![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA nákladní typ 150 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 SIDECARY - přehled výrobců PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
BÜSSING - "Trambus"
Původní článek pro Truck Magazín (prosinec 2008) od Petra Hošťálka.
Pojem „trambus“, eventuelně „trambusové uspořádání“, zevšeobecněl, stal se běžný. Ale kde se vzal? Málokdo ví, nebo alespoň tuší, že jeho původ je spjat s jednou z nejslavnějších značek historie, se jménem německých autobusů a nákladních vozů Büssing. Když po svém vyučení absolvoval vandr, na který se každý mladý tovaryš vydával, aby získal praktické zkušenosti, začal nejdříve s výrobou vysokých jízdních kol. Hned od samého začátku se držel zásady „ručím za nejvyšší solidnost“ a to se mu vracelo v podobě úspěchu a dobrého jména.
Na přelomu století si Büssing, to už jako velmi zralý muž, pořídil jeden z prvních Daimlerových automobilů. A podle jeho pozdějších slov stačilo jen pár prvních svezení, aby nabyl pevného přesvědčení, že motorová vozidla nezůstanou pouhou hračkou, módním výstřelkem pro pobavení majetných excentriků. Vycítil, že v nejbližších letech se automobily začnou prosazovat nejen v osobní, ale zejména v nákladní dopravě - a u toho chtěl, jako konstruktér i jako podnikatel, být!
Svou první továrnu na nákladní automobily založil Büssing s několika prvními spolupracovníky v roce 1903 a ještě v tomtéž roce spatřil světlo světa první nákladní vůz značky Büssing, opatřený motorem jeho vlastní konstrukce. Nedlouho na to se již v Braunschweigu vyráběly solidně konstruované náklaďáky a vzápětí na to i omnibusy, jak se tehdy říkalo autobusům. Protože Heinrich Büssing byl nejen zkušený technik, ale i podnikatel, jedním z jeho nápadů bylo založení společnosti pro městskou dopravu v Braunschweigu, která mu kromě toho, že úspěšně vydělávala na každodenní přepravě cestujících, umožňovala i zkoušet v praktickém provozu prototypy nových konstrukcí autobusů.
Firma Büssing nezadržitelně stoupala. Kromě komerčních úspěchů se mohla pochlubit i řadou zcela nových technických řešení i patentů. V roce 1907 vyvinula například ve spolupráci s firmou Continental komorové gumové obruče pro oráfování těžkých nákladních vozů.
Od roku 1913 byla vybrána, aby vyráběla jednotný, vládou subvencovaný, nákladní automobil s vlekem, schválený pro potřeby armády. Ve dvacátých letech se pochlubila prvním sériově vyráběným šestikolovým autobusem, hned na to i šestikolovým nákladním vozem a od roku 1931 začala produkovat stavebnicovou řadu dieselových motorů se 3, 4, 5, a 6 válci jednotných rozměrů. Když její zakladatel, Heinrich Büssing, v roce 1929 zemřel, bylo na jeho jméno zaregistrováno přes devadesát patentů. Ještě před druhou světovou válkou se firma Büssing stala po akciové společnosti Daimler-Benz A.G. druhou největší firmou, produkující užitková vozidla v Německu.
Ale k pojmu „TRAMBUS“:
V roce 1931 se firma spojila se společností NAG. Od té chvíle nesla název BÜSSING-NAG, Vereinigte Nutzfahrzeuge A.G. (Spojená užitková vozidla, akciová společnost) a začala vyrábět nové typy autobusů bez kapoty, s řidičským stanovištěm přímo za čelní stěnou karoserie. Znamenalo to při stejné délce podvozku zvětšený vnitřní užitkový prostor a také podstatně zlepšený výhled řidiče. V Německu se začínaly stavět dálnice a už tehdy se vědělo, že na nich se bude jezdit podstatně většími rychlostmi. Takže se logicky počítalo s tím, že začne hrát svou roli zvyšující se odpor vzduchu a že bude potřeba značně zvýšit výkony motorů. Aerodynamický šestikolový autobus Büssing se okamžitě po svém představení stal zlatým hřebem berlínského autosalonu. Bylo také proč! Měl dva na sobě nezávislé a hodně nezvykle umístěné řadové šestiválcové Diesel motory po 145 koních. Jeden byl vpředu, vedle řidiče, druhý naopak úplně vzadu, ve zužující se aerodynamické zádi karoserie. Bylo to řešení určitě velmi zajímavé, ale po technické stránce značně složité. Každý z motorů byl kardanem propojen s vlastní pětistupňovou převodovkou a naháněl jednu ze dvou zadních hnacích náprav. Převodovky se řadily společně, pneumaticky. Schematický nákres a popis tohoto autobusu, uvažovaného pro téměř sto cestujících, byl dokonce uveřejněn v našem časopisu Auto. To neuvěřitelné ale bylo, že po odejmutí bočního víka karoserie bylo možné otočně uložený motor vyklopit do strany. Ven, úplně mimo karoserii, aby se na něm pohodlně a bez omezení dala provádět údržba nebo opravy! Nápad to byl, z hlediska přístupnosti, možná ještě geniálnější, než jsou dnes obvyklé odklápěcí kabiny… Jednalo se o řadový šestiválcový Diesel-motor, který měl výkon 140 koní a seděl ve třech gumových lůžkách pod rámem. Tramvaje měly odjakživa řidičovo stanoviště přímo za čelní stěnou a kapoty neměly vůbec. Hnací elektromotory u nich byly uložené v podvozcích a nic z nich nezasahovalo do prostoru pro cestující. Nově vytvořeným slovním spojením „trambus“ tak symbolizovala firma Büssing uplatnění tramvajové prostorové filozofie v konstrukci svých busů. Tedy i pro náklaďáky… |