![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1962 (exportní) Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
STEYR 50Revolučně konstruovaný malý osobní vůz, lidově nazývaný nejdřív "Chroustík" (Marienkäferl), později "Steyr - Baby" nebo také "rakouský Volkswagen". Steyr 50 byl poprvé představen veřejnosti na berlínském autosalonu v únoru roku 1936 a hned poté, začátkem března, následovalo jeho oficiální předvedení novinářům. Na trhu se vůz objevil ihned poté a v půlce roku 1936 už byl prodán první tisícovce zájemců. V rodném Rakousku si rázem získal spoustu příznivců. Nedlouho po uvedení tohoto vozu do sériové výroby přešel k německé firmě Adler, kde se uvedl další avantgardní konstrukcí aerodynamického dvouapůllitrového vozu Adler typ 10, který (ač mnohem větší) vnější tvarovou příbuznost s malým Steyrem nemůže zapřít... více o Adler 2,5 litru typ 10 zde: nebyl právě levný. Přesto byl přijat velmi příznivě. Působil dojmem mnohem silnějšího vozu, než vlastně s pouhým litrovým motorem byl. Neúnavně zdolával každý kopec, jeho doménou byla zejména alpská stoupání - konec konců narodil se v Rakousku. Uvnitř interiéru byl elegantní a pohodlný. A právě ona "alpská stoupání" a ochota vozu je zdolávat byly použity v dobové reklamě: V alpské zemi vyroben - pro strmá alpská stoupání postaven - zněl slogan pod touto propagační fotografií. byl bez nárazníků a lakován celý v jedné barvě. Měl sedmnáctipalcová kola s plnými disky a úzkými pneumatikami 4,75-1. Šestnáctipalcová (dírovaná) s balonovými pneumatikami 5,00-16 se montovala jen na přání a za příplatek měl chromovaný nárazník a dvoubarevné lakování v několika nabízených variantách. Snad nejelegantněji ale působilo v módní kombinaci roku 1938, což tehdy byla černá se slonovou kostí. V prospektu se o vozu psalo: "Steyer se stal prvním továrně vyráběným sériovým vozem s proudnicovou karoserií. Všechny zkušenosti z výzkumu jsou přeneseny na tento typ, čímž bylo dosaženo ideální formy. Praktické přednosti proudnicového provedení jsou: snížení odporu vzduchu a tím zvýšená rychlost při současném snížení spotřeby, malé znečišťování tělesa karoserie, snadné mytí hladkých ploch, zvýšení prostornosti pro cestující a zavazadla, lehké nastupování a vystupování, to všechno ve spojení s celkovým vnějším vzhledem lze označit jako tvar dneška i tvar zítřka, tvar karoserie, který nezastarává, protože je nadčasový. Současně je účelně vyřešena otázka "zavřený či otevřený". Nová odsouvací střecha, bezpečná proti dešti i průvanu, kterou lze zajistit v libovolné poloze, změní v několika vteřinách limuzínu v otevřený vůz. Je to karoserie do každého počasí v tom nejpravdivějším slova smyslu." Zejména takto zezadu vyniká aerodynamický tvar jeho karoserie.
Technické údaje STEYR 50:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (boxer) SV Typ: Steyr 50 Vrtání: Ø 59 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 984 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,8 Výkon: 22 ks při 3 500 ot./min. Písty: z lehké slitiny Bloky válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná (od r. 1938 překonstruováno na jedno kluzné a jedno kuličkové) Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly s nehlučným šikmým ozubením Karburátor: horizontální Pallas MP 30 (od r. 1938 Solex 30 BFRH Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, termosyfonové Chladič: přímo posazený na bloky válců Obsah chladiče: 10 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 5 litrů Olejové čerpadlo: Zapalování: 12 V, bateriové s rozdělovačem Baterie: 12 V / 40 Ah pod pravým předním sedadlem Dynamo: 12 V / 95 W provedené jako dynamostarter (Siemens) Spojka: jednolamelová, v olejové lázni Převodovka: 4-rychlostní bez synchronizace, konstrukce Steyr, v bloku s motorem Řazení: přímé, uprostřed vozu Převody: 1.stupeň - 1 : 4,83 2.stupeň - 1 : 2,98 3.stupeň - 1 : 1,73 4.stupeň - 1 : 1 zpátečka - 1 : 6,5 Hnací náprava: zadní, dělená kyvadlová, diferenciál uložený v karoserii na gumě Převod zadní nápravy: 1 : 4,86 Podvozek: samonosná ocelová karoserie s odsunovacím dílem střechy Přední náprava: tvořená dvěma příčnými listovými péry nad sebou Zadní pérování: příčným listovým pérem Řízení: hřebenové, působící přes dvojzvratnou páku na samostatné spojovací tyče Volant: vlevo Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Průměr brzdových bubnů: Ø 220 mm Mazání podvozku: centrální Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,75 D x 17", upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 4,50 – 17 Rozvor: 2 250 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Délka vozu: 3 610 mm Šířka: 1 518 mm Výška: 1 460 mm Nejmenší průměr otáčení: 10,5 m Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg Dovolené zatížení: 320 kg Nejvyšší přípustná váha: 1 070 kg Nejvyšší rychlost: 90 km / hod. Spotřeba na 100 km: 8 litrů Objem nádrže: 29 litrů (v motorovém prostoru) Cena dvoudveřové limousiny V roce 1936: 4.500,- ÖS (rakouských Schillingů) = 2.980,. RM (Říšských marek) V roce 1937-8: 5.000,- ÖS = 2.865,- RM Počet vyrobených kusů: 5.200 jak byla použita mimo jiné i v knížce O. Beneše a B. Dobrovolného "Automobil pro každého". Agregát byl jako celek velmi kompaktní - nad plochým spodovým čtyřválcovým motorem byl jednak klínovým řemenem poháněný dynamostarter, jednak přímo na blocích válců usazený chladič. Vzadu byla ke komoře setrvačníku přišroubovaná převodovka.
Steyr 50 pro sběratele
nabízený v měřítku 1:43 firmou Mili-Model.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie fotografií: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vůz v provedení Spezial v té době stále ještě byl v originálním dvoubarevném lakování a jezdil na původních sedmnáctipalcových kolech, což znamenalo dost značný problém, protože pneumatiky 4,50 - 17 se v těch letech u nás již hezkou řádku let nevyráběly. To je zřejmé i z této fotografie, kde zadek vozu je značně vysoko (díky portálové nápravě agregátu Kdf a na bocích karoserie jsou dobře rozeznatelné trychtýřovité naběráky pro přístup vzduchu k chladicímu ventilátoru, neboť motor Kdf byl chlazený vzduchem. Foto poskytnuto z archivu Fedora Znachora.
... a ještě jedna ukázka předělávky na hnací agregát KdF v roce 1952, uváděná jako Kohlruss-VW. Byla nejen prodloužena příď, ale i modernizován tvar blatníků v duchu poválečné módy a karoserie vzadu dostala postranní okna. Původ dílů z KdF nezapřou ani brzdové bubny a typické disky kol.
Také tato předělávka, dochovaná jako veterán se zajímavou historií, se dočkala zpracování i jako sběratelský model firmy Autocult v měřítku 1:43 (viz druhý snímek). Weishaupt Verlag |