|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) FAVORIT - sidecary 2010 - Renovace motoru A.K.D. PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ČZ 125 t
Dvoutaktní motocykl objemu 125 ccm, vyráběný v období let 1947 - 1950.
Výrobce: Česká zbrojovka Strakonice, n.p.
Motocykl vznikl ze stroje ČZ 125b výměnou původní paralelogramové přední vidlice za vidlici teleskopickou a podle toho dostal označení ČZ 125t (někdy také ČZ 125 Bt).
Standardní bylo černé lakování s bílou linkou kolem chromovaných boků nádrže, bíle olinkovanými vnějšími boky přední vidlice a bíle linkovanými blatníky. Ráfky kol byly obvykle jen černé, někdy i bíle linkované. Stroje se objevovaly v propagačních materiálech i prodávaly jak bez nosiče, tak i s ním. Někdy s černě lakovanými ráfky s bílým linkováním a černými dráty, jindy s ráfky chromovanými a chromovanými dráty.
1946 - smlouva o prodeji v síti americké firmy Indian
Československo jako snad jediná země v Evropě zůstalo prakticky nepoškozeno válkou, během níž výrobci připravovali nové typy. Takže i Česká zbrojovka Strakonice hodlala v poválečných letech vyvážet do zahraničí. Už začátkem července 1947 došlo k podepsání smlouvy s firmou Indian o prodeji lehkých strojů ČZ, na jejímž základě se do USA vyvezlo omezené množství typů 125A, 125B a 125t. Zpráva o tom se objevila i našem motoristickém tisku.
Indian ČZ za pouhých 381,- USD
Motocykly ČZ 125t se do USA dodávaly v sériovém provedení, jen na nádrži byl nad prolisovaným znakem ČZ doplněn obtisk Indian. Američané požadovali ochranný rám nohou (padák á la Indian nebo Harley), ale strakonická továrna, kromě předváděcího vzorku, tento požadavek nebyla schopná realizovat. V roce 1949 byly dodávky do sítě Indian ukončeny a prodej do USA zastaven, protože firma Indian byla ve velkých potížích a následně se položila.
Reklama v zahraničních novinách
Reklamní inzerát ve francouzštině, uveřejněný v pátek 12. prosince 1947 v káhirském deníku.
Technické údaje ČZ 125t:
Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou Píst: plochý, se dvěma kroužky Vrtání: Ø 52 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 123,2 ccm Kompresní poměr: 1:6,7 Trvalý výkon: 4 ks při 4.600 ot./min. Maximální brzděný výkon: 5,8 ks při 5.800 ot./min. (6,25 ks při 5.000 ot./min.) Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2922 (také možno Jikov 2916) Hlavní tryska: 80 Zapalování: setrvačníkovým magnetem ČZ 6V/25W na pravém konci klikového hřídele Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, na plošince karteru za válcem ukostřen minus - pól Předstih: 4,5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 175 Reflektor: Ø 125 mm s tachometrem a usměrňovačem proudu Hlavní žárovka: Bilux 6V - 25W/25W Spojka: vícelamelová, v olejové lázni primárního převodu Třecí lamely: ferodové Primární převod: řetězem ČZ Favorit 3/8" x 3/8" (50 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 15 : 40 zubů Převodovka: třírychlostní, kola ve stálém záběru Řazení: nožní, vlevo 1. rychlost - 1 : 20,26 2. rychlost - 1 : 9,54 3. rychlost - 1 : 6,87 Sekundární převod: řetězem Favorit 1/2" x 5/16" (110 článků) Převodový poměr: 17 : 44 zubů, nebo 18 : 44 zubů dle použitého pastorku Kola: 19" drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2¼" x 19" Pneu přední: 2,75 – 19 Tlak vzduchu vpředu: Ráfek zadní: 2¼" x 19" Pneu zadní: 2,75 – 19 Tlak vzduchu vzadu: Objem nádrže: 11 l (rezerva stačí na cca 40 km) Rám: trubkový uzavřený jednoduchý, svařený z bezešvých trubek Přední vidlice: teleskopická, elektricky svařená z plechových výlisků Zdvih předního pérování: Sedlo: výkyvné, podepřené párem spirálových per, s vikslajvantovým nebo gumovým potahem Brzdy: mechanické čelisťové, půlbubnové Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm Šířka obložení: 20 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 1.940 mm Šířka (přes řidítka): 690 mm Výška: 900 mm Rozvor: 1.245 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: mm Pohotovostní váha (s palivem): 78 kg Spotřeba: Max. rychlost: 80 km/hod.
Baterie a elektrická houkačka
se dodávala jen za příplatek. Baterie byla usazena na předlité plošince na hřbetě karteru a byla upevněna shora, přítlačným šroubem s kontramaticí, opírajícím se o víčko. Většině majitelů ale stačil stroj s pouhou ruční trumpetkou na řidítkách, protože to dle předpisů stačilo a motocykl jezdil i svítil bez drahé a údržbu vyžadující baterie.
Galerie dobových fotografií:
Dobový reklamní snímek
jednoho z prvních strojů s manekýnkou před historickou kašnou. Fotografováno s pražskou tovární (zkušební) číslovou tabulkou v provedení červené písmo na bílém podkladu, která se používala v letech 1946-1953. Hlavním markantem pro určení typu byla 0 (nula) na začátku čísla, která byla na těchto továrních (zkušebních, obchodních) značkách od protektorátu Böhmen und Mähren až do roku 1953.
Hrdý majitel ČZ 125t
pan Vančura z Českých Budějovic, na tomto snímku někdy v šedesátých letech. Po roce 2010 se stal kustodem a průvodcem Jihočeského motocyklového musea na budějovickém Piaristickém náměstí, kde prováděl návštěvníky až do konce života...
Už od dětství předurčen milovníkem historických strojů
na snímku ze svého alba je Vladimír Honetschläger, aerovkář a člen Veteran Car Clubu České Budějovice. |