![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JIKOV - karburátory motocyklové PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
ČZ 98 Motorové kolo třírychlostníkteré bylo vyráběno v období let 1937 - 1946. Výrobce: Česká zbrojovka A.S. v Praze Továrny ve Strakonicích Pohodlnou jízdu i na silnicích se špatným povrchem zaručovala velká 26-palcová kola a rozměrné a dobře odpérované sedlo. byla stanovena na 2.900,- Kč, o čemž byli prodejní zástupci informováni tímto oběžníkem z 19. května 1937.
Motor
byl dvoutaktní o vrtání Ø 50 mm a zdvihu 50 mm. Disponoval výkonem 2,5 ks (1,84 kW) při 3.800 otáčkách za minutu. Válec byl ze speciální šedé litiny s obsahem niklu, hlava snímací z lehké slitiny. Píst s plochým, jen lehce bombírovaným dnem byl rovněž z lehké slitiny a měl pouze dva těsnící kroužky. Klikový hřídel motoru běžel na obou stranách ve dvojicích kuličkový ložisek, vlevo nesl setrvačník zapalování, vpravo ozubené kolečko primárního převodu. Ojniční ložisko bylo válečkové, s volně vloženými válečky Ø 3 x 8 mm. Jako celek byl hnací agregát třírychlostního motorového kola ČZ 98 konstruován opravdu precizně, důkladně a jak uváděla reklama, za použití celkem deseti valivých ložisek. Všechna kola převodovky byla ve stálém záběru a kluzně byl uložen pouze hřídel šlapadel (č.23) s otočnými šlapkami, na pravé straně zároveň nesoucí pedál nožní brzdy (č.26).
Karburátor
karburátor Graetzin Kf 13.5 u něhož bylo samostatné víčko šoupátkové komory upevněné rýhovanou převlečnou maticí. Kromě hlavní trysky měl i trysku volnoběžnou se šroubkem pro regulaci volnoběhu. Nad vstupem paliva do plovákové komory bylo pod nyplem přívodní trubky vložené sítko paliva. karburátor Graetzin Kf 14n který měl víčko šoupátkové komory šroubovací a přívod paliva do plovákové komory již bez sítka. výrobek Velešínské továrny Jihokov ing. Železného, vycházející z konstrukce původního karburátoru Graetzin Kf 14n, který měl stejně jako jeho předloha víčko plovákové komory šroubovací, což později nahradila inovovaná konstrukce (na vyobrazení) už s víčkem plovákové komory na dva šroubky. Tento karburátor byl v převáděcích tabulkách nabízen i jako doporučená náhrada za původní karburátory Graetzin. Karburátor Jikov měl vzduchový filtr vylepšený o otočnou přívěru vzduchu. byl jednoduchý, ve spodní části uzavřený. Byl svařen z ohýbaných a jak továrna uváděla "zvlášť lehkých a pevných leteckých trubek." byla provedena z plechových výlisků a odpružena centrální spirálovou pružinou soudkovitého tvaru. Čepy vahadel byly kalené, přesně broušené a opatřené spirálovými mazacími drážkami. Jejich uložení ve sloupku i v hlavě vidlice bylo opatřeno bronzovými pouzdry, což neměly ani mnohé drahé anglické motocykly. byla sloupková, bicyklového typu, zasunutá do krku vidlice a upevněná rozpínacím kuželem s centrálním šroubem. mělo náboj uložený na seřizovatelných konusových ložiskách, osazených věnečky STAR - K 16. Konusy byly utěsněné proti vnikání vody a prachu plstěnými kroužky. Brzdový buben o průměru Ø 102 mm byl jednostranný, vpravo. Původní vydání příručky v "kapesním" formátu A6, ve které bylo úvodní fotografické vyobrazení motorového kola na černém podkladu. dostával majitel při koupi nového stroje Popis a Seznam a ceník (obojí formátu A5, vydané tiskárnou Novina Strakonice). Paradoxní bylo, že vyobrazený Seznam a ceník v modrozelených deskách ve skutečnosti ceníkem nebyl, protože v něm ceny nebyly uvedeny (viz ukázka str. 16). Ceny jednotlivých součástek byly uvedeny (v posledním sloupku vpravo) až v tomto vydání v šedých mramorovaných deskách, kde i vyobrazení byla vytištěna o něco kvalitněji.
