|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1962 (exportní) Svatební oznámení pro Libora Gýnu SIDECARY - přehled výrobců OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
BMW - motocykl typ R 47 - závodní verzeMotocykly upravené z typu BMW R47 soukromými jezdci pro silniční závody.
Typ R47 byl již v době svého vzniku motocyklem s velmi sportovním charakterem. Jeho dvouválcový boxer motor se čtvercovou chrakteristikou Ø 68 x 68 mm, půlkulovitými spalovacími prostory a široce rozevřenými ventily byl velmi točivý a spolu s lehkou stavbou podvozku přímo vyzýval ke sportovnímu nasazení...
... s čímž počítala i sama továrna, jak vyplývá z tohoto výstřižku z návodu k obsluze, v němž je doporučeno při závodním nasazení odejmout z pístů stírací pístní kroužky kvůli intenzívnějšímu mazání válců. V praxi to znamenalo větší kouřivost i větší spotřebu oleje během závodu, ale snižovalo to riziko zadření motoru.
Úpravy:
Obvykle se upravoval motor pro vyšší výkon, než bylo původních 18 ks při 4.000 otáčkách. Především zvýšením kompresního poměru montáží pístů s vyšším dnem, popř. i snížením hlav válců. Další častou úpravou bylo zvětšení průměru ventilových sedel (hlavně ssacího) a spolu s tím použití větších ventilů. Současně s tím se leštily kanály, které někteří jezdci i rozšiřovali. Ve většině případů se místo společného sacího potrubí a původního karburátoru BMW montovaly karburátory dva, přímo na hlavy válců, a pokud byly rozšířené kanály, pak se používaly karburátory většího průměru. Možná byla i montáž vačkového hřídele se "závodním" časováním. |