![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích ZETOR 25 - traktor JAWA 350 ccm typ 361 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
LAURIN & KLEMENT - motocykl typ B (T. B.)
První prodejní typ s motorem o 1 a 1/4 k.s.
Výrobce: LAURIN & KLEMENT, továrna velocipedů "Slavia", motorových kol a vozů MLADÁ BOLESLAV (KRÁL. ČESKÉ)
Technické údaje L&K T.B.:
Motor: čtyřtaktní stojatý jednoválec Vrtání: Zdvih: Obsah: 240 ccm Výkon: 1¾ ks (1,29 kW) Ventilový rozvod IOE (automatický sací ventil nad řízeným ventilem výfukovým) Pohon výfukové vačky: čelními ozubenými kolečky Klikový hřídel: dělený, s ojničním čepem vešroubovaným mezi setrvačníky Ložiska klikového hřídele: dvě bronzová pouzdra Ojniční ložisko: bronzové pouzdro Válec motoru: ze šedé litiny Píst: ze šedé litiny Pístní čep: plovoucí se zaslepenými čely bronzovými čočkami Hlava motoru: snímací ze šedé litiny Zapalování: odtrhové s nízkonapěťovým magnetem Karburátor: odpařovací nádrž s předehříváním Přenos síly na zadní kolo: plochým řemenem šíře 25 mm s napínací kladkou Mazání: skleněnou kapací olejničkou Brzda: pásová na náboji předního kola Kola: bicyklového typu, drátová s falcovými ráfky Pneu: 26 x 2,00 vysokotlaké falcové Rozvor: 1.320 mm Délka: 2.010 mm Šířka: 570 mm Výška: 1,120 mm Výška sedla od země: 970 mm Rychlost: až 40 km/hod. (dle velikosti řemenic) V padesátých letech měl režisér Alfréd Radok natáčet film "Dědeček automobil" podle legendární literární předlohy Adolfa Branalda, tak barrandovské ateliéry zakoupily několik dochovaných exemplářů motorových dvoukolek i automobilů, které byly následně k natáčení použity. Laurinka byla jedním z nich - viz její záběr z úvodu filmu, kdy u ní stojí herec Radovan Lukavský v roli Václava Klementa. Film se na plátnech kin objevil v roce 1956, tedy v době, kdy u nás fenomén "veteránismu" ve smyslu sběratelství historických vozidel ještě nebyl znám. Na snímku je při vykládání šťastně nabytého "pokladu"... Foto: Jana Heřmanová
... tady už s jakž-takž smontovaným strojem, ovšem v ne zcela originálním stavu.
Tato fotografie se pro Petra Hošťálka stala podnětem a předlohou k pérovce - "autoportrétu". Protože ve filmu musel jezdit, předělali jej filmaři místo plochého na klínový řemen. Další úpravou byly jiné ráfky kol, na které byly namontované pneu 2,25 - 26 z motorového kola Sachs, protože tehdy nebyla reálná možnost získat falcové pneumatiky původního rozměru. Také pedály a převodník byly použité z běžného jízdního kola. Foto: Jana Heřmanová Motor "ani neslíbil" a záhy bylo zjištěno, že Laurinka vyžaduje nejen repasi, ale pro zpojízdnění především zajištění funkčnosti zapalování a karburace. A k tomu přirozeně pár úprav pro uvedení do originálního stavu. Jak je ze snímku zřejmé, Hošťálek byl v té době ještě silný kuřák. Nezbytnou "startku" v zubech si neodpustil ani v okamžiku usilovného šlapání... Podnětem k zahájení renovačních prací a zpojízdňování se stala až výzva kolegy Libora Marčíka, který hodlal v létě 2012 vyrazit po 110 letech na trať Gordon-Bennettova poháru, tedy mezinárodní jízdy Paříž-Vídeň. Petr Hošťálek prohlásil, že si to s jeho strojem Rössler & Jauernig rozdá a pustil se do práce... více o renovaci zde: Kupodivu úzký řemen ani neklouže, jen hned při počátečních kilometrech se vytřásla matička, držící pohromadě tlumič výfuku... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- GALERIE: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Josef Seidel s tímto strojem podnikal poměrně dlouhé cesty po Šumavě, kdy fotografoval krajinu, obce, hospody i místní lidi. Tuto pohlednicovou kopii původní fotografie Josefa Seidela lze dnes běžně zakoupit jako suvenýr ve zrekonstruovaném "Museu Fotoatelier Seidel", CZ - 381 01 Český Krumlov, Linecká 272 (www.seidel.cz). |