JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

NSU 4 PS - 1923

Luxusní řemenový dvoucylindrák - původní článek pro ČMN od Petra Hošťálka

Je-li nesporné, že základem prvních motocyklů bylo jízdní kolo s přidaným motorem, pak se k umístění do jeho rámu jevil dvouválcový V motor jako nejideálnější. Není proto divu, že stroje s vidlicovým dvouválcem zkoušela stavět skoro každá významnější firma. Neckarsulmer Fahrzeugwerke A.-G., Neckarsulm nevyjímaje.
Logo NSU, používané ve dvacátých letech.
Původ představovaného motocyklu NSU 4 PS z roku 1923 spadá až do roku 1911, kdy se v německém Neckarsulmu poprvé objevil stroj této koncepce. Jeho základními rysy byl dvouválcový V motor s ventilovým rozvodem IOE (inlet over exhaust – což znamenalo sací ventil shora, umístěný nad ventilem výfukovým).
Tento motor byl vestavěn do plně odpérovaného rámu, kde přední vidlice měla krátká tlačná raménka, odpružená prostřednictvím pomocné vidlice spirálovým perem a zadní kolo mělo nezvykle nadčasové odpérování kyvné vidlice centrální pružinou pod sedlem. Přenos síly od motoru k zadnímu kolu obstarával klínový řemen a v řemenici motoru byl vestavěn dvoustupňový planetový převod.
NSU 4 PS, vyrobený v roce 1923. Tento stroj je exponátem Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Je v mimořádně původním stavu, bez jakýchkoliv replikových dílů a je plně pojízdný. Speciálním příslušenstvím je luxusní karbidový reflektor firmy Goertz, doplněný koncovou, rovněž karbidovou, lampičkou.
Dvouválec NSU se osvědčil v první světové válce jako tak zvaný „armádní model“ a tak nebyl důvod jeho koncepci zásadně měnit. Pouze motor se dočkal mírného zvětšení obsahu, z původní čtyřstovky na 498 ccm.
Označení 4 PS znamenalo čtyři koně, což ovšem byly koně daňové, ze kterých se majiteli stroje vyměřovala výše daňového poplatku.
Skutečný výkon motoru na brzdě byl 6,5 koně při 3.000 otáčkách za minutu a to postačovalo k dosažení maximální rychlosti až 80 km/hod.
NSU dobový prospekt
Dvourychlostní planetový převod se ovládal vodorovně uloženou pákou nad nádrží a znamenal pro jezdce značný luxus. Motocykl už nebylo potřeba rozbíhat, dal se pohodlně na místě našlápnout, nechat prohřát motor a pak s citem zatáhnout za páku a tím se na první stupeň rozjet, jako by stroj měl spojku. Následné řazení z jedničky na dvojku bylo tiché a plynulé, ani při nezkušenosti jezdce se nemohlo stát, že by jej provázel rachot zubů v rychlostní skříni a veškeré další úkony během jízdy už se omezovaly jen na plynovou páčku na pravé straně řidítek.
Symbolický obrázek z prospektu, mající evokovat snadnost rozjíždění z místa i třebas se spolujezdkyní na tandemu. A co se o planetové převodovce v řemenici motoru pravilo v reklamním prospektu?

NSU = Dvourychlostní převod s volnoběhem

Aby bylo možno měnit během jízdy převodový poměr, vybavili jsme jednoválcové modely 3 PS a dvouválcové modely 4 PS naším léta nejlépe osvědčeným dvourychlostním převodem, jehož konstrukce je průběžně nově vylepšována, takže dnes představuje nejpoužitelnější, nejjednodušší a provozně nejjistější způsob přenosu síly pro řemenový převod. Jednotlivé díly jsou vypracovány z nárokům odpovídajícího speciálního materiálu a ty z nich, které jsou podrobovány obzvláštním nárokům, jsou co nejsolidněji tvrzeny a broušeny.
Užitím zvláštního tvaru zubů byly zuby ozubených koleček a vnitřního ozubení významně zesíleny a zajišťují neslyšné vzájemné působení.
Průběžné pokusy ukázaly, že ani při nutné delší jízdě na nízký stupeň, např. ve stoupání nebo ve velkoměstském provozu, nedojde k poškození převodu.
Díky velkému úhlu opásání řemenic vyžaduje řemen menší napnutí, což znamená jeho menší opotřebení a delší životnost. Tak je dosaženo šikovné kombinace měny převodů s volnoběhem. Z tohoto důvodu je možno zapomenout na nějaké zvláštní napínací zařízení řemene.

