|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 22 - 1962 (exportní) JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) |
|
BMW - motocykl typ R 62
Těžký motocykl 750 ccm SV, vyráběný zejména pro jízdu se sidecarem v období let 1928 - 1929.
Těžký motocykl vyloženě cestovního charakteru, určený pro náročný provoz s postranním vozíkem (sidecarem).
Výrobce: Bayerische Motoren Werke, München13, Deutschland
Na první tovární fotografii je BMW R 62 s koncovými rourami výfuků, ale bez reflektoru, který do roku 1929 nebyl povinnou výbavou stroje (pohled zleva). Nad listovým perem je ale vidět držák pro reflektor, který se montoval vždy, ať byl motocykl expedován s reflektorem anebo bez něj.
Na druhé tovární fotografii je rovněž BMW R 62, ale v tomto případě jen s tlumiči výfuků pod stupačkami, bez koncových rour, zato ale vybavený reflektorem a koncovou lampičkou (vzadu pod nosičem).
Technické údaje typu R 62:
MOTOR TYP: M 56 S 1 Výrobní čísla: 60001 - 73984 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání x zdvih: Ø 78 mm x 78 mm Objem válců: 745 ccm Materiál válců: šedá perlitická litina Písty: z legované hliníkové slitiny, s rozříznutým pláštěm Počet kroužků: 3 těsnící + 1 stírací Doporučení výrobce: Při ostrém závodním nasazení stroje odstranit kvůli lepšímu mazání válců stírací kroužky! Hlavy válců: hliníkové, snímací Počet upevňovacích šroubů každé hlavy: 8 (utáhnout po prvních 500 km!) Daňový výkon: 2,87 ks Trvalý výkon: 18 ks při 3.400 ot./min. Kompresní poměr: 5,5 : 1 Počet hlavních ložisek kliky: 2 Ventilový rozvod: SV (postranní ventily ovládané seřizovatelnými zvedáky) Předepsaná vůle obou ventilů: 0,10 mm Kontrola a seřízení ventilů: každých 3000 - 5000 km Zapalování: magnetové Bosch Zapalování na přání: dynamomagnetové Bosch D2 s baterií a osvětlením Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek Maximální hodnota předstihu: 8 - 12 mm před HÚ (horní úvratí) Originální svíčky: Bosch W 175 Mazání: oběžné s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátor: BMW, Register-Vergaser Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru Spojka od č. motoru 64101: suchá, dvoulamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA: TYP: G 56 S 1 Počet rychlostí: 3 Převody sólo: 1. rychlost – 1 : 11,5 2. rychlost – 1 : 6,3 3. rychlost – 1 : 4,4 Převody se sidecarem: 1. rychlost – 1 : 13,4 2. rychlost – 1 : 7,4 3. rychlost – 1 : 5,2 Řazení: kulisové, ruční pákou Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 4,05 - sidecar 1 : 4,75 RÁM: TYP: F 56 Výrobní čísla: 20000 - 30600 Rám: trubkový, uzavřený dvojitý Pérování vpředu: kyvná vidlice s krátkými tažnými raménky, odpruženými listovým pérem Přední brzda: bubnová čelisťová, ovládaná bowdenem ruční pákou na řidítkách Zadní brzda: kardanová bubnová s vnějšími čelistmi, ovládanám nožním pedálem Kola: 19-palcová, 40-drátová Dráty: na obou koncích zesílené Ráfky: 19 x 3" ocelové prohloubené Pneumatiky: 26 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3,25“ vysokotlaké Huštění vpředu: 1,25 atm Huštění vzadu: 1,5 - 1,75 (dle zatížení) ČÍSELNÉ ÚDAJE: Délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.400 mm Výška sedla: 700 mm Vlastní váha: 155 kg (bez provozních náplní) Dovolené zatížení: 210 kg Objem nádrže: 12,5 litru Náplň oleje v motoru: cca 2 litry Spotřeba benzínu na 100 km: 5 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 litru Dojezd: cca 300 km Nejvyšší rychlost: sólo 115 km / hod. SIDECAR: Rozchod: cca 1.200 mm Váha typu "Touren-Sport": cca 68 kg Váha cestovního typu: cca 85 kg Dovolené zatížení: 120 kg (u obou typů) Rozměr pneumatiky: shodný s pneumatikami použitými na motocyklu
Čelní pohled na motocykl BMW R 62 z roku 1928 (tovární foto).
Fotografie velmi dobře dokumentuje, že motocykl neměl otočnou plynovou rukojeť. Na pravé straně řidítek byla dvojpáčka, kdy spodní (delší) páčkou se přidával plyn, zatímco horní (kratší) páčkou se zvedáním či spouštěním vzduchového šoupátka řídila bohatost směsi. Páčkou na levé straně řidítek se ovládal předstih zapalování.
Hnací agregát motocyklu BMW R 62
se skládá z dvouválcového "spodového" motoru typu M 56 S 1, sešroubovaného do společného celku s třírychlostní postupovou převodovkou typu G 56 S 1.
Pohled na agregát zepředu:
Motor M 56 má karter dělený ve vodorovné rovině a v textu z uživatelské příručky je důrazné upozornění, že při jeho rozdělávání je v první řadě nutné odšroubovat víčko 32886 a plochými kleštěmi vytáhnout z bloku hřídelku náhonu olejového čerpadla K 6 s ozubeným šnekovým kolečkem K7 a samozřejmě odšroubovat a vyjmout víčko s měrkou oleje. Teprve pak je možné horní polovinu bloku odejmout.
Pohled na agregát z boku:
Z fotografie je zřejmé uspořádání kardanové brzdy zadního kola, jejíž vnější čelisti, působící na unašeč kardanu, jsou zavěšené na čepu, zalisovaném do odlitku víka převodovky.
Motocykl BMW R62 rodiny Kříženeckých z Kaplice-nádraží, jak byl provozován ještě v šedesátých letech.
Schematické znázornění polohy koleček v převodovce při zařazené třetí rychlosti (t.zv."přímý záběr").
|