JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


MANET S 100 - skútr


Foto z Katalogu československých motorových vozidel, vydaných n.p. Mototechna 1960. Dvoumístný skútr pro městský provoz, vyráběný od roku 1958.

Výrobce:
Považské Strojárne n.p., Považská Bystrica, Slovensko
Logo Manet Charakteristika z Katalogu n.p. Mototechna:
Skútr Manet S 100 je jednostopé vozidlo určené pro dopravu jedné nebo dvou osob. Rám stroje je otevřený, z profilové trubky. Vyhovuje zejména ženám. K této přednosti přistupuje dokonalé krytí jezdce a velmi dobré pérování kyvnými vidlicemi. To vše činí jízdu pohodlnou, čistou a bezpečnou. Celkovou eleganci skútru Manet S 100 doplňuje pastelové dvojbarevné provedení různých kombinací. Stříkané jsou v kombinacích tyrkysově zelené se šedou, rumělkovo červené se šedou, pařížské modré se šedou, nebo je celé provedení v barvě višňově červené.

Rozměrový náčrt
prvního provedení skútru Manet S 100.
Vyobrazení z Katalogu čsl. motorových vozidel MVS 1960 Motor
je kompaktní dvoudobý jednoválec monoblokové konstrukce (vcelku s převodovkou), nuceně chlazený větrákem.
Technické údaje motoru Manet S 100:

Počet válců: 1
Vrtání: Ø 50 mm
Zdvih: 50 mm
Objem válce: 98,1 ccm
Vyplachování: vratné
Výkon: 5 ks při 5.500 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 7,8
Max. kroutící moment: 0,7 kgm při 4.000 ot./min.
Počet hlavních ložisek: 3 (kuličková)
Ojniční ložisko: válečkové
Hlava válce: hliníková, snímací
Válec: hliníkový s vložkou ze šedé litiny
Chlazení: vzduchem, nucené ventilátorem na pravém konci klik. hřídele
Zapalování: PAL dynamoakumulátorové
Svíčka: PAL 14/225
Dynamostarter: PAL 12V
Předstih: 3,5 mm před HÚ
Svíčka: PAL 14/240

Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2918 HZ nebo 2918 S-12
Difuzér: Ø 18 mm
Specifická spotřeba paliva: 400g / ks / hod.

Spojka: 4-lamelová, v olejové lázni
Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 44 článků, běžícím v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 2,571

Váha motoru: 24 kg
Délka: 400 mm
Výška: 340 mm
šířka: 260 mm
Manet S 100 Prototypy a první série skútrů Manet měly plexisklo před řidičem upevněné pouze pěti šroubky za spodní okraj. V provozu se ale často stávalo, ža takto upevněné plexi praskalo, takže další série dostaly vylepšení v podobě "hrazdičky" z ohnuté hliníkové kulatiny, zakotvené v panelu řidítek. Tato hrazdička podepírala plexisklo v dalších dvou bodech, přibližně v jedné třetině výšky plexiskla. Na snímku jeden z prototypů, zatím ještě bez této hrazdičky.
Manet S 100 - palubní deska Detailní pohled na partii řidítek a palubní desky prvního provedení skútru Manet S 100.
Ovládací prvky zleva:
Tlačítko starteru, páčka přepínače blinkrů, třípolohová spínací skříňka (ještě provedení podle Bosch), kontrolka nabíjení.
Tento prototyp zatím ještě neměl na palubní desce táhlo sytiče karburátoru.
archiv Hošťálek archiv Hošťálek Prospekt ve španělštině
prvního provedení skútru Manet S 100, vydaný podnikem zahraničního obchodu PZO Motokov v roce 1959.
Firemní razítko n.p. Motor Jikov České Budějovice na zadní straně dokumentuje, že vývojová oddělení fabrik sledovala i to, co se dělo u konkurence.
Prospekt_angl_New-York_a_Los-Angeles_MINI Prospekt v angličtině
vydaný pro americká prodejní zastoupení jednak v New Yorku, jednak v Los Angeles.
Technické údaje prvního provedení Manet S 100:

Motor: dvoutaktní jednoválec v bloku s převodovkou
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 50 mm
Zdvih: 50 mm
Objem válce: 98,1 ccm
Výkon: 5 ks při 5.500 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 7,8
Max. kroutící moment:
Počet hlavních ložisek:
Ojniční ložisko: válečkové
Hlava válce: hliníková, slitina ČSN 42 4330
Válec: ze šedé litiny, ČSN 42 2424
Chlazení: vzduchem, nucené ventilátorem
Zapalování: bateriové PAL 12 V - 300/60 W
Baterie: 2ks 6V/12 Ah startérové, spojené do série
Dynamostarter: PAL 12V
Předstih: 3,5 mm před HÚ
Svíčka: PAL 14/240

Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2924 M 13 Monoblok

Spojka: 4-lamelová, v olejové lázni
Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 44 článků, běžícím v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 2,571

Převodovka: v bloku s motorem
Počet rychlostí: 4
Převody:
1 – 1 : 3,3
2 – 1 : 1,866
3 – 1 : 1,388
4 – 1 : 1,047
Řazení: nožní, dvojzvratným pedálem po levé straně
Sekundární převod: zakrytým válečkovým řetězem 12,7 x 5,2 (1/2 x 5/16") 83+1 článek
Převodový poměr: 1 : 2,714

Rám: otevřený (dámský), z profilové trubky
Přední vidlice: tlačená kývačka s centrálním pérem a hydraulickým tlumičem
Zdvih předního pérování: 120 mm
Zadní vidlice: kyvná, tlumená vlevo umístěným hydraulickým tlumičem
Pérování vzadu: dvěma spirálovými pery
Zdvih zadního pérování: 90 mm
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem od nožního pedálu na pravé straně
Brdové bubny: plnobábojové hliníkové se zalitou třecí plochou Ø 150 mm
Šířka obložení: 25 mm
Kola: 14", vzájemně vyměnitelná
Ráfky: 14" ocelové
Pneumatiky: 3,00 - 14 s duší
(2,75 – 14 s duší udával Katalog čsl. mot. vozidel Ministerstva všeob. strojírenství 1960)
Huštění vpředu: atp
Huštění vzadu sólo: atp
Huštění vzadu se spolujezdcem: atp

Rozvor: 1.340 mm
Délka: 1.960 mm
Šířka: 585 mm
Výška: 965 mm (bez plexiskla)
Výška: 1400 mm (s plexisklem)
Světlost: 110 mm

Sedlo: odklopné dvojsedlo s pěnovou vložkou
Výška sedla: 745 mm
Vlastní (suchá) váha: 100 kg
Pohotovostní váha: 110 kg
Povolené zatížení: 150 kg
Objem nádrže: 12 litrů
Náplň oleje v motoru: l

Spotřeba základní při 50 km/hod.: 2,7 litru / 100 km
Spotřeba průměrná: 2,9 litru / 100 km

Nejvyšší rychlost: 70 km/hod.
Stoupavost s plným zatížením: 30%
Manet S 100 pérovka 1960 - reklama z časopisu Technický Magazín T 60 (čísko 7).
Reklamní kresba z roku 1960.
Renovovaný skútr Manet S 100 na Veteran Rallye Křivonoska 2011 - foto Miloň Dvořák.