JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PREMIER - pánská jízdní kola


Výrobce:
PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha - Cheb.

Pánské cestovní kolo "PREMIER" Vzor 10.
Premier Logo černé Původně anglická firma, jejíž původ sahá až do roku 1875, kdy se pánové Hillmann, Herbert a Cooper domluvili na založení společnosti
Hillmann, Herbert & Cooper Ltd., Coventry.
Výrobní náplní se stala jízdní kola a firma byla následně přejmenována na
Premier Cycle Co., Ltd., Read Street, Coventry.
Firma rychle expandovala a již roce 1910 založila sesterský podnik v německém Norimberku
Premierwerke AG., Fahrrad & Maschinenfabrik Nürnberg, ten však byl po pouhých třech letech, těsně před vypuknutím první světové války, přesídlen do rakousko-uherského pohraničního Chebu (Eger), kde dostal jméno
Premier Fahrrad & Maschinenfabriks AG., Eger.
Tady se rozběhla sériová výroba jízdních kol a následně i motocyklů.
Po vzniku samostatného Československa dostal podnik český název
PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha-Cheb.
Výrobním programem byla hlavně jízdní kola, ve třicátých letech pak i výroba motocyklů dle původního anglického vzoru, která ale s nástupem dvoutaktních motocyklů v Evropě zanikla.
V letech těsně před druhou světovou válkou byl široký program vyráběných jízdních kol doplněn i o motorová kola s nakupovanými motory Fichtel & Sachs 76 ccm a následně i 98 ccm.
PREMIER Vzor 11 Pánské polobalonové kolo "PREMIER" Vzor 11.
Vpředu vybaveno bubnovou brzdou v chromovaném provedení.
Pánské zvlášť silné cestovní kolo "PREMIER" Vzor 10 S.
Luxusní pánské balonové kolo "PREMIER" Vzor 24.

Vyobrazené provedení mělo tlačnou přední brzdu a balonové pláště rozměru 26 x 2.
Na přání ale mohl zákazník dostat tento model také s přední brzdou bubnovou a superbalonovými plášti rozměru 26 x 2,125 což mám doloženo od pana řídícího učitele Julia Herejka ze Staré Boleslavi (mého dědečka), který si takové kolo v roce 1936 koupil. Kolo bylo modré, zdobené béžovými žíhanými šípy, mělo chromované blatníky s mnoha barevnými linkami a červené Baťovy pneumatiky.
PREMIER Vzor 50 Lidové pánské cestovní kolo "PREMIER" Vzor 50.
PREMIER Vzor 50 S Štítek s chráněnou značkou
Zesílené lidové pánské kolo "PREMIER" Vzor 50 S, nabízené pod zaregistrovanou prodejní značkou "Mont Blanc".
V tomto provedení se od ostatních pánských kol Premier toto kolo lišilo jiným typovým štítkem na hlavě rámu (viz vyobrazení) a jiným provedením převodníku.
PREMIER Vzor 110 Pánské cestovní kolo "PREMIER" Specielní vzor 110.
PREMIER Vzor Komfort Štítek s chráněnou značkou
Zvlášť silné pánské cestovní kolo "PREMIER" Specielního vzoru, nabízené pod zaregistrovanou značkou "Komfort".
V tomto provedení se od ostatních pánských kol Premier toto kolo lišilo jiným typovým štítkem na hlavě rámu (viz vyobrazení) a jiným provedením převodníku.
PREMIER Specielní vzor 111 Polobalonové pánské kolo "PREMIER", specielní vzor 111 s přední bubnovou brzdou.
PREMIER Vzor 90 Pánské balonové cestovní kolo "PREMIER", lidový vzor 90.
Firma Premier Works měla zaregistrované některé další značky, pod kterými svoje kola prodávala. To obvykle znamenalo odlišný štítek na hlavě rámu a někdy i odlišný převodník (tác). Na obrázku z Almanachu firmy Premier jsou zobrazené štítky těchto chráněných značek.