|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 ŠKODA nákladní typ 150 STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 25 - traktor Svatební oznámení pro Libora Gýnu
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
TTABEL - sidecaryJednotný vojenský sidecar (Einheits-Wehrmacht Krad) výrobceTABEL, Creussen, Deutschland celý článek TAP - sidecary Tlustoš KbelyVýrobce:Adolf Tlustoš, Praha - Kbely. Velmi kvalitní, líbivé a v provozu oblíbené sidecary. Jejich výrobce, pan Adolf Tlustoš, původně jemný mechanik, používal při jejich konstrukci celou řadu vlastních, originálních a zákonem chráněných řešení. celý článek TAP - universální traktor"TAP" továrna autopluhů a hospodářských strojů, společnost s r. o. Vraňany - Nádražípředstavila svůj motorový pluh (který nazývala Universální traktor "TAP") necelé tři roky po skončení první světové války. Bylo to v roce 1921 u příležitosti ospodářské výstavy v Praze. Tento motorový pluh byl vybaven zážehovým dvouválcovým motorem s protilehlými ležatými válci (boxer), který jako palivo ... celý článek TATRA 11První osobní vůz t.zv. "tatrovácké koncepce", tedy s motorem vcelku s páteřovým rámem a zadní nápravou s výkyvnými polonápravami, představený v roce 1923.Výrobce: ZÁVODY TATRA, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Závod: Kopřivnice na Moravě - Československo celý článek TATRA 12Malý osobní vůz s dvouválcovým motorem,vývojové pokračování (vylepšení) předchozího typu Tatra 11 Výrobce: ZÁVODY TATRA, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Závod: Kopřivnice na Moravě - Československo celý článek TATRA 57Nejmenší "lidový" osobní automobil Tatra, vyráběný v Kopřivnici v období let 1932-1935.Výrobce: Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů, Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo celý článek TATRA 57 KLehký armádní automobil s bojovou karoserií (Kübelwagen) na podvozku osobního vozu Tatra 57 b.Výrobce: Tatra Kopřivnice celý článek TATRA 57aOsobní automobil nižší střední třídy, vyráběný od roku 1935.Výrobce: Závody Tatra akc. spol., Praha-Smíchov, Kartouzská 3. Továrna v Kopřivnici na Moravě celý článek TATRA 600 - TatraplanPětimístný aerodynamický vůz střední kategorie se čtyřválcovým plochým motorem vzadu.Výrobce: v letech 1947 - 1951 Tatra Kopřivnice, n.p. (cca 4.500 vozů), od roku 1951 - 1952 AZNP Škoda Mladá Boleslav (cca 2.000 vozů) celý článek TATRA 75Čtyřválcový osobní automobil vyšší střední třídy se vzduchem chlazeným motorem 1.688 ccmvyráběný v období 1934 - 1942 Výrobce: Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů, Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo celý článek TATRA 77Reklamní pérovka z časopisu Ozvěny ze dne 14. října 1936, upozorňující, že na Pražském autosalonu jsou osobní vozy Tatra vystavené na stánku číslo 1. celý článekTATRA 87 - aerodynamický osmiválecUkázka propagačního materiálu s podstatnou chybou:Vyobrazený vůz neodpovídá textu, protože reflektory takto zcela zapuštěné do obrysu blatníků a kapoty měla až poslední poválečná série vozů Tatra 87. Vozy z roku 1937 měly ještě reflektory nápadně vystrčené v rourovitých nástavcích celý článek TATRA 97 - aerodynamický čtyřválecPětimístný aerodynamický automobil s dvoulitrovým motorem.Výrobce: ZÁVODY RINGHOFFER - TATRA A.S. Ústřední prodejna: Praha - Smíchov, Kartouzská 3 celý článek TATRA KAROSA HB - horský autobusTřínápravový autobus s motorem vzadu, určený pro provoz v horských oblastech, kterému se mezi šoféry říkalo "HABEŠAN" (podle označení HB).Výrobce: Karosa n.p., Vysoké Mýto celý článek TATRA nákladní typ 111Těžký třínápravový náklaďák koncepce 6x6"československá legenda". Výrobce za války: Závody Rinhoffer-Tatra a.s., Praha Výrobce po válce: Tatra n.p., Kopřivnice celý článek TATRA nákladní typ 114Třítunový silniční nákladní automobil, vyráběný krátce po druhé světové válce.Výrobce:TATRA n.p., Kopřivnice celý článek TATRA nákladní typ 128Tatra 128 – vojenská třítuna, spíchnutá přes nocV tomto případě doslova. Traduje se, že kvůli problémům s příliš pomalu vznikajícím armádním vozem V3T (později známým jako Praga V3S) se sesedla parta konstruktérů z Tatry a stodvacetosmičku navrhla skutečně za jednu jedinou noc. A nejen to. Za dva a půl měsíce nato už jezdil první prototyp a nedlouho poté se rozeběhla sériová výroba. Jak ... celý článek TATRA nákladní typ 13Nejmenší nákladní vůz z Tatry Kopřivnice.Nosnost byla 1 tuna a vyráběl se