JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 175 - Villiers

První dvoutaktní motocykl Jawa, vyráběný v období let 1932 - 1933.

První "lidový" dvoutaktní motocykl Jawa
konstrukce G.W.Patchetta, vyráběný od roku 1932.

Angličan George William Patchett, technik a motocyklový závodník, působící v belgické motocyklové firmě F.N., byl angažován ing. Františkem Janečkem do funkce šéfkonstruktéra v době, kdy se továrna Jawa potýkala s neefektivní produkcí licenční kardanové Jawy 500 OHV ("Rumpál") a hrozilo zastavení motocyklové výroby. Patchett v této situaci navrhl lehký dvoutaktní "lidový" stroj a přesvědčil Janečka, že nejsnazším a nejrozumnějším řešením bude nakupovat do něj motory od známé anglické firmy Villiers a převodovky od další anglické firmy Albion.
Patchettovu prototypu, vystavenému na PVV, dal red. Jezdinský v časopisu Motor Revue přezdívku Patchettův prototyp (na tomto vyobrazení) byl poprvé představen na březnovém autosalonu Pražských výstavních veletrhů na jaře 1932. Ještě jen s lakovanou nádrží, expanzní komorou výfuku provedenou z plechu a výfukovou rourou bez tlumiče, přesto že v exposici Jawy byl upozaděn, setkal se s nečekaným zájmem. Ač ještě neběžela jeho výroba, přímo na PVV si jej objednalo (a zaplatilo) 70 zájemců!

Na výstavě objednané a předplacené stroje se k zákazníkům dostaly ale až v červnu, teprve po rozběhnutí sériové výroby.
Retušovaná fotografie z továrního propagačního alba (archiv Hošťálek) Tovární propagační snímek, zachycující stroje z první 500-kusové série 1932 před expedicí.
Traduje se, že G. W. Patchett byl nejen dobrý technik a závodník, ale i obchodník. Údajně si totiž domluvil nejen provizi u firmy Villiers z každého Jawě dodaného motoru, ale i provizi od firmy Jawa, za každý dovezený motor Villiers. Když to ing. Janeček zjistil, usoudil, že bude lépe motor si vyrábět sami a ještě v roce 1932 koupil licenci. Od roku 1933 už kupoval z Anglie pouze setrvačníková magneta, karburátory Villiers a anglické řetězy.
archiv Hošťálek Dobový snímek stroje model 1933, doplněného příplatkovým nosičem na zadním blatníku se sedlem pro spolujezdce, tzv. "kanadou" a zadními stupačkami.
Dnes rozhodně pozoruhodný oblečením jezdce v saku a s nezbytnou kravatou...
Po prototypovém provedení sběrače výfuku z plechu dostaly sériově vyráběné stroje sběrné expanzní koleno odlité z hliníku (tzv. "chobot"), na nějž ve spodní části navazovala krátká, nahoru ohnutá výfuková roura, doplněná placatým chromovaným tlumičem s "rybím ocasem".
Jawa 175 - model 1934 (už s hliníkovým sběračem Cena byla v roce 1934 snížena na 4.450,- Kč
Ukázka excelentně renovovaného stroje ze sbírky Petra Sojky.
Podle výrobního čísla jde o stroj vyrobený koncem roku 1933, ale prodaný až v roce 21934.
Technické údaje Jawa 175 Villiers z roku 1932:

Motor:
Jednoválcový tříkanálový dvoutakt
Výrobce: The Villiers Engineering Co.Ltd., Wolverhampton, England
Vrtání: Ø 57,2 mm
Zdvih: 67 mm
Obsah: 172,6 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,7
Maximální výkon: 5,5 ks při 3.750 ot./min. (3,6 kW)
Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: bronzová pouzdra
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: jednopáčkový Villiers na hliníkovém potrubí vlevo válce
Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Villiers 15W na pravém konci klikového hřídele
Spojka: jednolamelová, suchá
Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem
Převodovka: Albion, třírychlostní s ručním řazením dlouhou pákou
Sekundární převod: řetězem

Rám: sešroubovaný z ocelových odlitků a lisovaných plechových U profilů
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou
Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Pneu: 2,75 - 19"

Nádrž: podrámová o objemu 13 l

Brzdy: mechanické čelisťové
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm

Parametry:
Největší délka: 1.800 mm
Šířka (přes řidítka): 740 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.255 mm
Výška sedla nad zemí: 660 mm

Vlastní váha (bez paliva): 70 kg
Spotřeba: 3 - 3,5 l / 100 km
Max. rychlost: 80 km/hod.
Motory se sběrným hliníkovým kolenem ("chobotem") se v provozu ukázaly náchylné k přehřívání.
Koncem roku 1933 tedy továrna představila inovovaný model se dvěma koleny a dvěma tlumiči výfuků a zároveň začala obesílat majitele dříve prodaných strojů s nabídkou, že jim za příplatek provede ve firemním servisu výměnu původního výfuku za nové provedení. To samozřejmě obnášelo i výměnu vlastního válce.
Jedním z těch, kdo nabídku akceptovali, byl Juc. Josef Foit ze Soběslavi, který svou Jawu, zakoupenou v polovině roku 1933, nechal v roce 1934 novými výfuky vybavit...
... a Josef Foit se svou Jawou 175 jako jeden z nejstarších (74 let) účastníků Veteran Rallye Křivonoska v roce 1979 - tady se startovním číslem 4, pózující pro fotografii na českobudějovickém náměstí.
Snímek "Jawa a máma" z archivu Michala Čtrnáctého, podle poznávací značky už přemístěné na boky předního blatníku někdy ze začátku šedesátých let.
archiv Hoštálek Až do šedesátých let se prodávaly perníčky pro děti, zdobené barevnými papírovými nálepkami. Kromě tradičního Mikuláše a čerta to pro techničtěji zaměřené kluky byly i perníčky s motivy motocyklů, v tomto případě právě Jawy Villiers.