JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČEZETA - skútr typ 501 / 03


Čezeta 501 / 03 s příplatkovým ochranným štítem z plexiskla. Skútr konstrukčně shodný s typem Čezeta 501 / 01, avšak již s motorem, opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení. Výroba tohoto provedení byla zahájena v březnu 1959.

Výrobce:
ČZM České závody motocyklové, n.p., Strakonice
Výrobní závod:
Skútrárna České Budějovice
Vývoj skútru Čezeta s nuceně větrákem chlazeným motorem byla reakce na problémy se zadíráním pístů, které provázely motory Jawa-ČZ 175 jednotné řady a byly důvodem řady reklamací. Postupem času se ukázalo, že příčinou nebylo ani tak přehřívání motoru díky jeho umístění v karoserii skútru, ale nevhodný materiál pístu, rozpínající se víc, než dovolovala vůle ve válci a také teplotně příliš namáhaná přepážka ve výfukovém kanálu válce v místě vyústění do dvou výfukových kolen.
Propagační fotografie pro Mototechnu, nebo pro Podnik zahraničního obchodu "Motokov" se často pořizovaly před nedalekým zámkem na Hluboké. Na tomto snímku jsou již skútry inovovaného provedení, osazené tlumiči výfuků s koncovkami doutníkového tvaru. Rezervní kolo nebylo standardním příslušenstvím, buď se dodávalo při prodeji za příplatek, nebo si jej zákazník mohl dodatečně dokoupit v prodejně Mototechny.
Technické údaje skútru Čezeta 501 / 03:

Motor: Dvoutaktní jednoválec v bloku s převodovkou
Typ: 501 / 03
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 65 mm
Objem válců: 171,7 ccm
Trvalý výkon: 8 ks při 4.750 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 7,4 (dle Katalogu čs. motorových vozidel 1960)
Max. kroutící moment: 1,27 kgm při 4.000 ot./min.
Počet hlavních ložisek: 3, kuličková 6304
Ojniční ložisko: válečkové
Hlava válce: hliníková, slitina ČSN 42 4330
Válec: ze šedé litiny, ČSN 42 2424
Chlazení: nucené, ventilátorem poháněným klínovým řemínkem
Zapalování: bateriové PAL 6 V
Baterie: 6V/14 Ah
Dynamo: PAL 6V/45 W
Předstih: 3,5 mm před HÚ
Svíčka: PAL 14/240
Dynamo: PAL
Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru
Karburátor: Jikov 2924 M 13 ( Ø 24 mm)
Spojka: vícelamelová, obložená korkem, v olejové lázni
Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 54 článků, běžícím v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 1,904 (40/21 zubů)

Převodovka: v bloku s motorem
Počet rychlostí: 4
Převody: 1 – 1 : 15,76
2 – 1 : 8,80
3 – 1 : 6,36
4 – 1 : 5,08
Řazení: nožní, dvojzvratným pedálem po levé straně, se samočinným vypínáním spojky
Sekundární převod: zapouzdřeným válečkovým řetězem 1/2 x 5/16", 99+1 článek
Převodový poměr: 1 : 1,294 (40/15 zubů)

Rám: bezrámová konstrukce - samonosná karoserie z ocelového plechu
Přední vidlice: tlačená kývačka
Pérování vpředu: dva gumové bloky, namáhané na střih, doplněné teleskopickým tlumičem kmitů a dvěma gumovými dorazy
Zdvih předního pérování: 100 mm
Upevnění zadního kola: letmé (jednostranné) na kyvném hliníkovém krytu řetězu
Pérování vzadu: gumový blok, namáhaný na střih
Zdvih zadního pérování: 95 mm
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem od nožního pedálu na pravé straně
Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm
Šířka obložení: 35 mm
Kola: 12", vzájemně vyměnitelná
Ráfky: 2,15 B x 12" dělené, upevněné šrouby k pětiramenné hvězdici náboje kola
Pneumatiky: 3,25 – 12 s duší

Délka: 2.000 mm
Šířka: 685 mm
Výška: 1.020 mm (bez plexiskla)
Rozvor: 1.345 mm
Světlost: 130 mm

Výška sedla: mm

Vlastní (suchá) váha: 133 kg
Pohotovostní váha: 141 kg
Povolené zatížení: 150 kg
Objem nádrže: 12 litrů
Náplň oleje v motoru: l

Spotřeba na 100 km: 3,2 litru (při rychlosti 50 km/hod.)
Spotřeba na 100 km: 2,5 litru (při rychlosti 40 km/hod.)


