|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" OGAR 350 (Jawa) - 1948 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
OPEL Kadett Spezial typ K 38
Malý osobní vůz se samonosnou karoserií.
Období výroby: 1938 - 1940. Výrobce: ADAM OPEL Aktiengesellschaft, Rüsselsheim am Main, Deutschland (Německo)
1. OPEL-Synchron-Federung
2. OPEL - bezprůvanové větrání. 3. Samonosná celoocelová karoserie. 4. 1,1 litrový čtyřválcový čtyřtaktní motor: pružný, bez vibrací a tichý. 5. Olejové (kapalinové) brzdy umožňující rychlé a bezpečné brždění při dokonale vyváženém účinku všech čtyř kol. 6. Kompletní výzbroj Bosch. 7. Pečlivě vybavený vnitřní prostor, nabízející bohatý prostor pro čtyři osoby. 8. Nejvyšší rychlost: 98 km/hod. měřená, trvalá na dálnici 85 km/hod.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje: Motor: řadový čtyřválec SV Vrtání: Ø 67,5 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 074 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 23 ks při 3 400 ot./min. Písty: z lehké slitiny Alusil Ojnice: podélně vrtané Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s horní částí karteru Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Karburátor: spádový Opel, licence Carter se spořičem a akcelerační pumpičkou Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s vodní pumpou a ventilátorem za chladičem Obsah chladiče: 6,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 3,2 litrů ve vaně motoru Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: 6V Bosch, bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu Baterie: 6 V/62,5 Ah v motorovém prostoru Dynamo: Bosch 6 V/90 W Starter: Bosch 0,6 PS Spojka: jednolamelová suchá Převodovka: 3-rychlostní s nehlučným ozubením, v bloku s motorem Řazení: přímé, uprostřed vozu Převody: 1.stupeň - 1 : 3,56 2.stupeň - 1 : 1,73 3.stupeň - 1 : 1,0 Zpátečka - 1 : 4,44 Hnací náprava: zadní - pevná Převod zadní nápravy: 1 : 5,143 Podvozek: samonosná ocelová karoserie Přední náprava: nezávisle pérování Opel Synchronfederung (systém Dubonnet) Řízení: šnekem a segmentem, převod 1 : 15, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická systém Opel, působící na všechna kola Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami Kola: plné ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", upevněná pěti šrouby Pneumatiky: 4,50 – 16 Rozvor: 2 337 mm Rozchod vpředu: 1 110 mm Rozchod vzadu: 1 168 mm Délka vozu: 3 770 mm Šířka: 1 375 mm Výška: 1 550 mm Nejmenší průměr otáčení: 11,5 m vlevo, 11,3 m vpravo Vlastní váha zavřeného vozu: 775 kg Nejvyšší přípustná váha: 1 145 kg Nejvyšší rychlost: 98 km / hod. Dovolená trvalá rychlost (na dálnici): 85 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 l Objem nádrže: 31 litrů (v zádi vozu) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Ceny: Limousine 2-dvéřová ......................2.100,- RM (říšských marek) Limousine 4- dvéřová ..................... 2.350,- RM Cabrio-Limousine 2-dvéřová ........... 2.150,- RM ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kadett Spezial se dělal ve třech verzích - jako dvoudvéřová limuzína, dvoudvéřový polokabriolet a jako limuzína čtyřdvéřová.
Takhle byl nabízen v holandském prospektu.
Opel Kadett Spezial K 38 ve čtyřdvéřovém provedení a jeho základní rozměry.
Tato verze se, po ukořistění výrobní linky Sovětskou armádou v roce 1945 v Opelových závodech a jejím následném převezení do Moskvy, stala základem pro poválečnou produkci prvního sovětského malolitrážního automobilu Moskvič 400.
Opel Kadett Spezial K 38 v provedení Kabrio-Limousine se shrnovací střechou na továrním snímku, uveřejněném v únorovém čísle časopisu Motor und Sport k Berlínskému autosalonu 1939.
