JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW 303


BMW 303 Limousine - tovární foto (1933) Šestiválcový vůz nižší střední třídy.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach

BMW 303 byl první šestiválcový automobil v historii firmy - a zároveň šestiválec obsahově nejmenší. Objem jeho válců byl jen 1.173 ccm. Vyráběl se pouhé dva roky 1933 - 1934 a stal se prvním typem úspěšné stavebnicové řady vozů BMW 309, 303, 315 a 319, stavěných na společném podvozku. Zároveň to byl i první typ, u něhož továrna BMW použila svou typickou masku se dvěma svislými oválnými mřížkami.
V Eisenachu zkonstruovaný vůz byl veřejnosti představen na únorovém Berlínském autosalonu 1933, zatím ještě opatřený poněkud archaickou karoserií smíšené stavby, realizovanou karosárnou Sindelfingen, která pro BMW smluvně karosovala předchozí typy AM1 až AM 4.
Následná sériová výroba byla spuštěna v dubnu téhož roku, ale už s líbivějšími karoseriemi od specializované lisařské firmy Ambi-Budd, čímž firma BMW zahájila následnou dlouholetou spolupráci s touto pokrokovou karosářskou firmou.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje BMW 303:

Motor: řadový šestiválec OHV

Vrtání: Ø 56 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 1.173 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,6
Výkon: 30 koní (22,06 kW) při 4.000 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Ventilový rozvod: OHV - visuté ventily ovládané od vačky tyčkami a vahadly
Pohon vačkového hřídele: dvojitým „Duplex“ řetězem

Karburátory: dva, vertikální Solex 26 BFLV
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované dvoulistým ventilátorem
Obsah chladiče: 7,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 4 litry
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: čtyřbodové, v gumových silentblocích, se záchytem reakce
Zapalování: bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6 V / 75 Ah (pod zadním sedadlem)
Dynamo: Bosch 6 V/60 W

Spojka: F&S typ K 10, jednolamelová, suchá
Převodovka: 4-rychlostní se synchronizací 3. a 4. stupně
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1 – 4,42
2 - 2,54
3 - 1,65
4 - 1
Hnací náprava: zadní, pevná typu "banjo"
Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem
Převod zadní nápravy: 1 : 5,15 (na přání 1 : 7,36)

Rám: trubkový dvojitý se skříňovými nosníky
Karoserie:
Přední osa: dole ramena tlumičů pérování, nahoře příčné listové péro
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická lanová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče

Kola: 16-palcová, upevněná 4 maticemi (rozteč 100 mm)
Disky: plné, ocelové, s prohloubeným ráfkem 3,25 D x 16"
Pneumatiky: 5,25 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2.400 mm
Rozchod vpředu: 1.153 mm
Rozchod vzadu: 1.220 mm

Délka vozu: 3.900 mm
Šířka: 1.440 mm
Výška: 1.550 mm
Poloměr otáčení: 10 m

Váha podvozku: 550 kg
Vlastní váha zavřeného vozu: 820 kg
Nejvyšší přípustná celková váha: 1.270 kg

Nejvyšší rychlost: 90 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 10 litrů
Objem nádrže: 35 litrů (pod kapotou za motorem)

Cena:

Limousine 2-dveřová 3.600,- RM
Kabriolet 2-dveřový 4.400,- RM
Sport-Kabriolet 2-místný 4.600,- RM
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW 303, se kterým jezdili kolem roku 1961 kamarádi Petr Kadaník a Petr Hošťálek (autor těchto stránek), který o něm říká:
"Vůz byl vzhledově zanedbaný, natřený pouze šedou základovou barvou, ale po technické stránce v dobrém stavu, umožňujícím razantní a poměrně spolehlivé ježdění. Oproti oficiálním továrním údajům byl osazen pouze jedním vertikálním karburátorem Solex 26 BFLV, ale sací potrubí bylo zjevně originální. Disky kol byly z tudora, s převařenými středy kvůli rozteči, obuté do gum 5,25 - 16."
A tentýž vůz v kresbě Petra Hošťálka, jako ilustrace povídky Ošklivé káčátko z knížky "Benzín už nevoní, ale já to ještě stihnul" (Grada 2021)