|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION závodní silniční - 1960 SIDECARY - přehled výrobců ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
OPEL Olympia 1500 OHVMalý osobní vůz se samonosnou karoserií a výkonným čtyřválcovým motorem 1500 ccm OHV. Období výroby: 1938 - 1939. Výrobce: ADAM OPEL Aktiengesellschaft, Rüsselsheim am Main, Deutschland (Německo)
Opel Olympia 1500 OHV
byl vývojovým pokračováním původní Olympie z roku 1935 (tehdy ještě se spodovým motorem 1300 ccm SV), která byla mezi německými malým až středními vozy revoluční svou koncepcí samonosné celokovové karoserie. Karoserie vycházela ze stejného koncepru, jako u modelu Kadett, od nichž se lišila pouze lehce změněnými tvary blatníků a kapotou, která se celá zvedala vzhůru.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Opel Olympia 1500: Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 74 mm Obsah: 1.488 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 37 koní (27,21 kW) při 3.400 ot./min. Blok válců: vcelku s vrchní částí klikové skříně Hlava válců: snímací, ze šedé litiny Písty: z lehké slitiny Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Časování rozvodu: SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm Karburátor: jeden, spádový Opel, Lizence Carter Vzduchový filtr: s tlumičem sání a olejovou náplní Hlavní tryska: Hlavní vzdušník: Volnoběžná tryska: Volnoběžný vzdušník: Difuzér: Ø mm Doprava paliva: od vačky poháněnou membránovou AC pumpou Nádrž: 35 litrů v zádi vozu Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem Objem chadící vody: litrů Mazání: tlakové, oběžné, Olejové čerpadlo: zubové Obsah oleje v motoru: cca 4 litry Olejový filtr: Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji Zapalování: Bosch bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175) Baterie: 6V / 50 Ah Dynamo: 6V / 130 W Spouštěč: 0,4 ks Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány Převody: 1.stupeň - 1 : 3,91 2.stupeň - 1 : 2,47 3.stupeň - 1 : 1,49 se synchronem 4.stupeň - 1 : 1 se synchronem Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby Hnací náprava: zadní - pevná Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 4,56 Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry Přední osa: dělená, s pérovacími elementy Dubonnet Zadní osa: pevná, odpružená podélnými listovými péry Tlumiče pérování: pákové hydraulické Řízení: šnekem a segmentem, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: 16" ocelová dírovaná s 5-děrovým středem bez centráže Ráfky: 3,00 D x 16 Pneumatiky: 5,00 – 16 Rozvor: 2 430 mm Rozchod vpředu: 1 105 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Délka vozu (s nárazníky): 4 050 mm Šířka: 1 500 mm Výška: 1 520 mm Světlost: 200 mm Počet míst k sezení: 4 Váha zavazadel: 50 kg Vlastní váha: 896 kg Nejvyšší rychlost: 112 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 - 8,5 litru Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru Objem nádrže: 35 litrů v zádi vozu -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olympia platila v letech po druhé světové válce za supermoderní vůz. Díky svému "vrchovému" motoru 1500 ccm OHV byla velmi rychlá (přes 110 km/hod.), navíc byla dobře odpérovaná, takže není divu, že ji občas bylo vidět i na automobilových soutěžích.
Tenhle snímek je z Trutnovského závodu do vrchu, který se jel v roce 1947, kdy jezdec Evžen Malý ze Starého Města se svou Cabrio-Limousine Olympií dokázal zajet skvělé 2.místo...
Opel Olympia (4-dvéřový "sedan"), se kterým v letech 1948-9 jezdil Zdeněk Herejk z Liberce, nákupčí a zásobovač u tehdy ještě existujícího libereckého zastoupení švýcarských nákladních automobilů Saurer.
"Vymazlený" Opel Olympia Františka Knota, zkušeného pilota větroňů, především ale konstruktéra n.p. Motor-Jikov České Budějovice, za který jezdil jako soutěžní jezdec továrního týmu mopedů Stadion a v roce 1961 se stal mistrem republiky v terénních soutěžích (ve třídě do 100 ccm).
|