Karburátor:
Typ: 2 551 988 spádový, výrobek Opel Difuzor: Ø 19 mm Hlavní tryska: 50 Jehla částečného zatížení: Nr. 647 Výška plováku: 12 mm Volnoběžná tryska: 0,70 Volnoběžný vzdušník: 36 Plovákový ventil: Ø 1,55 mm Tryska akcelerační pumpy: 50 Tryska plného zatížení: 38
Nezávislé pérování přední nápravy Opel-Synchron-Federung (systém Dubonnet) mělo na koncích pevné nápravnice otočně uložené jednotky, kde každé kolo bylo zavěšené na hlavním (horním) a pomocném (spodním) plechovém raménku pérování. Spirálové pružiny byly uložené uvnitř vodorovných pouzder spolu s integrovanými hydraulickými tlumiči.
Brzdy byly jednookruhové hydraulické (bez posilovače), na snímku je zřetelně vidět světlá brzdová hadice vedoucí ke štítu brzdy. Vyobrazení je z továrního prospektu.
Opel Kadett byl jedním z mála osobních vozů, které se směly vyrábět v Německu i za války a byl Wehrmachtem hojně používán. Na tomto snímku z východní fronty v zimě 1944 je zachycen při opravě defektu předního kola...
Cabrio-limousine Opel Kadett model K 37 ve službách Wehrmachtu. Vůz má vzadu stíněné odstupové světlo Notek místo původní oválné Stop lampy a na pásovinou vyztuženém kufru přidanou klec na zavazadla.
Čtyřdvéřový Opel Kadett Spezial za Protektorátu přistavený k opravě na dvoře českobudějovického Aero-Service pana Pártla. Vůz má originální dečku chladiče a podle civilní německé registrační značky je z okresu Thüringen.
(foto z archivu J. Pártla)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V poválečných letech jezdilo u nás Opelů Kadett v běžném provozu hodně - dvě ukázky z šedesátých let jsou z libereckých ulic (foto Hošťálek).
Českobudějovický automechanik Jiří Musil se svým vozem Opel Kadett v šedesátých letech. Měl ho ve vynikajícím technickém stavu, i když, jak říkal, motor už byl tolikrát převrtán, že měl místo původních 1.074 snad skoro 1.400 ccm. A tedy jezdil opravdu pořádně, zvlášť, když mu Jirka po nějakém čase namontoval čtyřrychlostní převodovku...
(foto z archivu Jiřího Musila)
Další pečlivě udržovaný Kadett, který jezdil v Českých Budějovicích v šedesátých letech. Patřil Lojzovi Papáčkovi, vynikajícímu technikovi a konstruktérovi různých jednoúčelových strojů v n.p. Motor-Jikov, který byl mimo jiné i velký fanda do všeho, co létalo.
Opel Kadett K38 Marcela Mareše, technika Vývoje Motor-Jikov, na výletě s dámou za volantem. V tu dobu ještě měl tmavý nátěr, espézetku začínající písmeny OK a původní ručičkové směrovky v bocích karoserie...
... a tady tentýž vůz (OK-11-70) Marcela Mareše, čekající v garáži v Českých Budějovicích na svou modernizaci a nový lak.
Šedesátá léta:
Opel Kadett Spezial K38 Marcela Mareše, technika Vývoje Motor-Jikov jednak se sedanem Škoda 1201 pod jihočeskou Kletí, jednak na společném výletě s Wartburgem 311. To už byl v novém světlejším nátěru, měl číslo začínající na CB a také blinkry a sdružená koncová světla z R4CV místo původních ručičkových směrovek.
Opel Kadett Special K 38 již jako historické vozidlo renovovaná 2-dvéřová limuzína.
Světlá šedozelená barva byla jedním ze standardně nabízených odstínů lakování v sezóně 1938-1939. |