![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) FAVORIT - sidecary 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
OGAR Standard 1934 - 1937Výrobce: Autfit, Průmyslová akciová společnost v Praze, Strašnice 972 O tom, že se pražská firma Autfit (Machek a spol.), do té doby známá výrobou jízdních kol a součástek, pustí i do výroby motocyklů, bylo rozhodnuto v roce 1933. Výroba typu Ogar-Standard byla zahájena na základě licence (snad, není doloženo) belgické firmy F.N. (Fabrique Nationale d´Armes de Guerre), konkrétně podle dvoutaktního dvourychlostního motocyklu typu M-200. To byl lehký "lidový" stroj, vyráběný od roku 1932, kterým firma F.N. reagovala na celosvětovou krizi třicátých let. Konstruktérem Ogaru byl ing. František Bartuška, přičemž několik prvních zkušebních strojů Ogar mělo stejně jako F.N. ještě motor o obsahu "jen" 200 ccm. Ten se ale v našich kopcovitějších podmínkách ukázal jako příliš slabý pro provoz ve dvou, zejména ve spojení s jen dvěma rychlostmi. Takže byl obsah následně zvětšen na 250 ccm a to změnou původního vrtání z Ø 60 mm na Ø 68 mm (Belgičané upravili svůj původní model M-200 posléze stejně, ale až v roce 1935). Již první představení dvourychlostního Ogaru "Standard" na Pražském autosalonu 1934 bylo úspěchem. Časopis Motor-Revue o tom přinesl fotografii s komentářem: Motocykly Ogar 250 ccm, výrobek strašnické továrny Autfit, uvedly se dobře jak na autosaloně svým vzhledem, tak také 100% úspěchem v 1000 km soutěži - závodě. Dobrý začátek mají - a jistě se přičiní, aby i další vývoj byl vzestupný. Stroje, vystavené na autosalonu měly efektně chromovaná kola, modely z roku 1934 zatím ale byly bez svislé výztuhy zadního blatníku a nosiče, tedy bez možnosti montáže tandemového sedla. Neměly ani jakéhokoliv filtr sání nebo alespoň krycího víčko, což znamenalo častou obtíž vzniklou přisátím nohavice kalhot jezdce - ale byly to nejlevnější dvěstěpadesátky na našem trhu! Nabízeny byly za 5.350,- Kč, jen o 900,- Kč dráž, než Janečkova malá Jawa 175... O nových Ogarech, představených na autosalonu, referoval na stránkách Motor revue redaktor Jaroslav Jezdinský. je uspořádána přímo v prostoru klikové skříně. V principu jsou to po obou stranách kliky dva různé primární převody ozubenými koly, každý o jiném převodovém poměru. Jejich kola jsou ve stálém záběru, ale sílu z kliky na výstupní hřídel převodovky přenáší vždy jen jeden. Uprostřed výstupního hřídele převodovky je řadicí přesuvník, ovládaný vidličkou od řadicí páky. Přesuvník má tři polohy. V prostřední nezabírá do žádného kola, to je poloha neutrál. V levé krajní poloze propojuje s hřídelem větší kolo, to je jednička, která má převod 1 : 2,9. V pravé krajní poloze propojuje menší kolo, to je dvojka, která má poměr 1 : 1,64. Celek je mazán směsí, nasátou při sání do prostoru karteru. Doporučený poměr byl 1 : 25. Dlužno ovšem říci, že úplně stejný systém dvourychlostní převodovky v karteru měl už dávno předtím tento německý motocykl DKW typ ZM, vyráběný od roku 1924 v Zschopau. Na pravém vyčnívajícím konci převodového hřídele (tedy až za převodovkou) je nasazena spojka, která má tři lamely. Obložení je z třecího materiálu Ferodo a spojka je suchá.
