![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
| exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
|
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 AERO - MINOR PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949
Poslední aktualizace:
16.11.2025 Tiskové zprávy - 1. jízda historických užitkových vozidel - Písek 1987 14.11.2025 S - STEYR - nákladní typy 150 a 250 S - STEYR 55 |
|
STADION S 12Myšlenka se objevila koncem roku 1958 a oficielní název zněl "moped ve zlepšeném provedení".
Oproti standardnímu provedení S 11 měl být moped S 12 ve zlepšeném provedení vybaven kapotovanými řidítky se zabudovaným světlometem, přepínačem dálkových a klopených světel a na reflektor navazujícím krytem bowdenů. Součástí výbavy měl být i elektrický klakson (bzučák) na střídavý proud 6 V.
Motor měl být opatřen tlumičem sání a původní tlumič výfuku s trubičkou do boku měl nahradit nový, účinnější, tlumič doutníkového tvaru. Tyto skutečnosti se objevily v exportním katalogu a návodu k obsluze pro mopedy Stadion, vydaném PZO Motokovu pro rok 1959 v ruské, německé anglické a francouzské verzi. "Kapotovaná řidítka byla ze dvou polovin z plechu, celkem se vyrobila v pouhých pětadvaceti kusech. Bylo to zadáno učňům, mezi které jsem tehdy patřil. Měli jsme na to přípravek, tvrdé dřevěné kopyto, na kterém se plech klepal a stahoval do příslušného tvaru a pak ve švu svařoval." Řidítka měla být doplněna svislým plechovým krytem bowdenů, který ve spodní části navazoval na pouzdro reflektoru a ve spodní dosedal přes gumovou lemovku na hřbet blatníku.
Ukázka, jak byl proveden filtr s tlumičem sání v prostoru pravého víka motoru - fotografie prototypového provedení ze zkušebního protokolu.
Zůstalo ale jen u několika zkušebních vzorků, do sériové výrovy se toto řešení nikdy nedostalo.
Záměr sériové výroby "mopedu ve zlepšeném provedení" typ S 12 byl koncem roku 1959 zrušen. Jednak se o něj neprojevil ze strany zahraničních zájemců natolik intenzívní zájem, aby to bylo rentabilní, jednak už byl ukončen vývoj nového typu S 22 se zadním pérováním a továrnu v Rakovníku čekal přechod na jeho výrobu.
Zůstalo u oněch asi dvaceti kusů ověřovací série, které následně továrna rozprodala mezi zájemce převážně z řad zaměstnanců v Rakovníku a Českých Budějovicích. Do prodeje v Mototechně se nedostaly a dnes je typ S 12 prakticky neznámý. |