|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
19.3.2024 Š - ŠKODA 420 P (Popular) Š - ŠKODA 420 Rapid Č - ČEZETA - skútr (prototypy a vývoj) |
|
PRAGA 500 ccm typ BD
Jednoválcový čtyřtaktní motocykl konstrukce J. F. Kocha, vyráběný automobilním oddělením Praga, patřícím firmě
Českomoravská-Kolben-Daněk a. s., Praha
Fotografie z časopisu Motor Revue s textem:
"Praga obšťastnila tisíce motocyklistů kvalitními stroji. Na obrázku Stromer a Uher, kteří na stroji Praga 500 ccm ujeli přes 100.000 km křížem krážem Afrikou."
Firemní reklamní fotografie nového stroje Praga 500 BD s originálním továrním sidecarem, pořízená v karlínských ulicích.
Ing. Karel Mika v okamžiku, kdy "právě vyženil" krásný motocykl Praga BD s luxusním sidecarem Tlustoš...
Motocykl Praga BD se sidecarem Tlustoš ing. Miky z Českých Budějovic.
Tady ale v kresbě Petra Hošťálka, v sedle ještě s původním majitelem, tchánem ing. Miky.
Ve velmi původním dochovaném stavu motocykl ing. Miky z Českých Budějovic, který byl nedlouho po prodání "dovybaven" zakázkovým sidecarem TAP od firmy Adolf Tlustoš, Praha, Kbely.
Na boku sidecaru je dobře patrné krásně dochované (ručně malované) logo firmy TAP.
Pan Tlustoš, výrobce sidecarů TAP, byl nesmírně precizní technik s vyhraněným estetickým pohledem a smyslem pro detail. Takže když už svůj luxusní sidecar udělal s elegantně dozadu protaženým blatníkem (viz předchozí pohled), nedalo mu to a zákazníkovi předělal původní koncový díl zadního blatníku na motocyklu tak, aby korespondoval s tvarem blatníku sidecaru.
A samozřejmě jej ve stejném duchu i nalakoval.
Technický popis:
Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt v bloku s převodovkou Vrtání: Ø 84 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 499 ccm Kompresní poměr: 1 : 4,7 Maximální výkon: 15 ks Ventilový rozvod: 2 x OHC Náhon vačky: svislým královským hřídelem Píst: z lehké hliníkové slitiny, s prohloubeným dnem Počet pístních kroužků: 3 Ojniční ložisko: válečkové Mazání: oběžné s olejovou náplní v karteru motoru Karburátor: Binks, dvoušoupátkový Zapalování: dynamomagnetem Bosch Řízení předstihu: levou otočnou rukojetí Elektrická výzbroj: 6V, Bosch Primární převod: čelními ozubenými koly se šikmým ozubením Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Převodovka: třírychlostní v bloku s motorem Řazení: ruční, pákou po pravé straně nádrže Sekundární převod: válečkovým řetězem 3/8" x 3/8" (orig. Renold) Rám: dvojitý trubkový, ve spodní části uzavřený, letovaný do mufen Přední vidlice: trubková, odpérovaná centrální spirálovou pružinou Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný Řidítka: dle přání cestovní či sportovní, s otočnými rukojeťmi Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný Kola: 19", drátová, vzájemně vyměnitelná Pneumatiky: 3,50 - 19 (26x3,5") na přání 4,00 - 19 (27x4") Brzdy: čelisťové bubnové, vpředu i vzadu stejného průměru Obsah nádrže: 10 litrů
Standardní výbava motocyklu (dle prospektu):
Elektrické osvětlení Bosch, zahrnující přední reflektor s dvouvláknovou žárovkou Bilux, přepínanou mechanickým (bowdenem) přepínačem na řidítkách a zadní číslovou svítilnu Ruční houkačka Hustilka Técalemitová maznice Nářadí v obalu z nepromokavého plátna
Kochova konstrukce dvouvačkové hlavy byla sice technicky progresivní a pokroková, ale výrobně velmi složitá a drahá. Zároveň i neúčelná, protože celkové pojetí stroje, vyráběného automobilním oddělením Českomoravské Kolben - Daněk, mělo představovat motocykl cestovní se zaměřením i pro čs. předmnichovskou armádu nebo státní instituce (poštovní službu a pod.). A pro tyto účely byl 2x OHC motor v podstatě nesmyslný a zbytečně luxusní.
Takže logickým vývojovým pokračováním bylo zjednodušení na OHC hlavu, ale pouze s jedním vačkovým hřídelem. Tohoto provedení se ale vyrobilo jen několik kusů...
Jednovačkové provedení motocyklu Praga BD - na snímku exponát ze sbírky ing. Holcmana v Lesné u Znojma.
Praga BD s adaptovaným levostranným sidecarem ČZ (licence Stoye), s níž jezdila rodina Brutarových.
Snímek je z archivu Jarky Brutarové. |