od roku 1924. celý článek TATRA nákladní typ 141Speciální automobil, určený pro přepravu extrémních nákladů, postavený s využitím konstrukčních celků z klasického nákladního vozu Tatra 111.Výrobce: Tatra, národní podnik, Kopřivnice celý článek TATRA nákladní typ 23Dvounápravový nákladní automobil o nosnosti 4 tuny.Výrobce: Tatra, Kopřivnická vozovka a.s., Kopřivnice, Morava celý článek TATRA nákladní typ 24Tatra typ 24 byl šestikolový nákladní automobil o užitečné nosnosti 6 tun, s uspořádáním náprav dle dnes obvyklého značení 6x4, to znamená dvě zadní nápravy byly hnací, náprava přední byla bez pohonu. Vyobrazená provedení se převážně týkají vozů, inzerovaných v prospektech, vydaných továrnou v roce 1931. celý článekTATRA nákladní typ 26 + typ 26/30Šestikolový lehký nákladní automobil o nosnosti 1½ tuny.Výrobce: Kopřivnická vozovka - akc. spol., Kopřivnice na Moravě celý článek TATRA nákladní typ 27Dvounápravový nákladní automobil, poháněný čtyřválcovým benzínovým motorem, který byl v Kopřivnici vyráběn od roku 1930. Výrobcem byla společnost Závody Ringhoffer – Tatra a.s. celý článekTATRA nákladní typ 27a + Tatra typ 27/64 DieselDvounápravové nákladní automobily o nosnosti 3 tuny, vycházející z předchozího typu Tatra 27, které měly čtyřválcové vodou chlazené motory, buď benzínový o výkonu 63 koní, nebo, poprvé v historii firmy, dieselový o výkonu 64 koní.Výrobce: Závody Ringhoffer – Tatra a.s., Kopřivnice celý článek TATRA nákladní typ 27b + 27b HolzgasTřítunový nákladní automobilVýrobce: Závody Ringhoffer – Tatra a.s. celý článek TATRA nákladní typ 805Lehký, či spíš nelehký, život na vysoké noze…Tatra 805 byl lehký jedenapůltunový nákladní speciál s vysokou průchodností, který vznikl v poválečných padesátých letech na základě vojenských požadavků. Výrobce: Tatra n.p. Kopřivnice celý článek TATRA nákladní typ 81Třínápravový těžký náklaďák z prvních let válečné produkce. Měl redukční skříň i uzávěrky diferenciálů, ale pohon pouze zadních náprav, tedy uspořádání 6x4.Výrobce: Závody Ringhoffer-Tatra a.s., Praha celý článek TATRA nákladní typ NW TL 2Dvoutunový nákladní automobil.Výrobce: Nesselsdorfer Wagenbau-Fabrik, Nesselsdorf (Kopřivnice) celý článek TEMPO terénní typ G 1200Výrobce:VIDAL & SOHN, TEMPO-WERK, Hamburg Terénní osobní vůz, jehož přední nápravu poháněl jeden a zadní nápravu druhý motor. Oba motory byly dvouválcové vodou chlazené dvoutakty o obsahu 600 ccm, nakupované od továrny ILO-Werke. Mohly pracovat buď společně, nebo na sobě nezávisle, buď jeden, nebo druhý. Obě nápravy tudíž mohly být hnací a obě mohly být řiditelné. Na každé straně vozu ... celý článek THORNYCROFT - "Sturdy" 5/6 tonAnglický 5/6 tunový nákladní automobil s trambusovým uspořádáním kabiny.Výrobce: Transport Equipment (Thornycroft) Ltd celý článek TIZ - AM 600Těžký čtyřtaktní motocykl, vyráběný podle vzoru B.S.A. v předválečných letech v sovětském městě Taganrog.Výrobce: Taganrogskij Instrumentalnyj Zavod, Taganrog, CCCP celý článek TRIUMPH TWN 125 ccm - typ B 125Výrobce:Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland celý článek TRIUMPH TWN 200 ccm - typ B 200 / B 200 L / B 200 LFCestovní motocykly s dvoutaktním motorem v bloku s převodovkou - provedení 1936.Typy B 200 L a B 200LF se od základního modelu lišily pouze luxusnější výbavou. Výrobce: Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland celý článek TRIUMPH TWN 350 ccm - typ Kongreβ 350Výrobce:Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland Cestovní motocykl s jednoválcovým čtyřtaktním motorem obsahu 350 ccm a ventilovým rozvodem SV. celý článek TRIUMPH TWN 350 ccm - typ S 350Výrobce:Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland celý článek TRIUMPH TWN 98 ccm - motorové kolo s motorem SachsVýrobce:Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland Obsahově nejmenší "lidové" motorové kolo z výrobního programu TWN, k jehož pohonu továrna nakupovala osvědčený dvourychlostní motor od firmy Fichtel & Sachs ze Schweinfurtu. celý článek TŮMA ŽIŽKOV - sidecaryTradiční pražský výrobce motocyklových sidecarůJosef Tůma, Praha XI - Žižkov, Poděbradova 103 Počátky výroby sidecarů Tůma spadají údajně až do roku 1932, kdy Josef Tůma začal vyrábět kvalitní levo- i pravostranné sidecary převážně podle zahraničních vzorů. V srpnovém čísle časopisu Motor Revue v roce 1939 byla zpráva, že "známý a pověstný výrobce sidecarů Favorit "Táta" Tůma na Žižkově ... celý článek |