Mazání dvourychlostního převodu uskutečňuje se samočinně zevnitř motoru. Prostřednictvím specielně provedeného sběracího prstence oleje s odpadovou rourou a vloženého filcového kroužku je celé zařízení olejotěsně uzavřeno. Uvnitř se otáčející díly, jako věnec s vnitřním ozubením a obal převodu s klínovou řemenicí jsou uloženy na kuličkách, takže kromě nepatrného opotřebení zaručují i vysokou účinnost a dlouhou životnost.

Zvlášť oblíbený a rozšířený je NSU - dvourychlostní převod pro dětsky snadné ovládání, které absolutně nevyžaduje žádné zvláštní učení a které každému laikovi okamžitě padne do ruky. Změna jednotlivých chodů uskutečňuje se jedinou, na horní rámové rouře sedící řadicí pákou, na jejíž horní ploše jsou číslicemi a ryskami zřetelně označené polohy jednotlivých stupňů.
Toto zařízení jezdci nejen umožňuje v obtížných terénních podmínkách redukovat převod z velkého na zhruba třetinový a tím zvýšit výkonnost motoru, ale i starším pánům dává možnost rozjet se bez námahy, sedě na sedle. Nahazování motoru uskutečňuje se dozadu účinkující startovací pákou s volnoběžkou, jejíž vhodný převod znamená hravě lehké ovládání.

Prospekt čtyřkoňového modelu NSU v německém jazyce z archivu Jihočeského motocyklového musea. Zastoupení těchto motocyklů pro moravský region měla brněnská firma Motocycles-Import, ing, Havranek - viz razítko, otištěné v pravém horním rohu. Překlad továrního prospektu:

NSU 4 PS - Dvouválcový motocykl

(skutečný výkon 5,75 koně) s řemenovým pohonem, vybavený dvourychlostním převodem s volnoběhem, startovacím zařízením, předním a zadním pérováním, expanzní brzdou, podlážkami.

Tento silný, rychlý model, oproti dosavadním provedením, se vyznačuje hlubokými zlepšeními a uspokojí nejen zkušeného sportsmena, nýbrž i turisticky zaměřeného jezdce, hledícího více na pohodlí a stoupavost do vrchu. K tomu je tento typ rád používán k dnes tak oblíbené jízdě se spolujezdcem. Právě díky použití dvoustupňového převodu s volnoběhem je možný snadný rozjezd sedě v sedle.
Rychlost jízdy se nechá regulovat od pěšího tempa až k nejvyššímu výkonu cca. 80 kilometrů za hodinu pouhou jedinou páčkou.
1 litr paliva stačí na zhruba 30 kilometrů, 1 litr oleje asi na 200 až 300 kilometrů jízdy.

1923 NSU 4 PS z Jihočeského motocyklového musea na jednom z výletů. Stroj má falcové balonové pneumatiky širšího rozměru 26 x 2,85, které se za příplatek montovaly místo původního rozměru 26 x 2,5.
Provedení

Rám:
Proti prasknutí zkoušený, z nejlepší ocelové roury s vnitřním zesílením, dole uzavřený. Lakování černé, lesklé díly niklovány. Široká zadní partie rámu pro lehké vyjímání zadního kola.
největší délka motocyklu 2160 mm; celková šířka 690 mm.

Zadní pérování:
Měkká, příjemná jízda, zvláště na špatných cestách. Nejvyšší bezpečnost jízdy i při mokrém počasí díky nízkému pohodlnému sedlu. Výška sedla 740 mm.

Přední vidlice:
Odpérovaná, se zesíleným sloupkem.

Kola:
Přední i zadní nába s axiálně seřizovatelnými ložisky s kuželovým stykem, s kuličkovými klecemi.
- Kola lze vyjmout po uvolnění osových matic.
- Pneumatiky 26 x 2,5.

Blatníky:
Široké a dlouhé; vpředu s bočními kryty a širokým lapačem bláta, zesílenými vzpěrami a číslovou tabulkou.

Podlážky:
Extra dlouhé, solidně upevněné; zároveň skýtající bezpečnou ochranu pro motor.

Brzdy:
Seřizovatelná expanzní brzda s lehce vyměnitelným obložením, ovládaná z řidítek; nožní brzda, působící na řemenici zadního kola.

Motor:
Dvouválcový, 63 mm vrtání, 80 mm zdvih; objem válců 498,75 ccm (daňové koně 1,9) s dvouřadovým F&S kuličkovým ložiskem na výstupní straně klikového hřídele. Moderní, solidní třibodové upevnění.

Sací ventily:
Mechanicky ovládané s vahadly a seřizovatelnými tyčkami. Vysoký výkon při nejrůznějších otáčkách.

