![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JIKOV - karburátory motocyklové JAWA 350 ccm typ 361 DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
ČZ 125 tVýrobce: Česká zbrojovka Strakonice, n.p.
Motocykl vznikl ze stroje ČZ 125b výměnou původní paralelogramové přední vidlice za vidlici teleskopickou a podle toho dostal označení ČZ 125t (někdy také ČZ 125 Bt).
Standardní bylo černé lakování s bílou linkou kolem chromovaných boků nádrže, bíle olinkovanými vnějšími boky přední vidlice a bíle linkovanými blatníky. Ráfky kol byly obvykle jen černé, někdy i bíle linkované. Stroje se objevovaly v propagačních materiálech i prodávaly jak bez nosiče, tak i s ním. Někdy s černě lakovanými ráfky s bílým linkováním a černými dráty, jindy s ráfky chromovanými a chromovanými dráty. Československo jako snad jediná země v Evropě zůstalo prakticky nepoškozeno válkou, během níž výrobci připravovali nové typy. Takže i Česká zbrojovka Strakonice hodlala v poválečných letech vyvážet do zahraničí. Už začátkem července 1947 došlo k podepsání smlouvy s firmou Indian o prodeji lehkých strojů ČZ, na jejímž základě se do USA vyvezlo omezené množství typů 125A, 125B a 125t. Zpráva o tom se objevila i našem motoristickém tisku. Motocykly ČZ 125t se do USA dodávaly v sériovém provedení, jen na nádrži byl nad prolisovaným znakem ČZ doplněn obtisk Indian. Američané požadovali ochranný rám nohou (padák á la Indian nebo Harley), ale strakonická továrna, kromě předváděcího vzorku, tento požadavek nebyla schopná realizovat. V roce 1949 byly dodávky do sítě Indian ukončeny a prodej do USA zastaven, protože firma Indian byla ve velkých potížích a následně se položila. Reklamní inzerát ve francouzštině, uveřejněný v pátek 12. prosince 1947 v káhirském deníku.
Technické údaje ČZ 125t:
Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou Píst: plochý, se dvěma kroužky Vrtání: Ø 52 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 123,2 ccm Kompresní poměr: 1:6,7 Trvalý výkon: 4 ks při 4.600 ot./min. Maximální brzděný výkon: 5,8 ks při 5.800 ot./min. (6,25 ks při 5.000 ot./min.) Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2922 (také možno Jikov 2916) Hlavní tryska: 80 Zapalování: setrvačníkovým magnetem ČZ 6V/25W na pravém konci klikového hřídele Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, na plošince karteru za válcem ukostřen minus - pól Předstih: 4,5 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 175 Reflektor: Ø 125 mm s tachometrem a usměrňovačem proudu Hlavní žárovka: Bilux 6V - 25W/25W Spojka: vícelamelová, v olejové lázni primárního převodu Třecí lamely: ferodové Primární převod: řetězem ČZ Favorit 3/8" x 3/8" (50 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 15 : 40 zubů Převodovka: třírychlostní, kola ve stálém záběru Řazení: nožní, vlevo 1. rychlost - 1 : 20,26 2. rychlost - 1 : 9,54 3. rychlost - 1 : 6,87 Sekundární převod: řetězem Favorit 1/2" x 5/16" (110 článků) Převodový poměr: 17 : 44 zubů, nebo 18 : 44 zubů dle použitého pastorku Kola: 19" drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2¼" x 19" Pneu přední: 2,75 – 19 Tlak vzduchu vpředu: Ráfek zadní: 2¼" x 19" Pneu zadní: 2,75 – 19 Tlak vzduchu vzadu: Objem nádrže: 11 l (rezerva stačí na cca 40 km) Rám: trubkový uzavřený jednoduchý, svařený z bezešvých trubek Přední vidlice: teleskopická, elektricky svařená z plechových výlisků Zdvih předního pérování: Sedlo: výkyvné, podepřené párem spirálových per, s vikslajvantovým nebo gumovým potahem Brzdy: mechanické čelisťové, půlbubnové Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 125 mm Šířka obložení: 20 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 1.940 mm Šířka (přes řidítka): 690 mm Výška: 900 mm Rozvor: 1.245 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: mm Pohotovostní váha (s palivem): 78 kg Spotřeba: Max. rychlost: 80 km/hod. se dodávala jen za příplatek. Baterie byla usazena na předlité plošince na hřbetě karteru a byla upevněna shora, přítlačným třmenem s kontramaticí, opírajícím se o víčko. Většině majitelů ale stačil stroj s pouhou ruční trumpetkou na řidítkách, protože to dle předpisů stačilo a motocykl jezdil i svítil bez drahé a údržbu vyžadující baterie.
Galerie dobových fotografií:
jednoho z prvních strojů s manekýnkou před historickou kašnou. Fotografováno s pražskou tovární (zkušební) číslovou tabulkou v provedení červené písmo na bílém podkladu, která se používala v letech 1946-1953. Hlavním markantem pro určení typu byla 0 (nula) na začátku čísla, která byla na těchto továrních (zkušebních, obchodních) značkách od protektorátu Böhmen und Mähren až do roku 1953. pan Vančura z Českých Budějovic, na tomto snímku někdy v šedesátých letech. Po roce 2010 se stal kustodem a průvodcem Jihočeského motocyklového musea na budějovickém Piaristickém náměstí, kde prováděl návštěvníky až do konce života... na snímku ze svého alba je Vladimír Honetschläger, aerovkář a člen Veteran Car Clubu České Budějovice. |