Technické údaje třírychlostního stroje ČZ 98 s pedály:
Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s třírychlostní skříní Výrobce: ČZ Strakonice Vrtání: Ø 50 mm Zdvih: 50 mm Obsah: 98 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,7 Maximální výkon: 2,5 ks při 3.600 ot./min. (1,84 kW) Válec: mírně vpřed skloněný, odlitý ze šedé litiny s obsahem niklu Píst: z lehké hliníkové slitiny, s plochým lehce bombírovaným dnem Počet pístních kroužků: 2, těsnící se zámkem Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem Hlavní ložiska klikového hřídele: kuličková, 4 ks Ojniční ložisko: válečkové (25 válečků Ø 3 x 8 mm) Mazání během záběhu: směsí s motorovým olejem Gargoyle Mobiloil D v poměru 1 : 20 Mazání po záběhu: směsí s motorovým olejem Gargoyle Mobiloil D v poměru 1 : 25 Karburátor: šoupátkový Graetzin Kf 13.5 - později Graetzin14n Čistič vzduchu: Graetzin, s drátěnou vložkou Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Bosch 6V/15W na levém konci klikového hřídele Předstih: 3½ mm - 4½ mm před horní úvratí pístu Odtrh kontaktů přerušovače: 0,4 mm Svíčka: Brita 614 (se závitem Ø 14 mm) Žárovka reflektoru: Bilux 6V - 15/15 W Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Počet lamel třecích: 3, s korkovým obložením Počet mezilamel ocelových: 2 Počet přítlačných pružin: 6, spirálových Primární převod: párem čelních ozubených kol Převodovka: v bloku s motorem, třírychlostní se dvěma neutrály Řazení: ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Převodové poměry z motoru na zadní kolo: 1. rychlost 1 : 22 2. rychlost 1 : 11,28 3. rychlost 1 : 8,38 Sekundární převod: řetězem 1/2" x 5,2 mm Řetězové kolečko motoru: 15 zubů Řetězová rozeta zadního kola: 32 zubů Rám: jednoduchý uzavřený, svařený z ocelových rour, vzadu bez pérování Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou Kola: 26 x 2" drátová (36 drátů Ø 2,5 mm) Pneu: 2,25 - 26 Huštění vpředu: 1,0 atm. Huštění vzadu: 1,25 atm. Nádrž: sedlová, objem 7,5 litru s velkým bajonetovým víčkem Kohout: vytahovací, jednocestný korkový Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 102 mm Největší délka: 1.970 mm Šířka (přes řidítka): 670 mm (podle výkresu) Výška (přes řidítka): 1.000 mm Rozvor: 1.240 mm Výška sedla nad zemí: 705 mm Vlastní váha (bez paliva): 54 kg Spotřeba: 2,2 l / 100 km Max. rychlost: 60 km/hod. Bratislavský zástupce prezentoval ve svém rajónu nové motorové kolo ČZ 98 originálním způsobem - na střeše svého Škoda Rapidu...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soutěže a závody Továrna ČZ hned po zahájení výroby motorového kola ČZ 98 spustila masivní reklamu. Součástí propagace byla i účast na závodech a soutěžích. Prvním "ostrým" nasazením byla účast v VIII. Zimní soutěži, do níž továrna přihlásila pět strojů, které všechny úspěšně dojely a byly klasifikovány. Na fotografii, která se následně objevila i v Příručce pro obsluhu motorového kola ČZ 98, byli zachyceni jezdci Zeithaml a Veselý, kteří oba dojeli na zlacenou medaili, na další je mladý J. Koch. Firma oběžníkem informovala prodejní zástupce.
Na těchto dvou snímcích je mladý Jarka Koch v rychlostním závodě v Českém Brodu 1937, kde zajel průměr 67 km/hod., za což by se ani dnes nemusel člověk na sériovém stokubíkovém stroji stydět...
Soutěže mohl jezdit jak bylo zvykem jen v čepici, nebo v případě špatného počasí v kožené kukle. Rychlostní závod ale musel v přilbě, na tom otec J.F. Koch trval, i když jako oblečení stačil svetr. Klíč na svíčky, zastrčený v botě, ovšem byl samozřejmou nutností... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- byla významná branně-motoristická soutěž, organizovaná společně Autoklubem republiky Československé (AKRČs), Královským autoklubem Jugoslávie a Královským autoklubem Rumunska, která měla posílit semknutost těchto tří států proti narůstajícímu nebezpečí války s Německem. Start byl 12. září 1937 od budovy Autoklubu republiky Československé (AKRČs) v dnešní Opletalově ulici v Praze a jako úplně první jezdec se start. číslem 1 vyrazil na trať mladý Jarka Koch na motorovém kole ČZ 98. Na snímku před startem je tady v dlouhém nepromokavém plášti zachycen Jarka Koch, tehdy ještě sedmnáctiletý student, zatímco jeho otec, známý konstruktér a soutěžní jezdec J.F. Koch startoval v této soutěži na stroji ČZ 175. Sedmnáctiletý Jarka Koch jr. dojel beztrestně, Josef Kohout se šesti a František Bláha s jedním a půl trestným bodem, což ovšem znamenalo až osmé místo v klasifikaci týmů. Tím se fabrika právě moc nechlubila, zvlášť když tým jel až do předposlední etapy beztrestně, ale otec J.F. Koch mohl být na juniora po právu pyšný... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Motorové kolo ČZ 98 se v sezóně 1938 dodávalo za mírně zvýšených 2.650,- Kč, ted už ne s reflektorem Bosch, ale s reflektorem vlastní výroby ČZ s dvouvláknovou žárovkou Bilux 6V-15/15 W. Koncové světlo nebylo ani v roce 1938 ještě vyžadováno, stačila odrazka a bíle natřený konec zadního blatníku kvůli lepší viditelnosti za tmy. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
II. ročník rychlostního závodu "Zlaté kolo"
se jel v Třeboni 17.dubna 1938. Oba záběry, na nichž je vítěz nejen třídy Juniorů, ale současně i absolutní vítěz závodu, domácí jezdec Otto Cirnfus, jsou z alba Josefa Pártla, někdejšího zástupce továrny Aero a aktivního činovníka jihočeské odbočky Aero Car Clubu v Českých Budějovicích. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- se jela v neděli 8. května 1938. Na startu byla 3 motokola ČZ 96, která všechna dojela soutěž bezvadně, bez trestných bodů - tedy na zlatou plaketu. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tři snímky s třírychlostním motorovým kolem ČZ 98, vybrané z reklamního alba ČZ, nafotografovaného v květnu 1938, do něhož byly vlepeny skutečné fotografie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Období po druhé světové válce bylo plné nadšení do závodění, takže se závodilo na čemkoli, co bylo zrovna po ruce, motorová kola nevyjímaje. Takhle začínal na ČZ 98 jihočeský Áda Rouče, později aktivní soutěžák a dokonce autor svérázného motocyklu Hurikan s motorem Jawa pérák 250 ccm... Snímek je z prvního ročníku "Litvínovický triangl", který se jel 29.května 1949 v Českých Budějovicích. |