|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 SIDECARY - přehled výrobců FAVORIT - sidecary ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ARIEL typ F
Původní článek pro ČMN od Petra Hošťálka
Klasický anglický jednoválcový motocykl o objemu 500 ccm
s mírně sportovním charakterem, daným rozvodem OHV (ventily v hlavě). Výrobce: Ariel Works Ltd., Birmingham, England
V roce 1929 přišla anglická firma Ariel Works Ltd., Birmingham, England s novou řadou motocyklů, jejichž motory již měly oběžné mazání se suchou skříní a patentovaný odstředivý čistič oleje.
Do této řady patřil také Ariel 500 ccm Model F, stojatý čtyřtaktní jednoválec s ventilovým rozvodem OHV, který byl v prospektu klasifikován jako „rychlý cestovní stroj, umožňující příjemné cesty za hranice“.
Popis:
Motor: Vrtání 81,8 mm, zdvih 95 mm, obsah válce 497 ccm. Litinový válec velmi bohatě žebrován a za účelem dobrého chlazení žebrovaná i hliníková motorová skříň. Hlava válce se dvěma výfukovými kanály a samostatnými výukovými rourami. Ventily v hlavě válce mají dvojitá péra, ventilová vahadla jsou z poloviny zapouzdřená, vyžadující občasné namazání ruční tlakovou maznicí.Ventilové tyčky úplně kryté. Ojniční ložisko válečkové, se dvěma řadami válečků. Píst z hliníkové slitiny, tepelně zpracovaný, pístní čep volný. Rozvodová kolečka s přímým ozubením broušená. Na hřídeli motoru je upevněn účinný tlumič záběru.
Oběžné (cirkulační) mazání systému "se suchým karterem" mělo zvláštní olejovou nádržku, umístěnou pod sedlem.
Olejové pístové čerpadlo bylo dvojité, píst o menším průměru tlačil olej dutým čepem klikového hřídele do prostoru ojničního ložiska, odkud se olej rozstřikoval na ostatní pohybující se díly. Píst o větším průměru pak odsával olej, skapaný na dno karteru, zpět do olejové nádrže pod sedlem.
Karburátor: Amal s přírubou, řízení plynu páčkou neb na přání otočnou rukojetí. Regulační šroubek pro volnoběh.
Výfuky: Dva, každý s vlastním neobyčejně účinným tlumičem, certifikovaným anglickou Automobile Association.
Převodní skříňka: Oddělená, firmy Burman, opatřená třemi rychlostními stupni. Soukolí z niklové oceli. Skříňka je opatřena šroubem k seřizování napnutí primárního řetězu. Ruční rychlostní páčka je v kulise po straně benzínové nádržky.
Spojka: suchá, se třemi korkovými lamelami a tlumičem záběru. Pneumatiky: Dunlop, 3,25 – 19, na přání 3,50 – 19 s drátem v patce.
Rychloměr: (Zvláštní výzbroj za příplatek) Smiths s denním počítadlem, zapuštěný v benzínové nádržce, poháněný ohebným kabelem z převodní skříňky.
Na snímku je detail kulisy ručního řazení i tachometru, zapuštěného do pravé poloviny nádrže, který v luxusním provedení s denním počítadlem byl za příplatek 420,- Kč a do Evropy se dodával s kilometrovou stupnicí. Vnější úprava: Rám, přední vidlice, kola, blatníky a nádržka jsou černě smaltovány. Na nádržce modrý a zlatý proužek. Lesklé díly silně niklovány. Na zvláštní přání nádržka niklovaná se smaltovanými ploškami.
Tolik slovy továrny Ariel Works Ltd., Selly Oak, Birmingham, England,
tlumočenými v českém jazyce Generálním zastoupením pro ČSR, firmou "Štěpař, Hanák a spol., Praha VII., Schnirchova 1084.
Co k tomu dodat dnes?
Pětistovka Ariel modelu F byla mimořádně zdařilým motocyklem se sportovním charakterem a byla jedním z nejprodávanějších motocyklů u nás. Měla dvacet koní, což bylo v roce 1929 z jednoválcového dlouhozdvihového motoru hodně a tak v sólo provedení „jela“ snadno až 115 km/hod. Posaz jezdce byl velmi nízký, sedlo bylo výškově stavitelné a na zem z něj dosáhl téměř každý desetiletý kluk. Těžiště 160 kg těžkého stroje s neodpérovaným zadním kolem bylo příjemně nízko, takže ovládání bylo hračkou. Dnes nezvyklý je pro evropského jezdce pedál nožní brzdy po anglicku umístěný na levé straně. To se ovšem týká konkrétně popisovaného stroje z exposice Jihočeského motocyklového musea. Pražské zastoupení Štěpař a Hanák totiž nabízelo už tehdy přepákování! Brzdový pedál je uložený na hřídelce, procházející napříč upevňovacími plechy motoru. A tak zákazníkovi, kterému brzda na levé straně nevyhovovala, firma za mírný příplatek místo pedálu na levé straně namontovala zrcadlově obrácený pedál na pravý konec průchozí hřídelky.
Ukázka řešení uložení excentrického dynama do rámu u motocyklů Ariel, modelů 1929. Kresba je z časopisu MOTOR (Motocykl) a podle textu se týká modelu 250 ccm.
Model F 500 ccm OHV měl ale umístění i náhon dynama řešeny stejně...
MODEL 1930
MODELOVÁ ŘADA 1932
Autor článku s Arielem 500 OHV typ F při "Cestě kolem Světa 2007" - jihočeské jízdě veteránů kolem třeboňského rybníka Svět, pořádané v sobotu 18. srpna 2007 Emilem Rodějem z Hluboké u Borovan.
|