JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 645


Velký osobní vůz typové řady vyráběné v rozmezí let 1929 -1932.
Jeho základní charakteristika byla zakódována v číselném typovém označení:
Škoda 645 - šest válců, čtyřicet pět koní výkonu.

Výrobce: ASAP, Mladá Boleslav
Akciová společnost pro automobilový průmysl
Ředitelství v Praze II., Vodičkova 38.
1929
Vůz byl "stavebnicově" stejný s celou typovou řadou, zahrnující čtyřválec Škoda 430 i luxusní osmiválec Škoda 860, s nimiž měl stejné vrtání, zdvih a prakticky i celou technologii jednak motoru, jednak celkové stavby.
Reklama 645 - casopis Domov a svet 1929 Dvoudvéřový zavřený vůz Škoda 645 na upoutávce v časopisu Domov a svět 1929
Veřejnosti byl typ Škoda 645 poprvé představen na Pražském autosalonu 1929, pak následovala intenzívní reklama formou tištěných inzerátů v dobových časopisech.
sbírka Hošťálek Všechny vozy Škoda nové unifikované řady, zahrnující typy 422, 430, 645, 860, nesly na chladiči oválný smaltovaný znak s bílým nápisem Škoda v tmavomodrém poli, lemovaném černým okrajem se stylizovanými vavřínovými ratolestmi.
Okřídlený šíp
Velmi efektním příplatkovým doplňkem (ne právě levným) byl uzávěr chladiče se symbolem značky Škoda - chromovaným okřídleným šípem, na který byli všichni škodováci hrdí, i když mu v žargónu přezdívali "slepice".
Pokud řidič opouštěl vůz, doporučovalo se tuto parádu sejmout a nahradit standardním uzávěrem bez této ozdoby.
archiv Hošťálek Seznam náhradních dílů
nebyl samozřejmou součástí výbavy vozidla. Zákazník jej dostával pouze na výslovné vyžádání a musel si jej zaplatit. Továrna byla raději, když se v případě závady či jakéhokoliv jiného problému obracel na firemní servis nebo autorizovanou autodílnu, než aby opravu řešil sám.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Škoda 645:

Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 102 mm
Obsah válců: 2.490 ccm
Trvalý výkon: 45 ks (33,10 kW) při 2.600 ot./min.
Maximální výkon: 50 ks (36,77 kW)
Ventilový rozvod: SV
Pohon vačkového hřídele: modulovým řetězem Coventry od zadního konce klikového hřídele
Rozměr rozvodového řetězu: rozteč ½" se středním vedením, 48 článků, šíře 31,752 mm (N 204)
Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s vrškem klikové skříně
Hlava válců: snímací, litinová
Počet ložisek klikového hřídele: 8, kluzných
Ojniční ložiska: kluzná, vylitá bílou kompozicí
Písty: Nelson-Bohnalite z hliníkové slitiny
Kroužky těsnící: dva, první s levým zámkem, druhý s pravým zámkem
Kroužek stírací: 1
Chlazení: vodní, thermosyfonové, podporované větrákem za chladičem
Mazání: tlakové oběžné se zubovou pumpou, rozvod oleje k hlavním ložiskům trubkami
Olejový filtr: separátní výměnný "Técalemit", montovaný za motorem
Karburátor: vertikální, zespodu zavěšený, Zenith 30 U
Čistič vzduchu: Elektron typ 30
Doprava paliva: podtlakovým nasavačem "Espero"
Čistič paliva: Técalemit se skleničkou
Nádrž: na konci chassis
Elektrická instalace: 12 V
Zapalování: bateriové s cívkou Scintilla a rozdělovačem Scintilla 6B (nebo BN6)
Zapalování na přání: magnetové, magnetem Scintilla Vertex
Baterie: Varta 12V / 45 Ah
Dynamo: Scintilla 12V / 100 W, umístěné na hlavě motoru
Pohon dynama: klínovým řemenem od řemenice na vačkovém hřídeli
Starter: Scintilla 1,3 ks s elektrickým zasouváním pastorku
Spojka: vícelamelová suchá, lamely unášené šesti kulatými trny
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, přišroubovaná k přírubě motoru
Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovými koly Gleason, převod 1 : 5,56
Přední náprava: pevná, kovaná, zavěšená na podélných listových pérech
Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech
Nožní brzda: mechanická, bubnová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, na bubny zadních kol
Kola: 18" palcová, disková, upevněná pěti maticemi
Disky: 18 x 4" SS "Hering" s plochým ráfkem a děleným snímacím okrajem
Pneumatiky: 5,50 - 18"
Rozvor krátký: 3.025 mm
Rozvor dlouhý: 3.375 mm
Rozchod vpředu: 1.360 mm
Rozchod vzadu: 1.360 mm
Délka krátkého vozu: 4.750 mm
Délka dlouhého vozu: 5.100 mm
Šířka: 1.660 mm
Výška: 1.800 mm (zavřený vůz)
Výška rámu nad zemí: 430 mm
Světlost: 200 mm