Nejvyšší rychlost: 80 km/hod.
Stoupavost s plným zatížením: 38%
1959
Motor Čezeta 175 ccm typ 501 / 03 s ventilátorem, poháněným klínovým řemínkem od prodlouženého levého konce klikového hřídele. Tento motor měl hlavu válce s příčným žebrováním.
Křivka průběhu výkonu, spotřeby a kroutícího momentu motoru ČZ 175 ccm typ 501 / 03 s ventilátorem.
1959
Reklamní kresba, vydaná ke 40.výročí vzniku továrny ČZ.
Čezeta 501 / 03 už jako pečlivě zrenovovaný veterán.
Dvoubarevná kombinace "tyrkysová se šedobéžovou" bylo velmi časté provedení, v němž se dělaly i mopedy Stadion. Ochranný plexisklový štít byl dodatečně individuálně kupovaný doplněk, vyráběný firmou "Okula". Na tomto snímku je již v posledním provedení, doplněném ve spodní částí plexisklovým límcem, přichyceným k hornímu okraji krytu kolen. Límec zabraňoval profukování větru pod plexisklem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1959
28. července 1959 byla odstartována Propagační jízda skútrů Čezeta 501/03 kolem republiky, kterou inscenovalo Generální ředitelství n.p. Mototechna ve spolupráci s ČZ Strakonice a Povážskými strojárnami. Ideou bylo ukázat, že skútr je vozidlo ideální zejména pro ženy.
Propagační jízdu tudíž jelo deset děvčat, která s jedenáctým skútrem doprovázel redaktor Světa Motorů Adolf Tůma.
První ze skútrů řídila Jaroslava Kubíková (později Brutarová), na snímku v puntíkovaném šátku a náhradní spolujezdkyní za zády.
Jarka pracovala v pražské konstrukční kanceláři ČZM Strakonice jako spolupracovnice J. F. Kocha
(na snímku zcela vzadu, s rukou ve vlasech), který ji do teamu doporučil. foto: archiv Jaroslava Brutarová foto: archiv Jaroslava Brutarová
Foto: archiv Jaroslava Brutarová Spokojeně se usmívající tvůrce skútru Čezeta - pan J. F. Koch, se svou spolupracovnicí Jarkou Kubíkovou (později Brutarovou - známou především mezi aerovkáři ve spojení s časopisem Aerovkář) těsně před jízdou.

Skútry byly již provedení 501 / 03 s ventilátorem, doutníkovými tlumiči druhé generace a byly doplněné prvním typem plexiskla.
Foto: archiv Jaroslava Brutarová Součástí programu Propagační jízdy skútrů Čezeta kolem republiky byly každodenní předváděčky - jízdy zručnosti, besedy s diváky nebo nabídka svezení přihlížejícím zájemcům.
Tady Jaroslava Kubíková (Brutarová) s mladistvým zájemcem za sebou...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1959 - Mezinárodní sraz a soutěž skútrů Ludwigsfelde, DDR

V květnu 1959 přihlásila budějovická skútrárna 7-členné tovární družstvo k účasti na mezinárodnímu srazu skútrů v Ludwigsfelde, městě, kde se v podniku IFA Industrie Welt Ludwigsfeldevyráběly východoněmecké skútry IWL "PITTY" a IWL "Wiesel".
Předem se vědělo, že součástí srazu bude nejen značně náročná soutěžní jízda terénem, ale i ostrá rychlostní zkouška, tak byla nutná důkladná příprava strojů před odjezdem.
Ludwigsfelde je prakticky až u Berlína, takže skútry měly před sebou téměř 600 km cesty po ose tam a pak ještě zpátky, navíc se zátěží osobních věcí jezdců i nezbytných náhradních dílů. Logicky tak odjezdu předcházela i rozprava s duchovním otcem skútru, konstruktérem ale v minulosti i zkušeným soutěžákem J. F. Kochem (bělovlasý uprostřed).
Pro atraktivnost akce bylo vypraveno sedm barevně odlišných skútrů, z nichž ani dva nebyly stejné.
A to už jsou poslední fotografie soutěžního družstva před odjezdem - v předepsaných celokožených botách nad kotníky a počítá se i s případnou nepřízní počasí, všichni v šedých pogumovaných nepromokavých soutěžáckých kombinézách.
154-? _ 153-Václav Jára _ 152-J. Kovář _ 151-V. Mráz _ 150-ing. V. Šantora _ 149-? _ 148-J. Svoboda 154-? _ 153-Václav Jára _ 152-J. Kovář _ 151-V. Mráz _ 150-ing. V. Šantora _ 149-? _ 148-J. Svoboda
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto: archiv Jaroslav Hanžl 1960
Skútr Čezeta 501 / 03 v provedení již z roku 1960, kdy měl už tlumiče výfuků doutníčkového tvaru.
Ozdobný chromovaný štítek, vložený do rámečku reflektoru, nebyl originál ale dodatečná ozdoba. Dal se v té době koupit jako jednoduchý, ale efektní doplněk v prodejnách Mototechny.

Fotografie "za mlada" je od Jaroslava Hanžla z Českých Budějovic.
1960
Ukázka Popisu a návodu k obsluze v německo-jazyčné verzi, vydaného podnikem zahraničního obchodu Motokov Praha - vydání 1960.
Na obálku byla použita stejná kresba, jako u předchozích vydání - jen byly grafikem upraveny tlumiče výfuků, teď už doutníčkového tvaru.