|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Svatební oznámení pro Libora Gýnu JAWA 350 ccm typ 361 2010 - Renovace motoru A.K.D. Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
AERO 30 - čtyřsedadlový otevřený
Technické údaje:
Motor: řadový dvoutaktní dvouválec Vrtání: Ø 85 mm Zdvih: 88 mm Obsah: 998 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 30 ks při 3 200 ot./min. Písty: z lehké slitiny s deflektorem Blok válců: ze šedé litiny Karburátor: horizontální šoupátkový Amal s klapkovou přívěrou starteru Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, termosyfonové Obsah chladiče: 6,5 litrů Mazání: směsí benzínu s olejem Zapalování: dynamobateriové Scintilla s dvojitým přerušovačem a dvěma cívkami Baterie: 6 V / 70 Ah pod sedadlem spolujezdce Dynamo: Scintilla 6 V / 90 W Spojka: jednolamelová suchá Převodovka: 3-rychlostní, v bloku s motorem Řazení: vodorovnou tyčí pod středem palubní desky Převody: 1.stupeň - 1 : 2.stupeň - 1 : 3.stupeň - 1 : 1,0 Hnací náprava: přední - kyvadlová Převod přední hnací nápravy: 1 : 4,6 Podvozek: ocelová podlahová plošina vcelku s obvodovými skříňovými nosníky Přední náprava: dělená, kyvadlová, odpérovaná příčným listovým pérem Zadní náprava: dělená, kyvadlová, odpérovaná dvojicí příčných listových per Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na zadní kola Průměr brzdových bubnů: Ø 260 mm Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami Kola: hvězdicové hliníkové disky, upevněné pěti maticemi Pneumatiky: 130 / 40 Superballon Rozvor: 2 500 mm Rozchod vpředu: 1 180 mm Rozchod vzadu: 1 180 mm Délka vozu: mm Šířka: mm Výška: mm Světlost: 210 mm Vlastní váha otevřeného vozu: 760 kg Nejvyšší přípustná váha: kg Nejvyšší rychlost: 100 km / hod. Spotřeba na 100 km: 8 litrů (při rychlosti 70 km/hod.) Objem nádrže: 45 litrů (v motorovém prostoru) Rezerva benzínu: na 20-30 km jízdy Jeden z prvních vyrobených vozů Aero 30, patřící českobudějovickému zástupci firmy Aero, panu Pártlovi, na výletě do Bruselu v létě roku 1935. Z cesty se dochovala řada fotografií, tahle je před pomníkem 1. světové války ve Verdunu.
Čtyřsedadlový sportovní vůz Aero 30 z prospektu vydaného v říjnu 1935 - vůz už má šestiklapkovou kapotu a hliníkové hvězdicové dicky kol, na které se obouvaly pneumatiky nikoliv v palcových, nýbrž milimetrových rozměrech 130 x 40.
Novinkou tohoto modelu bylo poprvé uložení motoru v gumě a nový čistič vzduchu s tlumičem hluku sání. Výrobce v prospektu sliboval, že při rychlosti do 70 km/hod. nepřesáhne spotřeba 8 litrů na 100 km, přičemž uváděl, že v soudním procesu s Československými státními dráhami byla na trati Praha-Bratislava prokázána a soudně ověřena spotřeba pouhých 6,5 litru na 100 km a to při obsazení čtyřmi osobami!
Pokud si člověk v šedesátých letech pořídil starší předválečné auto, obvykle už bývalo natolik ojeté, že ho to dřív či později donutilo udělat na něm generální opravu. A pokud neměl dostatečně velkou garáž, nebylo nic divného, když se do toho pustil venku, pod širým nebem.
Na snímku je třicítka Aerovka trampské legendy, Mikiho Ryvoly, do jejíž generálky se pustil kladenský všeumněl, kamarád Golem, občanským jménem Jaroslav Sehan.
Není pravda, že trampové chodí do přírody pěšky a to ani ti slavní a orthodoxní!
Dokazuje to tento snímek, zachycující známého trampského písničkáře Mikiho (Mirko) Ryvolu spolu s Ňufem (Fedorem Skotalem), jak se chystají do přírody - samozřejmě automobilem Aero 30...
Snímek, který se objevil v únoru 1937 na stránkách klubového časopisu AERO CAR CLUB REVUE:
Zástupci československého vojska přebírají na dvoře vysočanské továrny dodávku armádních automobilů Aero 30. Tyto vozy měly řadu specielních úprav z nichž nejzřetelnější na první pohled bylo použití disků kol, upevněných pouze čtyřmi šrouby o standardní rozteči, shodující se s provedením všech ostatních čs. automobilů (Tatra, Praga, Škoda) a jejich obutí do pneumatik Kudrnáč s hrubým zimním vzorem. Další vojskem vyžádanou úpravou, skrývající se pod kapotou, bylo vodní čerpadlo a konzola na převodovce, nesoucí větrák za chladičem, obojí poháněné klínovým řemenem od náboje spojky. Tím dostaly tyto Aerovky do vínku nucené chlazení, namísto původního termosyfonového. Dvě rezervy, hledací reflektor na rámu předního okna a osazení vozu vpředu i vzadu fajfkovými blikacími ukazateli směru Scintilla, to byly další součásti vyžádané výstroje.
Vojenský osobní vůz Aero 30, původně spadající pod 2.pluk útočné vozby, za Protektorátu pak pod Vládní vojsko. Vpravo Jaroslav Zikmund.
Ve třicátých letech firma Hellada, vyrábějící mýdlo, vydávala předtištěné sběratelské sešity, do nichž si děti mohly lepit kartičky s vyobrazením letadel, aut, motocyklů či lodí, které přikládala do svých balených mýdel.
Takhle vypadala kartička s typem Aero 30. |