1935
Ogar Standard, model 1935 - vyobrazení z příručky pro majitele stroje. Model 1935 dostal novou spojku (vlastní konstrukce "Autfit"), startovací páka se přestěhovala z původně pravé na levou stranu a na zadním blatníku se objevila zvenku přišroubovaná svislá vzpěra z ohnuté trubky. Stroje byly osazovány chromovanými tlumiči výfuku s rourovitým ukončením. Také tato spojka je suchá, obložená Ferodem, na rozdíl od staršího modelu má však šest lamel a centrální pružinu.
Technické údaje modelů 1934 - 1935
Motor: dvoutaktní, chlazený náporem vzduchu Typ: Standard Počet válců: 1 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 247 ccm Výkon: 8 ks (6 kW) Píst: z lehké alusilové slitiny, opatřený třemi kroužky Klikový hřídel: lisovaný ze tří dílů, uložený ve dvou válečkových ložiskách Ojniční ložisko: válečkové Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: Amal, dvoušoupátkový Čistič vzduchu: Zapalování: setrvačníkové Bosch Primární převod: dvěma páry ozubených kol v klikové skřínii, fungujícími jako dvoustupňová převodovka Převody: 1.stupeň - 1 : 1,64 2.stupeň - 1 : 2,90 Spojka 1934: třílamelová, suchá Spojka 1935: šestilamelová, suchá Starter: sklopnou nožní klikou Sekundární převod: řetězem 5´8" x 1/4" Rám: trubkový, dole uzavřený Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s centrální pružinou a třecím tlumičem pérování Tlumič řízení: na přání za příplatek (třecí, seřiditelný) Kola: 19" palcová, drátová, uložená na kuličkových ložiskách Ráfky: 2¼ " x 19" Pneumatiky: 3,00 - 19 Brzdy: čelisťové, vnitřní, obložené ferodovým obložením Nádrž: sedlová, o objemu asi 11 litrů, s gumovými nákolenicemi Světlo: Bosch 6 V/15 W, Ø paraboly 135 mm, tlumení světla sklápěním paraboly Rozvor: 1.270 mm Délka: 2.000 mm Šířka: 700 mm (přes řidítka) Výška sedla: 625 mm Vlastní váha: 100 kg Slovy výrobce: Výkonný motor blokové konstrukce, mohutná spojka, jednoduchá převodová skříň pouze se dvěma převody, jediný řetěz, osvědčený rám z kvalitních trubek, válečková a kuličková ložiska, Ogar-Standard, vyobrazení z dvoustranného letáku 1936, společného s modelem Ogar 4. Z vyobrazení je zřejmé, že modely 1936 dostaly nové tlumiče výfuku s rybinovitým ukončením. Oproti letáku je na tomto obrázku vidět například nový tvar růžice třecího tlumiče pérování po straně vidlice, nebo černě lakovaná kola. Barva olivově zelená, lesklé díly chromované. Chromované ráfky se zelenými proužky a zlatými linkami za příplatek Kč 120,-. Příplatky za zvláštní provedení a dodatečnou výbavu: Přepychové provedení, rám stříkán bronzovou světle zelenou barvou, ráfky celé chromované, rovněž tak díly, které jsou jinak černě smaltované, s chromovanými dráty a nábojemi, s tlumičem výkyvů ...................................................................Kč 450,- Tandemové sedlo samotné .....................................................................Kč 93,- Vzpěra tandemového sedla ....................................................................Kč 52,- Nosič zavazadel namísto vzpěry ..............................................................Kč 52,- Tandemové sedlo Canada s duší .............................................................Kč 105,- Duše pro Canadu .................................................................................. Kč 35,- Stupačky s gumou ................................................................................. Kč 38,- Rychloměr do 120 km ........................................................................... Kč 360,- Elektr. houkačka 4 Volt. s tlačítkem ........................................................Kč 150,- Montáž elektr. houkačky ....................................................................... Kč 28,- Suchý článek ......................................................................................... Kč 12,- Skříňka pro suchý článek ....................................................................... Kč 40,- Podtlaková houkačka včetně montáže ......................................................Kč 150,- Obal při zásilce drahou ........................................................................... Kč 45,- "Český motocykl v minulosti a v současnosti", která proběhla ve dnech 20.-23.března 2014 na půdě ČVUT Praha. |