JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OPEL Kadett Normal typ KJ 38


Kadett KJ 38 - provedení 1937. Inovace levného malého osobního vozu, vycházející z typu Opel Kadett 1937.
Období výroby: 1938 - 1940.

Výrobce:
ADAM OPEL Aktiengesellschaft, Rüsselsheim am Main, Deutschland (Německo)
Slovy prospektu:
1. Samonosná celoocelová karoserie: bezpečná, tvarově krásná a trvanlivá.
2. Velký zavazadlový prostor v kufru.
3. Olejové (kapalinové) brzdy umožňující rychlé a bezpečné brždění při dokonale vyváženém účinku všech čtyř kol.
4. 1,1 litrový čtyřválcový čtyřtaktní motor: pružný, bez vibrací a tichý.
5. Spádový Opel karburátor: zaručující rychlý start a hospodárnou spotřebu.
6. Kompletní výzbroj Bosch.
7. Doprava paliva membránovou pumpou z vzadu uložené nádrže.
8. Rozměrný vnitřní prostor.
9. Přestavitelná přední sedadla. Zadní sedadla s pohodlnými opěrkami loktů.
10. Bohaté místo pro čtyři osoby.
11. Nejvyšší rychlost: 98 km/hod. měřená, trvalá na dálnici 85 km/hod.
Tento "spoře vybavený" vůz naběhnul do výroby pod typovým označení Opel Kadett Normal-Limousine Serie KJ 38 od prosince 1937.
Měl to být vůz vyloženě lidový, továrna počítala s tím, že by měl nahradit nejmenší vyráběný typ Opel P4, se kterým měl stejný motor a nápravy.
V roce 1938 se oba tyto typy vyráběly současně, problém byl v tom, že zatímco Opel P4 se dal koupit jako 2-dvéřová Limousina za 1.450,- říšských marek, Kadett Normal stál 1.800,- říšských marek, což byl dost velký rozdíl. Zákazníci tento nepoměr nebyli ochotni akceptovat a tak Kadett Normal, ačkoliv se vyráběl až do roku 1940, byl na trhu ve skutečnosti propadákem. Zajímavé ovšem bylo, že v mírně vylepšeném a luxusněji vybaveném provedení se přitom jako Opel Kadett Spezial Serie K 38 prodával za mnohem vyšší cenu 2.100,- říšských marek docela dobře!
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválec SV
Vrtání: Ø 67,5 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 074 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 23 ks při 3 400 ot./min. (3.540 ot./min.)
Písty: z lehké slitiny Alusil
Ojnice: podélně vrtané
Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s horní částí karteru
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Časování:
sání otevírá 5° před horní úvratí
sání zavírá 39° po spodní uvrati
výfuk otevírá 50° před spodní úvratí
výfuk zavírá 6°po horní uvati

Karburátor: spádový Opel, licence Carter se spořičem a akcelerační pumpičkou
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s vodní pumpou a ventilátorem za chladičem
Obsah chladiče: 6,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 3,2 litrů ve vaně motoru
Olejové čerpadlo: zubové
Olejový filtr: A.C.
Zapalování: 6V Bosch, bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu
Předstih: 45°před horní úvratí
Rozsah automatického předstihu: 32°
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Baterie: 6 V/62,5 Ah v motorovém prostoru
Rozdělovač: Bosch VE 4
Zapalovací cívka: Bosch TE 6/3
Svíčky: Bosch W 145 T1; Beru K 145 b 1/14
Dynamo: Bosch DE 6 (16-18 A) - 6 V/90 W
Starter: Bosch CG 0,6/6 (0,6 PS)

Spojka: jednolamelová suchá
Převodovka: Opel, 3-rychlostní s nehlučným ozubením, v bloku s motorem
Řazení: přímé, uprostřed vozu
Převody: 1.stupeň - 1 : 3,56
2.stupeň - 1 : 1,73
3.stupeň - 1 : 1,0
Zpátečka - 1 : 4,44
Náplň oleje v převodovce: 0,35 litru

Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 5,143
Náplň oleje v rozvodovce: 0,9 litru

Podvozek: samonosná ocelová karoserie
Přední náprava: pevná, na podélných listových pérech, doplněných olejovými tlumiči
Zadní pérování: podélnými listovými péry s olejovými tlumiči
Řízení: šnekem a segmentem, převod 1 : 15, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická systém Opel, působící na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami

