![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) Svatební oznámení pro Libora Gýnu FAVORIT - sidecary 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940)
Revoluční proudnicový vůz, jehož další vývoj zastavila válka.
Adlerwerke, vorm. Heinrich Kleyer A.G., Frankfurt/Main. Poprvé byl představen začátkem roku 1937, kdy se okamžitě stal senzací, ale jeho rozšíření ve větším rozsahu, právě tak jako jeho další vývoj, zastavila druhá světová válka.
Adler znamená v němčině "Orel" - z čehož vycházelo takto stylizované okřídlené logo firmy.
V kovové podobě zdobilo u vozu Adler 2,5 litru typ 10 nejen zaoblenou příď vozu, ale i víko kufru. Vůz měl čtvery široké dveře se zapuštěnými klikami, přičemž přední se, kvůli snadnému nastupování, otevíraly "proti větru". "Cesta k vozu zítřka" byl článek v zářijovém článku časopisu Motor Schau 1937, ilustrovaný detaily moderních vozů. Zabýval se problémem, že sice nespornou budoucností je aerodynamika, ale zákazníkům se podle aerodynamických zásad konstruované vozy nelíbí a tudíž je moc nekupují. "Tvář moderního automobilu" tak charakterizoval tento snímek nového proudnicového Adleru komentář časopisu Motor Revue z května roku 1939. byl dílem ing. Karla Jenschkeho, někdejšího šéfkonstruktéra rakouské firmy Steyr, který v té době měl za sebou již velmi zdařilý a prodejně úspěšný malý vůz Steyr 50 (Steyr-Baby) nápadně podobných aerodynamických tvarů. Když Jenschke v roce 1936 přešel od Steyru k firmě Adler, stal se spolu s hlavním inženýrem Karl Schindlerem vedoucím konstrukční kanceláře automobilního oddělení Adlerwerke vorm. Heinrich Kleyer AG., Frankfurt am Main. více o vozu Steyr 50 Jenschkeho konstrukce zde Tovární kresba, na níž je vidět celková koncepce vozu, podřízená jeho co možná nejideálnějšímu aerodynamickému tvaru.
Kresba uspořádání podvozkové plošiny, z níž je vidět, jak požadavek kapkovitého tvaru vozu vlastně negativně ovlivnil výšku předku, přes nějž byl omezený výhled před vůz. Z technického hlediska ale přitom zbytečně, protože spodový motor Adleru byl nízký, nahoru z něj netrčely ani karburátory, tak nic nebránilo použití o polovinu nižšího chladiče. Na výšku bylo pod kapotou vlastně prázdno...
Díky tomuto technologickému řešení vycházela podlahová skupina při zcela dostačující pevnosti překvapivě lehká. Ohromným kontrastem k avantgardně řešenému vozu byl použitý dlouhozdvihový motor už přežité konstrukce se spodovými ventily. To jediné zajímavé na něm bylo použití dvou karburátorů... Svislé čepy byly ve své horní části držené trojúhelníkovitě se sbíhajícími rameny hydraulických pákových tlumičů, v dolní části je nesly konce šikmo uložených čtvrteliptických listových per. byla výkyvná, s nezávislým zavěšením kol na lisovaných suvných ramenech, ukotvených prostřednictvím gumových silentbloků až za nápravou, na samém konci rámu. O pérování se staralo příčné listové péro, přičemž pohyb polonáprav dolů (při odlehčení) byl omezen gumotextilními popruhy. byla celoocelová čtyřdvéřová, poskládaná z výlisků známé německé lisařské firmy ABP (Ambi-Budd Preßwerk, Johannisthal). S podlahovou skupinou byla svařena do pevného a tvarově stabilního celku. Měla dělené šípovité přední sklo a také odsunovací střední díl střechy. Udělat vůz co nejpohodlnější, bez překážející řadicí páky uprostřed před předními sedadly, vedlo k použití t.zv. "pistolového" řazení. "S" je řadicí páka. "GF" je nožní pedál plynu, propojený s oběma karburátory. "HZ" je táhlo, kterým se pootočením rozdělovače, dal zmenšit předstih zapalování přímo z místa řidiče, což bylo obvyklé u řady předválečných vozů. Zmenšení předstihu usnadňovalo startování a šetřilo mechanismus pastorku spouštěče, protože s malou či dokonce nulovou hodnotou předstihu motor "nekopal zpátky". Význam to mělo zvlášť při startování zimou ztuhlého motoru, nebo při nouzovém natáčení ruční klikou. Obě přední okna byla vyklápěcí ručně šroubovacími vzpěrami. Pod popelníkem v horní části palubní desky byl vyjímací zapalovač doutníků a cigaret, po jeho stranách páčkový přepínač světel a páčkový přepínač směrovek, vše od firmy Bosch. Uprostřed z palubní desky trčela ohnutá rukojeť řadicí páky, nad ní bylo tlačítko starteru a schema, vkomponované do chromovaném rámečku ve stylu palubního přístroje. byla vzadu. Z ní byl benzín dopravován k motoru membránovým čerpadlem, trubkou taženou pod podlahou vozu, takže logické umístění benzínového kohoutu bylo v podlaze, před sedadlem řidiče. Benzínový kohout byl třípolohový (zavřeno, otevřeno a rezerva).