvných ramének, se vidlice montovala do roku 1960, než došlo k její drobné úpravě v rámci dohody o její unifikaci i pro konkurenční mopedy Stadion S 22.
Ukázka ze zkoušky motoru na brzdě - fotografie pro tisk, použitá v časopisu Czechoslovak Motor-review 1959
Dobová reklamní fotografie už sériového provedení Jawetty, pořízená v Praze 13 - Záběhlicích.
Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získána od Viktora Kreibicha.
Jeden z prvních barevných prospektů, vydaných n.p. Mototechna.
Šlo o jednolistý leták formátu A5, oboustranně tištěný na málo kvalitním dřevitém papíru. Na zadní straně se na něm objevil nápis Jawetta, provedený psacím písmem, který se později používal ve formě zlatého vodového obtisku na kolenní kryt exportních provedení. |