JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

PHÄNOMEN typ "Bob" 98 ccm (Sachs Motor)


foto: Hošťálek
Motorové kolo s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.
Výrobce:
Phänomen-Werke Gustav Hiller A.G., Zittau (Sachsen), Deutschland
Motor je upevněn třemi objímkami způsobem, který nepřenáší vibrace do rámu. Kvůli napínání hnacího řetězu není nutné motor naklápěti, řetěz se snadno napíná pomocí excentrů na obou stranách zadní osy (po mírném uvolnění matek zadní osy).
Zadní kolo dá se snadno vyjmouti uvolněním matic, posunutím kupředu a vypadnutím z patek rámu směrem dolů (díky praktické úpravě zadní části rámu dle soustavy Phänomen).
Natáčivým šlapacím ložiskem je šlapací řetěz seřiditelný bez námahy a aniž se tím mění napnutí hnacího řetězu od motoru. Stačí jen uvolnit matku "A", pootáčením stavěcího kotouče "B" doleva nebo doprava nastavit správné napnutí řetězu a následně znovu utáhnout matici "A".
Výkyvná vidlice PHÄNOMEN ze speciálního kovu,
technický pokrok velkého významu (Přihlášeno ku patentování). Znamenité pérování v obou pracovních směrech - nejúčinnější vnitřní tlumení. Žádné klouby, žádné pohyblivé svorníky nebo vřetena, takže je zajištěna úplně bezhlučná práce a mizivé opotřebení, což zaručuje dlouholetou trvanlivost, jsou to nedostižné přednosti výkyvné vidlice PHÄNOMEN ze speciálního kovu. Tato vidlice se vyznačuje jednoduchou a důmyslnou konstrukcí, technicky ladným tvarem, je prosta opotřebení, dokonale pružná na každé jízdní dráze, zkrátka je ideálem pružné vidlice pro motorová kola.
foto: Hošťálek foto: Hošťálek
Mimořádně dochovaný exemplář pánského provedení Phänomen Bob má ve své sbírce Jan Čejchan, vydavatel časopisu Motoxpress, tady na snímcích z prvního srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, který se konal v Horní Radouni 2015.
foto: Hošťálek foto: Hošťálek
Dalším, u nás mimořádně dochovaným exemplářem pánského provedení je Phänomen Bob pana Jana Tomšů.
Rovněž tyto snímky jsou z prvního srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, který se konal v Horní Radouni 2015.
foto: Martin Kordina sen. Majitelem tohoto exempláře z roku 1939 byl pan Tobias Kreutz, Schwarzheide, DDR.
Phänomen Bob byl nabízen i v dámské verzi jako model BOB 30.
Lišil se především dámským prohloubeným rámem, který měl usnadnit nastupování zejména v sukni, dále štíhlejší a šikmo montovanou nádrží a kratším tlumičem výfuku.
Podle prospektu se prodával
buď bez osvětlení za 339,- Říšských marek
nebo s osvětlením za 345,- Říšských marek.
Dámský typ Phänomen Bob 30 byl v české verzi prospektu nabízen s tímto textem:
"PHÄNOMEN - BOB 30 se vyznačuje velmi snadnou obsluhou a levným provozem. Technické provedení odpovídá popsané konstrukci pánského motorového kola PHÄNOMEN - BOB, ale horní rámová trubka je hluboko prohnuta za účelem snadného nasedání a sedlovitá nádržka štíhlého tvaru o obsahu 5,6 litrů jest uložena šikmo. Váha stroje 58 kg, největší rychlost asi 50 km/hod. Za příslušný doplatek dodává se PHÄNOMEN - BOB 30 se stejnou přídavnou výzbrojí jako model pánský."