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Adler 2,5 litru typ 10: Motor: řadový šestiválec SV Vrtání: Ø 71 mm Zdvih: 105 mm Obsah: 2.494 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6,25 (Sport limousine 1 : 7,25) Výkon: 58 koní při 3 800 ot./min. (Sport limousine 80 koní při 4 200 ot./min.) Písty: z lehké slitiny Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly Karburátory: dva, horizontální, Solex 30 BFLH / Solex 30 BFRH Karburátory Sport limousine: tři, horizontální, Solex Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou AC (poháněnou vačkou) Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou Obsah chladiče: 12,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 7,5 litrů Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích Zapalování: bateriové s rozdělovačem Baterie: 12 V / 45 Ah nebo 50 Ah v motorovém prostoru Dynamo: 12 V / 130 W nebo 150 W Spojka model 1937: vícelamelová v olejové lázni Spojka model od roku 1938: jednolamelová, suchá Převodovka: v bloku s motorem Typ: Adler, 4-rychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány Řazení: zahnutým táhlem v palubní desce (" t.zv. deštníková rukojeť") Převody: 1.stupeň - 1 : 4,14 2.stupeň - 1 : 2,26 3.stupeň - 1 : 1,52 4.stupeň - 1 : 1 Zpátečka - Hnací náprava: zadní - výkyvná Rozvodovka: samostatná, upevněná na podlahové plošině Převod zadní nápravy: 1 : 3,72 ( na přání horský 1 : 3,90) Převod zadní nápravy Sport limousine: 1 : 3,54 Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky Karoserie: Celoocelová, Ambi-Budd Přední osa: nahoře šikmá ramena tlumičů pérování, dole šikmá listová čtvrtpéra Zadní osa: výkyvná, zavěšená odzadu na šikmých vzpěrách Zadní pérování: příčným listovým pérem Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické Řízení: šnekové, systému ZF- Ross, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola (bubny Ø 300 mm) Ruční brzda: mechanická na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: děrované ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16" Pneumatiky: 6,00 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2 800 mm Rozchod vpředu: 1 400 mm Rozchod vzadu: 1 400 mm Délka vozu: 4 635 mm Šířka: 1 740 mm Výška: 1 650 mm Poloměr otáčení: 12 m Vlastní váha zavřeného vozu: 1.310 kg Váha kabrioletu: 1.400 kg Váha Sport limousine: 1.250 kg Užitečné zatížení: 470 kg Nejvyšší rychlost: 125 km / hod. Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 34 sek. Spotřeba na 100 km: 13,5 l Spotřeba Sport limousine: 15 l Objem nádrže: 58 litrů (v zádi vozu) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jenže ne ve všech případech to danému vozu slušelo. U tohoto kabrioletu Adler 2,5 od firmy Karmann je do očí bijící, jak je kombinace nevyvážená, jak měly černé být i blatníky a stupačka... byl výrobkem karosářské firmy Karmann, kam byly dodávány pouze podvozky. Měl dvojitou čalouněnou skládací střechu, která dokonale zachovávala aerodynamický tvar vozu. Extrémně nízké a na pohled elegantní bylo dvoudvéřové kupé, kterému továrna říkala "Sport-Limousine". Karosovala ho firma Buhne (mateřská továrna Adlerwerke dodávala pro tento účel pouze podvozek) a ve skutečnosti vzniklo pouze několik málo exemplářů. Ač bylo delší než limousina, na zadních sedadlech nebylo dost místa pro hlavu a vpředu z něj, kvůli sníženému čelnímu sklu, byl špatný výhled. zatímco čtyřdvéřová pohodlná limousina stála 5.750,- RM, Sport-Limousine stála šílených 8.750,- RM a to bylo opravdu moc... Snímek je z únorového vydání časopisu Motor und Sport k Berlínskému autosalonu 1939. Obrázek vyšel v časopisu Auto č.1 ročník XXI. Snímek je z Národní výstavy motorových vozidel, která se konala 10. - 17. března 1940 ve Vídni (Nationale Kraftfahrzeugschau in Wien). Vůz na snímku měl, pro dotvoření aerodynamické formy, kryty zadních blatníků. Tak luxusnímu vozu, jakým Adler 2,5 litru byl, ale plné tatrovácké disky, navíc montované bez typických chromovaných poklic, příliš moc elegance nedodávaly a dlužno říct, že použitá barevná kombinace také ne... Nárazníky ze sovětské Pobědy GAZ M20, reflektory už ne v masce, ale vestavěné do blatníků, nepůvodní disky kol, poklice ze spartaka (Škoda 440) - a samozřejmě s dodatečně vmontovanými blinkry. Vše ale uděláno pěkně a zjevně řemeslně. V tomto stavu (a s vylágrovaným motorem) byl v roce 1960 zakoupen třemi mladými přáteli z Liberce za tehdejších 1.000,- Kčs... |