|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 22 - 1964 ZETOR 15 - traktor JAWA 500 OHC model 15 - 1953 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
ČZ 150 c - Rikša
Užitková tříkolka na bázi motocyklu ČZ 150c.
Výrobce: Česká Zbrojovka Strakonice, národní podnik
Dle výrobce byl stroj určen pro jízdy na dobrých silnicích a hlavně v městě. Doslovně:
"Rikša se vyznačuje značnou stabilitou v zatáčkách, neboť má nízko uložené těžiště a je vybavena diferenciálem s čelnými koly, který je zapouzdřen v dokonale utěsněném pouzdru a umožňuje pohodlnou jízdu v zatáčkách bez zvýšeného namáhání poloos." Za základ sloužil rám standardního motocyklu Č 150c prvního provedení, tedy s tvrdým zadkem. Rám měl přidané čtyři kotevní body, na které se upevňovala trubková konstrukce, nesoucí pevnou zadní nápravu na malých kolečkách rozměru 4,00 - 16 (400 x 100 Bantam). Dva kotevní body byly na rámových trubkách v partii pod sedlem řidiče, dva za předními stupačkami. Kromě těchto čtyř bodů se k upevnění konstrukce ještě využívaly původní otvory v zadní partii rámu se závity pro stupačky spolujezdce. Zadní osa byla pevná, měla zapouzdřený čelní diferenciál, mazaný vazelínou a poháněla ji od motoru dvojice řetězů přes předlohu, umístěnou v rámu místo zadního kola motocyklu. Stroj byl v podstatě demontovatelný, s možností udělat z něj kdykoliv klasický motocykl ČZ 150c.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s převodovkou Typ: ČZ 150c Vrtání: ø 57 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 148 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Trvalý výkon: 5,75 ks při 4.500 ot.min. Maximální brzděný výkon: 6,25 ks při 5.000 ot./min. Píst: plochý, se dvěma těsnícími kroužky Ojniční ložisko: válečkové Mazání: směsí oleje v benzínu v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2918 HO se vzduchovou přívěrou sytiče Hlavní tryska: 0,80 Tryska jehly: ø 2,60 Jehla: druhý zářez shora Šrouv volnoběhu: povolen o 1 a ½ otáčky Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto Pal 6 V s osvětlovacím vinutím 25 W Reflektor: PAL ø 125 mm s vestavěným tachometrem Na přání: baterie 6V/7 Ah (v levé skříňce) a elektrická houkačka ČZ 6V Svíčka: PAL 175 se závitem M 14 x 1,25 Předstih: 4,5 mm před HÚ Primární převod: řetězem Favorit 3/8“ x 3/8“ (50 článků) v olejové lázni spojky Převodový poměr: 1 : 2,66 (17 : 44 zubů) Spojka: vícelamelová, obložená ferodem, v olejové lázni Převodovka: třístupňová Řazení: nožní Ukazatel neutrálu: v pravém víku motoru Přenos síly na zadní osu: dvěma řetězy Favorit 1/2" x 5/16” (102 a 110 článků) Přední díl rámu: motocyklový rám ČZ 150 bez zadního pérování s připojovacími mufnami Zadní díl rámu: trubková konstrukce s pevnou zadní nápravou Přední vidlice: teleskopická Sedlo řidiče: výkyvné, odpérované centrálním spirálovým pérem Tandemové sedlo: na přání, odpérované dvojicí spirálových per Kolo přední: 19” drátové Ráfek: 2 ¼“ x 19“ Pneumatika: 2,75 – 19 Kola zadní: plechové prohloubené ráfky, upevněné šrouby k nábojům kol Pneumatiky zadní: 400 x 100 Bantam (4,00 – 8) Brzda přední: čelisťová, půlbubnová ø 125 mm, šířka obložení 20 mm Parametry: Rozvor: 1 665 mm Rozchod zadních kol: 930 mm Délka: 2 290 mm Šířka: 1 050 mm Výška: 980 mm Výška sedla nad zemí: 700 mm Světlost: 135 mm Váha s palivem a nářadím: 135 kg Nosnost: 150 kg
Montáž rikši ČZ 150 c
Expedice rikš provádí se v demontovaném stavu. K usnadnění montáže doporučujeme, abyste se drželi následujícího návodu: 1. Návěs postavte do normální vodorovné polohy, přistrčte přední rám, který skloňte a natočte tak, aby se otvory koncových držáků daly lehce ustavit proti příchytkám motocyklového rámu. Mezi pouzdra a rám vložte podložky a pak návěs na motocyklový rám šroubovými svorníky připevněte. Pozor! Při montáži nejprve našroubujte čepy u dolního zadního závěsu se závitem. 2. Namontujte zadní řetěz a vyrovnejte napínacími šrouby most diferenciáklu a zadní osy tak, aby kola běžela správně v jedné rovině za sebou a pak protimatkami napínací šrouby v nastavené poloze zajistěte. 3. Namontujte výfukové roury a tlumiče. 4. Namontujte krabice na nářadí a vložte do skříňky baterii. 5. Zapojte kladku zadní brzdy k táhlu a táhlo spínače stop-lampy. 6. Zapojte elektrické vedení do lustrové spojky a připojte baterii (podle schema elektrického zapojení). 7. Namontujte spodní držáky krytu, kryt zadní vidlice a řetězu. 8. Namontujte zadní teleskopy a připojte je na sedadlo nebo na nákladní karoserii.
S motorem o 150 ccm se stroj pohyboval podstatně lépe, než typ předchozí s motorem ČZ 125t, dva koně navíc byly znát.
Zajímavým detailem byla montáž tachometru nejen s celkovým, ale i denním počítadlem. Předpokládalo se, že stroj bude používán menšími podniky, takže podle takto vybaveného tachometru bude jeho řidič vyplňovat "stasku", tedy "Denní záznam o provozu služebního vozidla". Tyto tachometry pak sháněli a následně montovali do svých motocyklů amatérští soutěžní jezdci, protože podle denního počítadla se daly odečítat jednotlivé etapy. Pro export se tachometry dělaly nejen v kilometrovém, ale i "mílovém" provedení, v závislosti na tom, do jaké země export směřoval.
Ukázka rikšy ČZ 150c ve službách Československé pošty:
Jako nástavba byla v tomto případě použita masivní dřevěná bedna s příčně zaobleným odklápěcím víkem. Záběr je z doby po roce 1960, stroj už totiž má, podle změny v předpisech, přemístěnou tabulku předního čísla ze hřbetu blatníku na jeho boky. Snímek ze Sbírky Poštovního muzea, Praha /www.postovnimuzeum.cz/
Tříkolek rikša s motory ČZ 150c se začátkem padesátých let vyrobilo několik tisíc, značná část z nich šla na export.
|