Kola: plné ocelové disky, upevněné čtyřmi šrouby s malou roztečí
Ráfky: prohloubené 3,00 D x 16"
Pneumatiky: 4,50 – 16
Tlak vpředu: 1,6 atü
Tlak vzadu: 2,0 atü

Rozvor: 2 337 mm
Rozchod vpředu: 1 110 mm
Rozchod vzadu: 1 168 mm

Délka vozu: 3 710 mm
Šířka: 1 375 mm
Výška: 1 550 mm
Světlost: 190 mm
Nejmenší průměr otáčení: 12,2 m vlevo, 11,7 m vpravo

Vlastní váha zavřeného vozu: 755 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1 125 kg
Nejvyšší rychlost: 98 km / hod.
Dovolená trvalá rychlost (na dálnici): 85 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 8 - 9 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Objem nádrže: 31 litrů (v zádi vozu)

Spotřeba při trvalé rychlosti 50 km/h: 7,0 litru
Spotřeba při trvalé rychlosti 70 km/h: 8,7 litru
Spotřeba při 68 km/h průměru: 9,0 litru

Cena: 1.800,- RM (říšských marek)
Osazení karburátoru:
Typ: 2 551 988
Difuzor: Ø 19 mm
Hlavní tryska: 50
Jehla částečného zatížení: Nr. 647
Poloha plováku: 12 mm
Volnoběžná tryska: 0,70
Voloběžný vzdušník: 36
Jehlový ventil: Ø 1,55 mm
Tryska akcelerační pumpičky: 50
Tryska plného zatížení: 38
Poloha jehly: 200
Obálka prospektu 1938 s novým logem firmy Opel ve stylu vzducholodí Zeppelin. Výtvarně velmi zdařilá obálka prospektu s působivou tváří modelu KJ 38.
Opel Kadett Normal-Limousine KJ 38 v provedení z roku 1939. Charakteristika typu KJ 38 Normal Limousine:

Vůz se dělal pouze v dvoudvéřovém provedení a neměl ani přední, ani zadní nárazník.
Maska vozu neměla v základním provedení vodorovné leštěné lišty, ty byly pouze za příplatek.
Také na bocích karoserie nebyly vodorovné ozdobné lišty.
Trojúhelníková okénka v předních dveřích nebyla vyklápěcí.
V základním provedení měl vůz jen jeden stírač před řidičem, druhý stírač před spolujezdcem se montoval pouze za příplatek.
Na první pohled se od ostatních luxusnějších Kadettů lišil disky kol, upevněnými jen čtyřmi šrouby o malé rozteči a bez poklic. Středy kol byly ozdobené kruhovou linkou. Poklice bylo možné dokoupit za příplatek.
Čtyřšroubová kola souvisela s odlišnou přední nápravou, která u tohoto levného provedení byla pevná, zavěšená na listových pérech.
Zavěšení předního kola na pevné přední nápravě vozu Opel Kadett Normal-Limousine série KJ 38.
Nápravnice byla kovaná a do samonosné karoserie zavěšená na podélných listových pérech. Na výkovku nápravy je vidět nálitek, do kterého je zašroubované oko, spojené s táhlem pákového olejového tlumiče pérování.
Palubní deska vozů Opel Kadett
Karburátor:

Typ: 2 551 988 spádový, výrobek Opel
Difuzor: Ø 19 mm
Hlavní tryska: 50
Jehla částečného zatížení: Nr. 647
Výška plováku: 12 mm
Volnoběžná tryska: 0,70
Volnoběžný vzdušník: 36
Plovákový ventil: Ø 1,55 mm
Tryska akcelerační pumpy: 50
Tryska plného zatížení: 38
Varianty vozu Opel Kadett z prospektu v holandštině - typ Normal Limousine KJ 38 zcela nahoře.
Mimořádně zajímavá je tato tovární fotografie prototypu Opel Kadett z roku 1937 v provedení dvousedadlový Roadster-Cabriolet.
Zajímavá zejména proto, že továrna tento prototyp provedla nikoliv v provedení Spezial, jak by se dalo čekat, ale na bázi levného modelu KJ 38 Normal, který měl přední osu ještě na listových pérech a čtyřšroubové disky kol.
Další zajímavostí je použití nikoliv poklic, nýbrž plechových krytek nábojů kol, přichycených pod kolové šrouby a také to, že vůz nemá spouštěcí okna ve dveřích, ale jen plachtové připínací bočnice, se všitými okénky z celuloidu.
Opel Kadett Normal-Limousine série KJ 38 v Rusku.