Maximální rychlost: 100 km/hod.
Spotřeba benzínu: 10 - 10,5 kg / 100 km
Spotřeba oleje: 0,3 kg / 100 km
ilustrace z továrního prospektu - archiv Hošťálek Motor
Řadový vodou chlazený šestiválec 645 byl stavebnicovým pokračováním vycházejícím ze základního (a nejúspěšnějšího) čtyřválce 430, se kterým měl společné vrtání, zdvih, písty, ojnice i ventily i celkové konstrukční pojetí. Jeho normální (trvalý) výkon byl 45 koní (36,77 kW) při 2.600 otáčkách, dle továrních údajů byl krátkodobě schopen vyvinout až 50 koní (36,77 kW). Za blokem byl externě montovaný obtokový čistič oleje, s okruhem mazání propojený trubkami. Nad ním byla zapalovací cívka Scintilla s předřadným odporem. Uprostřed byl pod sacím potrubím zavěšený vertikální karburátor Zénith 30 U se sytičem a předřazeným benzínovým filtrem v odkalovací skleničce.

Převodovka
se třemi rychlostmi a zpátečkou byla sešroubovaná s motorem do společného agregátu, přičemž vložená mezipříruba tvořila zadní body uchycení do rámu. Vpředu byl ukotven rovněž ve dvou bodech, prostřednictvím plechové příčky, přišroubované k přední části bloku.
ilustrace z továrního prospektu - archiv Hošťálek Klikový hřídel
byl uložen v 8 kluzných ložiskách. To bylo sice uložení mimořádně důkladné, zajišťující dlouhou životnost, ale při rozebírání motoru komplikovalo montáž i demontáž, protože ojnice s pístem se z bloku nedaly vytáhnout ani spodem, ani horem, takže je bylo nutné ve spodním oku rozdělit, pak písty vystrčit až nad horní plochu bloku tak, aby se daly vytlačit pístní čepy a písty vytáhnout nahoru a samotné ojnice vyvléct spodem, mezerami mezi hlavními ložisky.
Přední konec klikového hřídele (už vně motoru) nesl kromě klínové řemenice pro pohon dynama také rozměrný třecí tlumič torzních kmitů.
Na zadním konci bylo ozubené kolo modulového rozvodového řetězu Coventry a za ním pak setrvačník se šesti trny, unášejícími ferodem obložené lamely spojky.
ilustrace z továrního prospektu - archiv Hošťálek Podvozek
byl klasického uspořádání: obdélníkový rám, nýtovaný z ocelových "U" profilů, v zadní partii vyhnutý přes nápravu, s oběma nápravami pevnými, zavěšenými na podélných listových pérech. Hnací agregát pevně uložený vpředu, spojený s hnací zadní nápravou jednodílným kardanem s kovovými klouby.
foto: archiv Hošťálek Magnetové zapalování
se montovalo na přání. Spočívalo v nahrazení rozdělovače magnetem Scintilla-Vertex (zapalovací cívka byla v tom případě zbytečná) a umožňovalo provoz vozu i bez akumulátorové baterie. Motor stačilo natočit klikou, nebo roztlačením vozu.
Zadní náprava
typ "banjo" byla svařená ze dvou výlisků, s vešroubovanou klecí diferenciálu. Dlouhá listová pera byla tlumena popruhovými tlumiči. Prodloužení rámu neslo podlážku pro kufr, podvěšenou nádrž na 50 litrů benzínu a držák rezervních kol. Místo zadního nárazníku měl vůz čtvrtoblouky ze dvou nad sebou umístěných ocelových profilů, upevněné ke koncům podélníků rámu.


Akumulátorová baterie v plechové skříni, připevněné zevnitř k pravému podélníku rámu před zadní nápravou, byla přístupná po odklopení koberce a vyjmutí dřevěné podlážky před zadními sedadlem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Standardně nabízená provedení vozu Škoda 645 na dlouhém chassis (rozvor 3.325 mm):
ŠKODA 645 - Limousina
6-7sedadlový zavřený vůz s mezistěnou za řidičem, provedený na dlouhém chassis, provedení 1929. Střecha vpředu s převisem a sklápěcím skleněným stínidlem, dvojité nárazníky s vybarvenými středy, dvě rezervy a odnímací zavazadlový kufr na podlážce za karoserií. Dvojice sedadel (mezi zadními dveřmi) byla sklápěcí, ve složeném stavu zapuštěná do podlahy.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tovární foto z 8. listopadu 1929 - archiv Hošťálek ŠKODA 645 - Limousina
6-7sedadlový zavřený vůz s mezistěnou za řidičem v luxusní karoserii potažené koženkou podle systému Weymann. Příplatkové sklápěcí stínidlo z tmavomodrého skla nad čelním oknem, černé reflektory s chromovanými rámečky, bez nářaďových skříněk na stupačkách, vzadu pouze jedno rezervní kolo.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7-sedadlový faeton Škoda 645 se samostatným odnímacím zavazadlovým kufrem - vyobrazení z prospektu ŠKODA 645 - Faeton
6-7sedadlový otevřený vůz na dlouhém chassis, s natahovací plátěnou střechou bez vnitřního zakrytí oblouků. Za příplatek mohly být připínací plátěné postranice se všitými celuloidovými okny.
Dvě sedadla (mezi zadními dvířky) byla sklápěcí, ve složeném stavu zapuštěná do podlahy.


