|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích FAVORIT - sidecary 2010 - Renovace motoru A.K.D. 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
LEONETTE 3-rychlostní malé motocyklyBrazilské malé motocykly firmy L.Herzog Industries,CA vyráběné s československými třírychlostními motory Jawa 50/05 z dvousedadlových Pionýrů 05.
Začátkem roku 1968 vznikl ve firmě L.Herzog Industries, která už řadu let předtím stavěla mopedy Leonette s motory Jawa 552, návrh nového typu malého motocyklu Leonette Flyer s třírychlostním motorem Jawa 05 a o rok později (1969) k němu přibyla verze Leonette Master M 20 s motorem Jawa 23 Mustang.
Dlužno opět říci, že stejně jako mopedy Leonette, i nové třírychlostní typy byly co do propracování a elegance stajně dobré, ne-li lepší, než jejich československé předlohy.
Fotografie "oskútrovaného" provedení Flyeru s chráničem kolem a shora zakrytým motorem, na níž pózuje modelka s psíkem, byla použita na tento barevný propagační leták.
Malý motocykl Leonette Flyer s motorem Jawa 05 v "oskútrované" úpravě s chrániči kolen, shora zakrytým motorem a bednou na náhradní díly byl dodáván pro silniční asistenční službu.
Je to neuvěřitelné, ale na malých motocyklech Leonette jezdila nejen brazilská vojenská policie, ale i speciální motorizované zdravotní oddíly Cruzaders.
Modelkou na tomto propagačním snímku modelu Leonette Mustang z roku 1969 byla Herzogova vlastní dcera.
Reklamní snímek velmi sportovně vyhlížejícího modelu Leonette Mustang M 20 Roadster Super Sport, prodávaného v roce 1970.
Malé motocykly Leonette s motory Jawa se vyráběly ale jen krátce. Úspěšnou a nadějně vypadající spolupráci totiž přerušila invaze Sovětských vojsk do Československa v srpnu 1968. Od chvíle, kdy se u nás „dočasně“ usídlila sovětská vojska a rozjela se „normalizační“ politika, obchod s Motokovem takřka přestal fungovat. Leon Herzog najednou neměl náhradní díly, přestávaly mu chodit objednané zásilky karburátorů, brzd, pístů a pístních kroužků, prostě na dodávky z Československa se už nedalo spoléhat.
Bylo to bohužel právě ve chvíli, kdy Leon Herzog zcela vážně uvažoval o dalším rozšíření výroby o další typy, do kterých chtěl montovat pětirychlostní motory Jawa 90 s rotačním šoupátkem z Považských strojární na Slovensku. Labutí písní značky Leonette tak zůstal dvousedadlový Mustang M 20, který se vyráběl ve třech variantách. Na snímku je v provedení "Roadster Sport" z roku 1971.
Kreativnost Herzogovy firmy dokazuje tento reklamní leták - například model Mustang M 20 bylo v roce 1969 možné dostat ve třech různých verzích:
Roadster Turismo Roadster Sport Roadster Super Sport Všechny měly tentýž motor Jawa 50 ccm o výkonu 4 ks / 6.500 ot./min., přičemž deklarovaný turistický, sportovní, nebo supersportovní charakter jim docela jednoduše dodávaly odlišné nádrže a různá provedení řidítek...
Firma sice pružně reagovala na nastupující světový trend chopperů, začátkem roku 1971 měla do výroby připravenou variantu Mustanga s vysokými řidítky a „sissy barem“, ale pro zastavení dodávek motorů z „normalizačního“ Československa už se tento prototyp do sériové výroby nedostal. Rok 1971 tak byl nejen pro mopedy, ale i pro malé motocykly s československými motory a značkou Leonette na nádrži rokem posledním.
Herzogovo podnikání se napříště začalo ubírat jiným směrem. S motocykly skončil (spolupráci s japonskou značkou Honda odmítl) a jeho firma L.Herzog Company se postupně stala největším dovozcem konstrukční oceli do Brazílie.
Značka Leonette se ale jako první brazilský výrobce mopedů a malých motocyklů natolik zapsala do povědomí jihoamerických motorkářů, že vznikla řada klubů, dodnes sdružujících majitele těchto strojů.
Na snímku je jeden z prvních...
Historie brazilských mopedů a malých motocyklů Leonette s československými motory Jawa 50 ccm definitivně skončila 21. ledna 2013, kdy v Rio de Janeiru zemřel ve věku 93 let jejich tvůrce, Leon Herzog.
Snímek, na kterém pózuje s jedním z dochovaných strojů Leonette je z roku 2009, těsně před dovršením jeho devadesátých narozenin... Zpracováno s použitím podkladů, poskytnutých Alexem Herzogem, synem zakladatele firmy L.Herzog Industries, Brasil a s významným zprostředkovatelským přispěním Jiřího Bartuše (www.motomagazin.cz). |