![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 22 - 1964 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
ČEZETA - skútr typ 501 / 03Výrobce: ČZM České závody motocyklové, n.p., Strakonice Výrobní závod: Skútrárna České Budějovice
Vývoj skútru Čezeta s nuceně větrákem chlazeným motorem byla reakce na problémy se zadíráním pístů, které provázely motory Jawa-ČZ 175 jednotné řady a byly důvodem řady reklamací. Postupem času se ukázalo, že příčinou nebylo ani tak přehřívání motoru díky jeho umístění v karoserii skútru, ale nevhodný materiál pístu, rozpínající se víc, než dovolovala vůle ve válci a také teplotně příliš namáhaná přepážka ve výfukovém kanálu válce v místě vyústění do dvou výfukových kolen.
Technické údaje skútru Čezeta 501 / 03:
Motor: Dvoutaktní jednoválec v bloku s převodovkou Typ: 501 / 03 Počet válců: 1 Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Objem válců: 171,7 ccm Trvalý výkon: 8 ks při 4.750 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 7,4 (dle Katalogu čs. motorových vozidel 1960) Max. kroutící moment: 1,27 kgm při 4.000 ot./min. Počet hlavních ložisek: 3, kuličková 6304 Ojniční ložisko: válečkové Hlava válce: hliníková, slitina ČSN 42 4330 Válec: ze šedé litiny, ČSN 42 2424 Chlazení: nucené, ventilátorem poháněným klínovým řemínkem Zapalování: bateriové PAL 6 V Baterie: 6V/14 Ah Dynamo: PAL 6V/45 W Předstih: 3,5 mm před HÚ Svíčka: PAL 14/240 Dynamo: PAL Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru Karburátor: Jikov 2924 M 13 ( Ø 24 mm) Spojka: vícelamelová, obložená korkem, v olejové lázni Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 54 článků, běžícím v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 1,904 (40/21 zubů) Převodovka: v bloku s motorem Počet rychlostí: 4 Převody: 1 – 1 : 15,76 2 – 1 : 8,80 3 – 1 : 6,36 4 – 1 : 5,08 Řazení: nožní, dvojzvratným pedálem po levé straně, se samočinným vypínáním spojky Sekundární převod: zapouzdřeným válečkovým řetězem 1/2 x 5/16", 99+1 článek Převodový poměr: 1 : 1,294 (40/15 zubů) Rám: bezrámová konstrukce - samonosná karoserie z ocelového plechu Přední vidlice: tlačená kývačka Pérování vpředu: dva gumové bloky, namáhané na střih, doplněné teleskopickým tlumičem kmitů a dvěma gumovými dorazy Zdvih předního pérování: 100 mm Upevnění zadního kola: letmé (jednostranné) na kyvném hliníkovém krytu řetězu Pérování vzadu: gumový blok, namáhaný na střih Zdvih zadního pérování: 95 mm Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem od nožního pedálu na pravé straně Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm Šířka obložení: 35 mm Kola: 12", vzájemně vyměnitelná Ráfky: 2,15 B x 12" dělené, upevněné šrouby k pětiramenné hvězdici náboje kola Pneumatiky: 3,25 – 12 s duší Délka: 2.000 mm Šířka: 685 mm Výška: 1.020 mm (bez plexiskla) Rozvor: 1.345 mm Světlost: 130 mm Výška sedla: mm Vlastní (suchá) váha: 133 kg Pohotovostní váha: 141 kg Povolené zatížení: 150 kg Objem nádrže: 12 litrů Náplň oleje v motoru: l Spotřeba na 100 km: 3,2 litru (při rychlosti 50 km/hod.) Spotřeba na 100 km: 2,5 litru (při rychlosti 40 km/hod.) Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Stoupavost s plným zatížením: 38% Motor Čezeta 175 ccm typ 501 / 03 s ventilátorem, poháněným klínovým řemínkem od prodlouženého levého konce klikového hřídele. Tento motor měl hlavu válce s příčným žebrováním. Dvoubarevná kombinace "tyrkysová se šedobéžovou" bylo velmi časté provedení, v němž se dělaly i mopedy Stadion. Ochranný plexisklový štít byl dodatečně individuálně kupovaný doplněk, vyráběný firmou "Okula". Na tomto snímku je již v posledním provedení, doplněném ve spodní částí plexisklovým límcem, přichyceným k hornímu okraji krytu kolen. Límec zabraňoval profukování větru pod plexisklem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1959 28. července 1959 byla odstartována Propagační jízda skútrů Čezeta 501/03 kolem republiky, kterou inscenovalo Generální ředitelství n.p. Mototechna ve spolupráci s ČZ Strakonice a Povážskými strojárnami. Ideou bylo ukázat, že skútr je vozidlo ideální zejména pro ženy. Propagační jízdu tudíž jelo deset děvčat, která s jedenáctým skútrem doprovázel redaktor Světa Motorů Adolf Tůma. První ze skútrů řídila Jaroslava Kubíková (později Brutarová), na snímku v puntíkovaném šátku a náhradní spolujezdkyní za zády. Jarka pracovala v pražské konstrukční kanceláři ČZM Strakonice jako spolupracovnice J. F. Kocha (na snímku zcela vzadu, s rukou ve vlasech), který ji do teamu doporučil. Skútry byly již provedení 501 / 03 s ventilátorem, doutníkovými tlumiči druhé generace a byly doplněné prvním typem plexiskla. Tady Jaroslava Kubíková (Brutarová) s mladistvým zájemcem za sebou...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V květnu 1959 přihlásila budějovická skútrárna 7-členné tovární družstvo k účasti na mezinárodnímu srazu skútrů v Ludwigsfelde, městě, kde se v podniku IFA Industrie Welt Ludwigsfeldevyráběly východoněmecké skútry IWL "PITTY" a IWL "Wiesel". Předem se vědělo, že součástí srazu bude nejen značně náročná soutěžní jízda terénem, ale i ostrá rychlostní zkouška, tak byla nutná důkladná příprava strojů před odjezdem.
Ludwigsfelde je prakticky až u Berlína, takže skútry měly před sebou téměř 600 km cesty po ose tam a pak ještě zpátky, navíc se zátěží osobních věcí jezdců i nezbytných náhradních dílů. Logicky tak odjezdu předcházela i rozprava s duchovním otcem skútru, konstruktérem ale v minulosti i zkušeným soutěžákem J. F. Kochem (bělovlasý uprostřed).
Pro atraktivnost akce bylo vypraveno sedm barevně odlišných skútrů, z nichž ani dva nebyly stejné.
A to už jsou poslední fotografie soutěžního družstva před odjezdem - v předepsaných celokožených botách nad kotníky a počítá se i s případnou nepřízní počasí, všichni v šedých pogumovaných nepromokavých soutěžáckých kombinézách.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skútr Čezeta 501 / 03 v provedení již z roku 1960, kdy měl už tlumiče výfuků doutníčkového tvaru. Ozdobný chromovaný štítek, vložený do rámečku reflektoru, nebyl originál ale dodatečná ozdoba. Dal se v té době koupit jako jednoduchý, ale efektní doplněk v prodejnách Mototechny. Fotografie "za mlada" je od Jaroslava Hanžla z Českých Budějovic. Ukázka Popisu a návodu k obsluze v německo-jazyčné verzi, vydaného podnikem zahraničního obchodu Motokov Praha - vydání 1960. Na obálku byla použita stejná kresba, jako u předchozích vydání - jen byly grafikem upraveny tlumiče výfuků, teď už doutníčkového tvaru. |