Výfukové ventily:
Silně dimenzované, jednoduché seřizování nadzvedáků. Zvedání ventilů (dekompresor) uvnitř skříně rozvodových koleček, tudíž lehký přístup k výfukovým ventilům, seřizovatelným nadzvedákům a upevňovacím maticím válců.

Splynování:
Pallas=karburátor s předehřívačem, nastavitelný pro všechny pohonné látky. Škrcení plynu a míšení směsi se vzduchem jedinou páčkou z řidítek.

Zapalování:
Uzavřený zapalovací magnet (systém Bosch) s nastrkovacími kontakty, pracho- a vodotěsný, s nastavováním předstihu a vypínačem. Páčka nastavování předstihu na horní rámové rouře.

Startovací zařízení:
Našlapovací páka směrem dozadu, s volnoběžkou.

Regulace rychlosti:
Prostřednictvím škrcení karburátoru a přestavování předstihu zapalování.

Palivová nádrž:
Torpédového tvaru se solidním jehlovým kohoutem a velkými plnícími hrdly. Lakování tmavě zelené, lemované linkami. Obsah paliva cca 8 litrů, obsah oleje cca 3,3 litru.

Nastřikování
do spalovacích prostorů nad kotrolními kompresními kohouty.

Přenos síly:
Gumový klínový řemen nebo kožený klínový řemen šířky 7/8" (22 mm)

Převodový poměr:
5,3 : 1 normální při 325 mm průměru zadního klínového ráfku a 190 mm průměru motorové řemenice; na přání pro horský terén 5,8 : 1 při 350 mm nebo 6,1 : 1 při 370 mm průměru zadního klínového ráfku.

Mazání:
Mechanické, nastavitelnou olejovou pumpou, poháněnou od motoru, která dodává obvykle nutné množství oleje automaticky. Reservní = ruční olejovou pumpou.

Sedlo:
Zvláště široké a velké, měkce odpérované (Idealsattel).

Schránka na rámu:
Plechová, kromě etuí pro nářadí.

Nosič zavazadel
nad zadním kolem.

Zásobní schránky:
2 postranní z plechu.

Řidítka:
Široká, pohodlná a elegantní formy, s praktickými držátky.

Váha:
cca 105 kilogramů.





1923 NSU 4 PS z Jihočeského motocyklového musea - foto Hošťálek 1923 NSU 4 PS z Jihočeského motocyklového musea má ještě pásovou vnější zadní brzdu, na rozdíl od vyobrazení v dobovém prospektu, kde tentýž stroj již má brzdu expansní, bubnovou.
Technická data NSU model 4 PS
použitelná i pro testaci historického vozidla, jsou převzatá z knihy Petera Schneidera NSU Motorräder 1900-1966.
Motocykl NSU 4 PS byl osazen vertikálním karburátorem Pallas typ 0 LD 18, který byl do sacího hrdla upevněn našroubováním.
Karburátor byl masivní odlitek z mosazi, měl otočnou škrticí klapku automobilového typu, centrální plovákovou komoru a byl označen přinýtovaným štítkem.
Je s podivem, že ani v roce 2013, tedy po devadesáti letech (!), nejeví hřídelka škrticí klapky vůli...
Pohled na karburátor ze strany ovládání lankem plynu.
Ve spodní části karburátoru byla na sací hrdlo upevněna nálevkovitá násoska, otočená směrem k zadnímu válci. Pomocí ní motor nasával vzduch předehřátý teplem od žeber zadního válce.
Násoska byla provedena jako tenkostěnný mosazný odlitek, byla leskle niklovaná a na hrdlo karburátoru byla nastrčena a sevřena stahovacím šroubkem.
Generálky motoru, včetně složité opravy prasklého a neodborně svařeného předního válce, se stroj z Jihočeského motocyklového musea dočkal v roce 2010. Zvláštní zásluhu na tom měli pánové Jiří Musil z Č. Budějovice a ing. František Marek z Vimperka.
Tady při premiéře - prvním startu na Rallye Křivonoska v květnu 2010, za řidítky Petr Hošťálek.
foto ing. Karel Mika Snímek ze závěru veteránské jízdy "Loukotě a řemeny Jičín 2010", kdy se na jičínském letišti setkaly historické motocykly a automobily s letkou historických letadel. Tady už stroj chodil zcela spolehlivě, do Jičína přijel z domovských Jižních Čech po vlastní ose.
Na snímku autor tohoto článku s motocyklem NSU 4 PS z exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
foto Jan Křemeček Petr Hošťálek s motocyklem NSU 4 PS v plné jízdě na trati Kámen-Pacov při II.ročníku setkání motorových dvoukolek na hradě Kámen (foto: Jan Křemeček)
NSU 4 PS na trati Veteran Rallye Křivonoska v roce 2013.