JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

ČZ 175 Standard / Special


Cestovní motocykl s dvoutaktním monoblokovým motorem, který byl vyráběn v období let 1935 - 1946. Byl nástupcem předchozího jednovýfukového typu "Monoblok" a rychle se stal jednoznačně nejrozšířenějším a prodejně nejúspěšnějším typem strakonické továrny.

Výrobce:
Česká Zbrojovka a.s., Strakonice
Technické údaje ČZ 175:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt monoblok, pružně uložený v rámu
Výrobce: ČZ Strakonice
Vrtání: Ø 60 mm
Zdvih: 61 mm
Obsah: 172,5 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,9
Maximální výkon: 6,4 ks při 4.000 ot./min. (4,71 kW)
Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: kuličková
Ložisko ojnice: válečkové
Mazání: směsí benzínu s motorovým olejem v poměru 1 : 25 (v záběhu 1 : 20)
Karburátor: Graetzin Kf 17 s filtrem, po roce 1945 Jikov 2423 Velešín
Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Bosch 15W na levém konci klikového hřídele
Spojka: vícelamelová, v olejové lázni
Primární převod: párem čelních ozubených kol
Převodovka: v bloku s motorem, třírychlostní s ručním nebo nožním řazením
Sekundární převod: řetězem

Rám: dvojitý, šroubovaný a nýtovaný z plechových profilů
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou a
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný
Tlumič pérování: třecí, stavitelný křídlovou maticí
Kola: 19" drátová (36 drátů v kole), dráty Ø 3 mm
Ráfky: 2,50 x 19" ocelové prohloubené
Pneu: 3,00 - 19

Huštění vpředu: asi 1,00 atm při jízdě v jednom
Huštění vzadu: asi 1,25 atm

Huštění vpředu: 1,25 atm při jízdě ve dvou
Huštění vzadu: 1,5 atm



Nádrž: 10,5 litru, vložená do rámu

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm, od r. 1937 Ø 150 mm

Parametry:
Největší délka: 2.063 mm
Šířka (přes řidítka): 750 mm
Výška: 1.000 mm
Rozvor: 1.300 mm
Výška sedla nad zemí: 710 mm
Průměr trubky řidítek: Ø 25 mm (od roku 1937 Ø 22 mm)

Vlastní váha (bez paliva): 97 kg
Spotřeba: 3,0 - 3,3 l / 100 km
Max. rychlost: cca 85 km/hod.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
archiv Hošťálek archiv Hošťálek
1936
Prospekt ČZ 175 Monoblok Special z roku 1936

sice zdůrazňuje široká žebra válce a nový tvar hlavy, to ale nesouhlasí s vyobrazením, na němž je ještě prototyp z roku 1935 s válcem s malými žebry a sacím hrdlem na levé straně. Hlava tohoto prototypu měla žebra malá půlkulatá a karburátor byl AMAL bez filtru vzduchu, jen s trychtýřkem. Řadicí hřídelka domečku na převodovce byla ještě napříč.
Maximální výkon byl v tomto prospektu uveden velmi optimisticky 7,5 ks (5,52 kW) při 4.100 ot./min(!) a rychlost přes 90 km/hod.
Provedení Special se lišilo především chromovanými ráfky i středy kol, chromovanými vahadly vidlice a celochromovaným tuzemským reflektorem zn. Kleissl s ozdobným hřbetem, který měl světelný průměr Ø 150 mm.
Řez přírubovým motorem - z Příručky pro obsluhu motocyklu ČZ 175 Řez motorem
v příručce, dodávané ke strojům modelové řady 1937 byl použit ještě z příručky pro Monoblok jednovýfukový.
Řez karburátorem Graetzin Kf 17n archiv Hošťálek Karburátor Graetzin Kf 17
nakupovala Zbrojovka od německé firmy
Ehrich & Graetz A.-G., Berlin SO 36.

U pozdějších provedení (od roku 1937) byl montován karburátor Graetzin Kf 20, přičemž obě provedení měla velkou plovákovou komoru s horním přívodem paliva a stejný šroubovací filtr vzduchu Graetzin s drátěnou síťkou vlhčenou olejem.
A - volnoběžná tryska
B - regulační šroubek bohatosti směsi na volnoběh
C - hlavní tryska
D - mísící rourka (komínek směšovače)
F - přívodní kanál vzduchu do směšovače
G - šoupátko
H - pérová závlačka jehly šoupátka
K - plovák
L - jehla plováku
M - přeplavovací kolík
O - držák hlavní trysky
R - plováková komora
R1 - víko plovákové komory
S - regulační šroubení plynového lanka
S1 - kontramatka -"-
S2 - vratné péro šoupátka
T - svěrná objímka hrdla karburátoru
T1 - stahovací šroub svěrné objímky
U - šoupátková komora
U1 - víčko šoupátkové komory
U2 - převlečná matice víčka šoupátkové komory
V - tryska jehly šoupátka
W - jehla šoupátka
archiv Hošťálek Provedení Special na vyobrazení z Příručky pro obsluhu motocyklů ČZ 175 STANDARD a SPECIAL - archiv Hošťálek Příručka pro obsluhu motocyklu ČZ 175 STANDARD a SPECIAL
dodávaná k modelům 1937,
v níž bylo úvodní vyobrazení stroje na černém podkladu
.
... a dramatický snímek rychlého průjezdu stroje ČZ zatáčkou.
archiv Hošťálek
1936
Reklamní leták "Romantika dálky a rychlosti..."
archiv: Petr Hošťálek 1936
Z předválečných let je tento snímek houslisty a čerstvého absolventa Pražského učitelského ústavu Karla Hošťálka (později otce autora těchto stránek) se strojem ČZ 175 Standard-Special.
O rok později přesedlal Karel Hošťálek ze Standardu na luxusnější chromované provedení ČZ 175 Special...
Typické oblečení bylo široké pumpky, podkolenky a placatá čepice...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
foto: Karel Mika foto: Karel Mika
ČZ 175 Standard Special po renovaci z dílny sběratele a restaurátora ing. Karla Miky.
Motocykl je dle čísla motoru pravděpodobně z roku 1938 a je již vybaven nožním řazením.
foto: Karel Mika foto: Karel Mika
1938
Reklamní leták, inzerující veškerá otočná uložení v monoblokovém motoru ČZ na kuličkových a válečkových ložiskách.
1947
Stopětasedmdesátka "Standard-Special se vyráběla a doprodávala ještě nějakou dobu po skončení druhé světové války - to už byla ČZ Strakonice národním podnikem.
Takhle vypadala reklama, uveřejněná v programu motocyklových závodů v Táboře v roce 1947 (II. Okruh presidenta Dra Edvarda Beneše).
1948
Stopětasedmdesátka Standard-Special v poválečné době už s novou českobudějovickou číslovou tabulkou.