Faeton se v průběhu výroby dělal ve dvou karosářských provedeních:
jednak s vanou karoserie za zadními sedadly ukončenou a samostatným (odnímacím) zavazadlovým kufrem na plošině před rezervními koly, viz horní fotografie...
Foto faetonu s kufrem vcelku s karoserií v dochovaném velmi původním stavu z roku 1968 - archiv Hošťálek ... jednak s karoserií za zadními sedadly prodlouženou v navazující zavazadlový prostor (jako na této fotografii), přístupný zvenku otevíracími dvířky z levé strany vozu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Standardně nabízená provedení vozu Škoda 645 na krátkém chassis (rozvor 3.025 mm):
ŠKODA 645 - Tudor
4-5 sedadlový dvoudvéřový uzavřený vůz na krátkém chassis, určený pro tzv. "samořidiče". Tedy pro majitele, který neměl najatého šoféra a řídil si vůz sám. Také toto provedení mělo odnímací zavazadlový kufr na podlážce za karoserií a za ním držák pro jedno nebo dvě rezervní kola.
archiv Hošťálek Takto byl nový vůz Škoda 645 v provedení Tudor prezentován ve francouzské mutaci firemního propagačního tisku "Revue Škoda" v roce 1929.

Dobře je patrné příplatkové větrání po stranách karoserie, kryté chromovanou mřížkou.
Škoda 645 v dvoudvéřovém zavřeném provedení (Tudor) fotografovaný pro výstavní účely sezóny 1929 (archiv Hošťálek) Škoda 645 (Tudor) fotografovaný pro výstavní účely sezóny 1929 (archiv Hošťálek)
Škoda 645 - Tudor
realizovaný na krátkém chassis pro výstavu v roce 1929. Oproti základnímu provedení měl navíc chromované větrací mřížky na bocích za kapotou a celochromované nárazníky. Překvapivá u výstavního vozu je pouze jedna rezerva a levný uzávěr chladiče bez okřídleného šípu...
archiv Hošťálek Škoda 645 - Tudor
Velmi efektní provedení ve tříbarevném lakování, dvěma rezervami, na přání se sklápěcím stínidlem z tmavomodrého skla nad čelním oknem, chromovanými kraji ráfků a uzávěrem chladiče s okřídleným šípem.




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Škoda 645 - Sedan
4-dvéřový zavřený 4-5 sedadlový vůz na chassis s krátkým rozvorem v provedení 1929, který na rozdíl od limuzíny neměl dělící stěnu za řidičem. Opticky se od limuzíny lišil především kratším třetím oknem a zadními dveřmi s větším výkrojem (kvůli kratšímu podvozku). Dvoubarevné lakování se širokým světlým pruhem v třetí barvě, černé reflektory bez chromovaných rámečků, disky kol bez linky. Dvojité chromované nárazníky byly provedené z ploché pásové oceli bez středového prolisu, vůz na snímku byl osazen pneumatikami Goodyear Ballon 5,50-18.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
archiv Hošťálek ŠKODA 645 - Faux-kabriolet
4-dvéřový vůz na krátkém chassis s pevnými rámy kolem dveří, opatřený nesnímací látkovou zevnitř čalouněnou střechou. Velmi ojedinělé provedení, navíc s již oblými blatníky pozdního provedení (bez hřbetních prolisů) a s netypickými ručičkovými směrovkami.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tovární snímek použitý v reklamním prospektu (archiv Hošťálek) ŠKODA 645 - Kabriolet
4-5 sedadlový dvoudvéřový vůz na krátkém chassis, vybavený vycpávanou a zevnitř čalouněnou skládací střechou systému Kellner s vnějšími "nůžkami". Sedadla i boční čalounění těchto kabrioletů byla vždy provedená z kůže. Těleso karoserie bylo oproti "tudoru" zkrácené, zavazadlový odnímací kufr byl proto obzvlášť rozměrný.
tovární foto (archiv Hošťálek) Stejný kabriolet Kellner na továrním snímku z druhé strany. Oba záběry byly pořízeny dne 6. června 1930.
Jednalo se o luxusní provedení ve tříbarevném lakování, se zevnitř ovládaným hledacím reflektorem, velkými reflektory Scintilla Ø 200 mm, stínítkem z tmavomodrého skla nad čelním oknem, ozdobným uzávěrem chladiče s okřídleným šípem a dvěma rezervami za zavazadlovým kufrem.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tovární reklamní snímek s dámou (archiv Hošťálek) Tovární reklamní snímek (archiv Hošťálek)
ŠKODA 645 - Kabriolet
Zvlášť luxusní provedení s nejdražšími příplatkovými doplňky: Efektní dvoubarevné lakování, obzvlášť velké chromované reflektory Scintilla Ø 220 mm, francouzský hledáček Phares-Besnard na chromovaném sloupku, chromované blinkry na předních blatnících, chromované větrací mřížky na bocích karoserie, efektní řemen přes kapotu a chromovaná ochranná mřížka před chladičem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------